CSN lån - utbruten från Min ekonomi

Palermo

Trådstartare
Nej mina får jag betala till jag dör.
Det ändrades när jag började ta csn
Men det är inte på något sätt en beklagansvärd situation stt ha ett csn-lån att betala på. Så är det bara, förde flesta av oss som har studerat i några år. Min skuld kommer att skrivas av när jag fyller 65, men om det inte sker ett mirakel med löneökningar, så kommer jag knappt ens att ha betalat själva skulden då. Bara räntan.

Men att prata om sittstudielån i termer av "jag har så stora skulder att jag aldrig kommer att bli skuldfri", utan att nämna att det är csn det handlar om, det är att skapa drama. Inget annat.

Det går inte att jämföra studielån med diverse strulskulder.

(Folk som har köpt sin bostad blir i många fall heller aldrig skuldfria, men det är inte särskilt synd om dem heller, vanligtvis.)
 
Men det är inte på något sätt en beklagansvärd situation stt ha ett csn-lån att betala på. Så är det bara, förde flesta av oss som har studerat i några år. Min skuld kommer att skrivas av när jag fyller 65, men om det inte sker ett mirakel med löneökningar, så kommer jag knappt ens att ha betalat själva skulden då. Bara räntan.

Men att prata om sittstudielån i termer av "jag har så stora skulder att jag aldrig kommer att bli skuldfri", utan att nämna att det är csn det handlar om, det är att skapa drama. Inget annat.

Det går inte att jämföra studielån med diverse strulskulder.

(Folk som har köpt sin bostad blir i många fall heller aldrig skuldfria, men det är inte särskilt synd om dem heller, vanligtvis.)

Exakt, CSN-lån är väl de bästa lån en kan ha. Absolut att det är en skuld men det är ju också en investering i ens framtid.
 
Ja csn är det lån jag helst vill ha kvar! Problemet är ju att det betalas av snabbast hos mig pga låga räntan ä. Hellre betalat de andra lånen som på bilen tex.
Jag har hört unga resonera i banor att de tar ut maximalt lån oavsett behov under studierna för att investera och använda i kommande bostadsköp. Det är inte riktigt rätt, men samtidigt har jag viss förståelse för det ändå hos dem som inte har något kapital alls och därmed är hänvisade till en liten del av bostäder.

Alltså de snålar maximalt under studieåren men tar ändå maximala lån, investerar pengarna och efter studierna sitter de på en del av en kontantinsats med fördelaktiga lånevillkor (räntan och att man inte behöver betala något alls om man saknar eller har låg inkomst).
 
Ja csn är det lån jag helst vill ha kvar! Problemet är ju att det betalas av snabbast hos mig pga låga räntan ä. Hellre betalat de andra lånen som på bilen tex.
Men csn-lånet är ju väldigt förutsägbart. En viss, fast, procent av ens lön. Inget förhandlingsläge, utan bara fixt och färdigt. Typ som inkomstskatten. Det är som det är, bara.

Och totalt sett går just det med vinst för de flesta. Ett liv med en utbildning och ett yrke, ett jobb och tillgång till sjukvård med mera, är mycket bättre än motsatsen. För de flesta med utbildning är ju också ens yrke en rätt viktig del av identiteten. Det är ganska svårt att föreställa sig sig själv utan den, när man väl har den.
 
Jag har hört unga resonera i banor att de tar ut maximalt lån oavsett behov under studierna för att investera och använda i kommande bostadsköp. Det är inte riktigt rätt, men samtidigt har jag viss förståelse för det ändå hos dem som inte har något kapital alls och därmed är hänvisade till en liten del av bostäder.

Alltså de snålar maximalt under studieåren men tar ändå maximala lån, investerar pengarna och efter studierna sitter de på en del av en kontantinsats med fördelaktiga lånevillkor (räntan och att man inte behöver betala något alls om man saknar eller har låg inkomst).
Ja, privilegierade personer tenderar ju att utnyttja sina privilegier. Det är nog svårt att göra något åt. Jag tror att betydligt fler faktiskt behöver sitt lån för att alls kunna studera. Och definitivt för att kunna flytta hemifrån och studera, vilket ju också är en bra grej att göra.
 
Jag har hört unga resonera i banor att de tar ut maximalt lån oavsett behov under studierna för att investera och använda i kommande bostadsköp. Det är inte riktigt rätt, men samtidigt har jag viss förståelse för det ändå hos dem som inte har något kapital alls och därmed är hänvisade till en liten del av bostäder.

Alltså de snålar maximalt under studieåren men tar ändå maximala lån, investerar pengarna och efter studierna sitter de på en del av en kontantinsats med fördelaktiga lånevillkor (räntan och att man inte behöver betala något alls om man saknar eller har låg inkomst).

De håller igång ekonomin iaf så det är verkligen inget jag har problem med.
 
Inte jag heller. Som ung vuxen hade jag 0 kronor i samlade tillgångar och inget jobb (i början av 90-talet) och fick stöd av samhället för att bo och äta under delar av det år som gick innan jag kunde börja studera.

Så jag älskar studielån. Även om jag inte längre har något.
Mitt enda problem med hur studielånen är uppbyggda är att det inte går att vara ledig. Jag jobbade varenda sommar i fem år och tog inte ut en ledig dag eftersom jag inte hade någon inkomst under sommaren annars. Garanterat till viss del varför jag varit överdrivet trött under stora delar av mitt yrkesliv senare.
Nu valde jag att ha djur samtidigt som jag pluggade så visst hade det säkert gått att spara mer av pengarna under terminerna om jag valt att leva billigare men när jag var i den åldern så tänkte jag inte att vila var prioriterat. Med tanke på boendesituationen nu i många studentstäder så ökar säkert pressen på unga att jobba samtidigt som de pluggar under många år eftersom det inte går att hitta billigt boende. Och att aldrig kunna vara ledig pga ekonomin är inte direkt en bra början till att orka ett helt arbetsliv senare.
 
Ja, privilegierade personer tenderar ju att utnyttja sina privilegier. Det är nog svårt att göra något åt. Jag tror att betydligt fler faktiskt behöver sitt lån för att alls kunna studera. Och definitivt för att kunna flytta hemifrån och studera, vilket ju också är en bra grej att göra.
Den jag pratade med om det var inte nödvändigtvis särskilt privilegierad (i ett svenskt perspektiv där vi alla är över den 90:e percentilen globalt), utan hade just inget kapital alls och att leva maximalt snålt under studietiden ihop med max studielån gav just ett litet kapital.

Men visst, det finns säkert också de som inte alls hade behövt lånet som ändå tar det. Det får nog just ses som ”inte rätt” men acceptabelt utfall för att kunna stödja den majoritet som absolut måste ha det för att kunna studera.

Till syvende och sist är det ändå ett lån som är avsett att betalas tillbaka.
 
Jag har hört unga resonera i banor att de tar ut maximalt lån oavsett behov under studierna för att investera och använda i kommande bostadsköp. Det är inte riktigt rätt, men samtidigt har jag viss förståelse för det ändå hos dem som inte har något kapital alls och därmed är hänvisade till en liten del av bostäder.

Alltså de snålar maximalt under studieåren men tar ändå maximala lån, investerar pengarna och efter studierna sitter de på en del av en kontantinsats med fördelaktiga lånevillkor (räntan och att man inte behöver betala något alls om man saknar eller har låg inkomst).
Jag ägde redan ett hus när jag började plugga. Så jag tog maximala lån på csn och kunde fortsätta amortera mitt betydligt dyrare bostadslån. Jag hade möjlighet att göra så och tyckte det var ett ekonomiskt smart beslut.
 
Den jag pratade med om det var inte nödvändigtvis särskilt privilegierad (i ett svenskt perspektiv där vi alla är över den 90:e percentilen globalt), utan hade just inget kapital alls och att leva maximalt snålt under studietiden ihop med max studielån gav just ett litet kapital.

Men visst, det finns säkert också de som inte alls hade behövt lånet som ändå tar det. Det får nog just ses som ”inte rätt” men acceptabelt utfall för att kunna stödja den majoritet som absolut måste ha det för att kunna studera.

Till syvende och sist är det ändå ett lån som är avsett att betalas tillbaka.
Jag tolkade nog det inlägg jag svarade på lite fel, eller läste slarvigt. Det jag tänkte på var ca två personer som jag träffade på under min studietid som tog lånen, satte dem på något utländskt högräntekonto el dyl (detta var när Hedenhös gick i kortbyxor) och sedan köpte bostad för pengarna. Studietiden finansierades av föräldrarna.

Men det är som det är. Lånen innebär möjlighet för många att studera. Att sen några gör andra saker med pengarna är vad man kan förvänta sig.
 
Jag har hört unga resonera i banor att de tar ut maximalt lån oavsett behov under studierna för att investera och använda i kommande bostadsköp. Det är inte riktigt rätt, men samtidigt har jag viss förståelse för det ändå hos dem som inte har något kapital alls och därmed är hänvisade till en liten del av bostäder.

Alltså de snålar maximalt under studieåren men tar ändå maximala lån, investerar pengarna och efter studierna sitter de på en del av en kontantinsats med fördelaktiga lånevillkor (räntan och att man inte behöver betala något alls om man saknar eller har låg inkomst).

Det tycker jag är skitsmart!
 
Men csn-lånet är ju väldigt förutsägbart. En viss, fast, procent av ens lön. Inget förhandlingsläge, utan bara fixt och färdigt. Typ som inkomstskatten. Det är som det är, bara.

IMG_0620.png


Så inga procent och skulden ska i regel vara betald efter 25 år.

” Hur länge betalar jag?
Din ålder och hur stor skuld du har påverkar hur länge du betalar. Du kan som längst betala tillbaka ditt lån i 25 år. Lånet ska vara betalt det år du
fyller 64 år (om du har lån utbetalt från och med 1 januari 2022)
fyller 60 år (om du har lån utbetalt från 1 juli 2001 till 31 december 2021).
I ditt årsbesked från CSN kan du läsa hur lång tid du har på dig att betala tillbaka ditt studielån.
I vissa fall kan CSN skriva av ditt lån, helt eller delvis. Det betyder att du inte behöver betala tillbaka allt du lånat.”
 
Visa bifogad fil 143656

Så inga procent och skulden ska i regel vara betald efter 25 år.

” Hur länge betalar jag?
Din ålder och hur stor skuld du har påverkar hur länge du betalar. Du kan som längst betala tillbaka ditt lån i 25 år. Lånet ska vara betalt det år du
fyller 64 år (om du har lån utbetalt från och med 1 januari 2022)
fyller 60 år (om du har lån utbetalt från 1 juli 2001 till 31 december 2021).
I ditt årsbesked från CSN kan du läsa hur lång tid du har på dig att betala tillbaka ditt studielån.
I vissa fall kan CSN skriva av ditt lån, helt eller delvis. Det betyder att du inte behöver betala tillbaka allt du lånat.”
Men va
Så uppfattade jag det inte alls?
Nåja kan inte logga in
 
Så här ser det ut när jag försöker
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240420_154516_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240420_154516_Samsung Internet.jpg
    68,3 KB · Visningar: 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp