Artroskopi äldre häst

eneleh

Trådstartare
Min häst är född 2005 och är alltså 19 år.
Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del skador sen jag köpte henne.

Hon har varit ovillig med dålig framåtbjudning periodvis några år. Jag har varit flera gånger på min närmaste klinik för att försöka hitta felet. Dom har aldrig hittat något och i slutet av förra året åkte jag dit igen då jag vet att något galet är det.

Samma visa som vanligt. Hemskickad med metacam och ordination att klättra och rida lösgörande. När detta inte hjälpte bytte jag äntligen klinik. Där såg dom en hälta vänster bak på böjt spår, framför allt uppsuttet. Ren på rakt spår. Hältan släcktes vid bedövning vänster bakknä. På röntgen syntes en minimal påbyggnad på leden som inte troddes ha någon påverkan. Någon mjukdelsskada syntes på ultraljud.

Hon är nu sprutad med kortison i leden två gånger samt PRP en gång. I början gick
hon i stor hage med kompisar men sista månaden i liten sjukhage. Efter första och andra besöket syntes förbättring. Andra till tredje besöket ingen skillnad, och nu tredje besöket sämre igen. 😔 men fortfarande helt ren på rakt spår, endast halt på böjt.
Så veterinären trodde att utsikterna att hon blir annat än promenadhäst är små. Det har nu gått 10 veckor sen första besöket.

Nu finns det då några alternativ:
1. Hon får bli promenad/sällskapshäst.
2. Avlivning(inget alternativ egentligen då hon endå verkar må bra.)
3. Artroskopi. Enligt veterinären är det inte så troligt att man kommer hitta något som kommer gå att åtgärda på grund av hästens ålder så det är mest för att få en diagnos.
4. Skicka henne på bete över sommaren och se om det är bättre till hösten.
5. Att prova sätta igång väldigt försiktigt, på rakt spår och se om det blir bättre när hon har byggt upp styrka.


Jag funderade på om hon kanske blivit sämre sista tiden då hon stått i liten hage och helt enkelt rört sig för lite. Det glömde jag fråga veterinären så jag ska ringa och rådfråga efter påsk. Så länge rådfrågar jag här. Finns det någon som har några erfarenheter och skulle det vara värt att göra artroskopi på en så pass gammal häst?

Hoppas någon orkar med mitt långa inlägg. 🙂
 
Vad skulle man inte kunna åtgärda på en 19-årig häst, som skulle gå att åtgärda på en yngre? Tycker det resonemanget låter lite märkligt, men jag är långtifrån expert på detta. Vore intressant att få veta! 19 år är inte särskilt gammalt, tänker jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 268
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp