Bro/övergång somtål översvämning..

cello

Trådstartare
Det är som så att vi har en del vattendrag somgår genom våra hagar, några är för djupa och breda för hästarna att gå över. Innan förra vintern la vi vägtrumma och grusade över, men en av övergångarna spolades bort när det regnade som mest. Innan den här vintern bad vi entreprenörer fixa det bättre, men när det regnade som mest (regnade riktigt mycket iofs) spolades alla tre övergångar bort!!

Så, hur gör man för att det verkligen ska hålla hur mycket det än regnar typ? Större rör? Otroligt mkt mer material ovanpå? Mura/gjuta något vid rörets öppningar så att vattnet inte kan passera? Asfalt??
Eller bygga bro? Stenbro är ju lite väl jobbigt.. Träbro skulle inte älskas av hästarna.. Kan man göra någon träkonstruktion och grusa ovanpå, eller kommer det ruttna bort?
 
@cello vi har en träbro med grus över vid en av våra hagar över ett krondike. Märks alltså inte att det är en bro för hästarnas del. Det är en rejäl övergång och stort dike . Jag kan försöka fota i dagarna hur det ser ut om intresse finns , men kanske du söker efter ngt lite mindre byggmässigt för denna är rejäl ...
 
@cello vi har en träbro med grus över vid en av våra hagar över ett krondike. Märks alltså inte att det är en bro för hästarnas del. Det är en rejäl övergång och stort dike . Jag kan försöka fota i dagarna hur det ser ut om intresse finns , men kanske du söker efter ngt lite mindre byggmässigt för denna är rejäl ...

Jaa! Fota gärna! :):)
Alltså, jag tänker nog att träkonstruktion, även en riktigt rejäl sådan, är enklare än att tex gjuta. Men det kanske jag får äta upp när jag sett din bild! :D
 
@cello jag återkommer !
Den är byggd med "trösklar" så gruset ligger kvar och still och har bro räcken ;) kan tänka mig att det på ett sätt är ekonomiskt på lång sikt att bygga lite rejält för den har aldrig behövt byggas om (säkert 10+ år gammal ) dock är det säkert lättare i vårt fall tänker jag i det att vattnet aldrig stiger så högt utan byggnationen är ju främst att komma över det djupa krondiket.... Om vatten kommer så att det blir i kontakt med bygget blir det ju en annan sak .vår bro är ju därmed inte en bro som går i båge över diket utan en helt rak övergång . Men jag ska fixa foto .
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp