Aktivering av 2 eller fler hästar

Emmi

Trådstartare
Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips för att få vardagen att gå ihop samtidigt som hästarna får sitt?

Jag har nu två hästar, en ridhäst och en körshettis men kommer snart att få en till ridhäst medan shettisen nog lånas ut på foder. Egen gård, bygger lösdrift som är klar i vår.
Jag jobbar mest hemifrån så brukar ta med nån häst på hundpromenaden på lunchen, och då blir det oftast gå i skogen. Sen tränar jag en häst mer aktivt efter jobbet. Nån dag i veckan hänger sambon med på en långpromenad med båda hästarna. Och nu när snön börjar försvinna är planen att nån gång i veckan löslongera/bomträna/löshoppa båda tillsammans. När andra ridhästen kommer tänkte jag se om det går att rida med handhäst och så småningom kanske hitta en medryttare. Inte för att jag direkt behöver rent tidsmässigt utan mer för att det är kul med sällskap ibland☺️
Sen har jag hund som också tränas/tävlas så vissa kvällar/helgdagar spenderas på hundklubben och då får hästarna vila.

Men även jag känner att jag inte har några problem att ge hästarna tillräckligt med aktivering vore det kul att se hur andra gör och få lite inspiration😊
 
När jag gick i gymnasiet hade jag två hästar, gammelponnyn och en yngre storhäst. I veckorna tränade jag dem växelvis varannan dag och på helgerna/lediga dagar hann jag oftast med båda två på samma dag.
 
Jag rider bara en på vardagar och båda på helgerna. Har också en medryttare som rider 1-2 ggr per vecka på vår ena. En dag i veckan vilar båda hästarna. Då brukar jag jobba ikapp. Jag måste nämligen gå lite tidigare en dag i veckan för att hinna till dressyren. 😊
 
Jag gillar handhäst i alla varianter dvs alltid ha en extra häst i snöre oavsett ridning, körning, promenad, tömkörning (a la promenad ute). Lyxigast om andra hästen kan vara helt lös på vissa ställen. Även om man tränar på inhägnat område gillar jag att ha den andra hästen med, precis som det är trivsamt även i stallet/stallarbetet att hästarna alltid är med.
 
Rider väldigt mycket med handhäst. Min förra hund var ofta med när jag red också för väldigt effektiv motionering. Jag har även släppt en hel del krav på mig själv. Trots att det är tävlingshästar så håller de sig i väldigt bra skick med jobb 4-5 dagar/vecka.
 
Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips för att få vardagen att gå ihop samtidigt som hästarna får sitt?

Jag har nu två hästar, en ridhäst och en körshettis men kommer snart att få en till ridhäst medan shettisen nog lånas ut på foder. Egen gård, bygger lösdrift som är klar i vår.
Jag jobbar mest hemifrån så brukar ta med nån häst på hundpromenaden på lunchen, och då blir det oftast gå i skogen. Sen tränar jag en häst mer aktivt efter jobbet. Nån dag i veckan hänger sambon med på en långpromenad med båda hästarna. Och nu när snön börjar försvinna är planen att nån gång i veckan löslongera/bomträna/löshoppa båda tillsammans. När andra ridhästen kommer tänkte jag se om det går att rida med handhäst och så småningom kanske hitta en medryttare. Inte för att jag direkt behöver rent tidsmässigt utan mer för att det är kul med sällskap ibland☺️
Sen har jag hund som också tränas/tävlas så vissa kvällar/helgdagar spenderas på hundklubben och då får hästarna vila.

Men även jag känner att jag inte har några problem att ge hästarna tillräckligt med aktivering vore det kul att se hur andra gör och få lite inspiration😊
Jag tycker ju inte det går ihop riktigt som jag vill just nu :down: .

Men utöver det så:
Körshettisen får ofta hänga med som handhäst om jag ska rida ut.

Sen löslongerar jag någon gång i veckan.
Leker med en pilatesboll ibland.
Lärt dem att putta den och emellanåt dyker det då upp en godis som slängs på marken :angel:.

Jag motionerar dem lite mindre än jag skulle önskat, men hittar ingen som vill hjälpa till.
Jobbar 12h pass så orkar i princip inte motionera häst på mina arbetsdagar, men i gengäld jobbar jag ju färre dagar per vecka än andra och försöker motionera båda ordentligt alla mina lediga dagar.
 
När jag hade två hästar, bägge hopphästar som tävlades red jag i princip alla uteritter med handhäst. Växlade ven som sprang bredvid och red i alla gångarter.
 
Vanligt jobb men inte familj.
Hade då även ena foten i travet och tog inspiration från deras träningsupplägg. Blev 2 hårdare pass och 1 mellan hårt varje vecka som var jämt fördelat över veckan, red även en hel del med handhäst.
 
När jag hade en häst och en liten ponny hade jag alltid med ponnyn som handhäst när jag red ut. Tyckte det var riktigt roligt att vara ute som en liten flock och min lite långsamma häst fick en riktigt fin framåtbjudning.
Ägnade väl typ en dag i veckan åt träning från marken med ponnyn, annars hängde hon mest bara med.
 
Har 4 st, 2 russ som körs i par varannan dag, 1 stor som går enbet eller rids varannan dag och ett russ som håller på och körs in så hon går ett kortare pass samma dagar som den stora. Är det mindre jobb några dagar händer det att paret får enskilda dressyrpass också, är det mkt jobb blir det enklare pass med markarbete/tömkörning istället. Jobbar hemma de flesta dagar så oftast går det att få till ett vettigt schema.
 
Har två hästar, men de är 3 och 4 så går inte varje dag, och i perioder har de längre vila så man kan fokusera på en i taget. 🙂
 
Jag har tre hästar, men en är endast sällskap så två stycken. Har hästarna hemma på gården. Utöver det är gården i behov av renovering som sker löpande så har vi ett barn, båda jobbar heltid och har en del pendling + andra djur.

Jag har helt enkelt accepterat att jag inte hinner som jag gjorde förr och är helt okej med det. Att tillse att hästarna rör på sig ordentligt i hagen och att de har en stimulerande hag-miljö gör att jag inte har dåligt samvete över att de inte blir motionerade av mig i samma utsträckning.

Dom står på lösdrift, stora hagar både sommar och vinter, alltid sällskap av varandra och möjlighet att locka till rörelse genom att fodra på olika platser och kunna öppna olika delar av hagen för ombyte. Så den ena går ca 5 dagar i veckan och den andra (yngre) går ca 4-5 dagar per vecka och vilar när vintern är som jävligast. Dom verkar nöjda och glada med det upplägget.

Men "knep" eller saker som underlättar:
- Försöker ta med en som handhäst ibland när jag rider den ena för att slå två flugor i en smäll.
- Har en kompis som rider tillsammans med mig 1-2 ggr/vecka.
- Aktiverar en del från marken, bla tömkör mycket då jag tycker det går snabbare att komma iväg
- Ser till att under vår-sommar-höst i alla fall rida en ordentlig långtur i veckan på minst 10-12 km då jag gärna ser till att träningen blir mer ordentlig när den väl görs
- "Latmask"- motionerar ibland, det vill säga bus/markträning/löshoppning på ridbanan där fokus bara är rörelse och skoj

Men jag känner inte att hästarna tycker det är tråkigt eller att de har behov av mer aktivering från mig. Dom är nöjda och glada och har nog ingen "behov" av att jag motionerar dom utan det gör vi ihop för att vi tycker det är roligt. 😊
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 504
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 389
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp