Få i hästen kortisonpulver, tips

Corax

Trådstartare
Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske...
Är det någon som har erfarenhet av vad/hur det smakar?
Hade ju helst gett i maten men det är rätt Mycket pulver första veckan...

Ni som slammat, hur har ni gjort rent praktiskt?
 
Min äter en påse om dagen, lägger det i betfor och lite musli. Det luktar väldigt gott tycker jag. Men man ska ha skyddshandskar osv på sig.
 
Min äter en påse om dagen, lägger det i betfor och lite musli. Det luktar väldigt gott tycker jag. Men man ska ha skyddshandskar osv på sig.
Det säger mig inte så mycket (har inte hämtat ut det än)men min ska få '5 skedar' morgon och kväll. Vet inte om det är 'mer eller mindre' än vad din får.
Men det låter ju lovande att det inte verkar smaka blä.
 
Jag blandade pulvret med vatten, sög upp allt i en spruta och sprutade rakt in i hästens mun, precis som vid avmaskning. Då visste jag att allt verkligen hamnade i hästen. Det smakar skit, så att blanda ut det fungerade ju inte. Gav massor godis efter att jag hade sprutat in det i munnen för att minska hatet hästen kände mot mig för behandlingen 😅
 
Min fick tabletter, men jag löste upp i vatten och gav med spruta i munnen. Testade aldrig att ge i maten p g a att han var väldigt kinkig. 😅
 
Jag blandade med en liten mängd betfiber mash (uppblött till ganska fast gröt) och hästen åt med god aptit, det var verkligen inga problem alls☺️
Jag testade att blanda i hennes vanliga blöta mat och hon åt utan några som helst problem. Så skönt! Hoppas det fortsätter så!
Och måttet var ju pyttelitet!
Jag föreställde mig att det skulle vara jättestort när apotekssnubben sa att hästen skulle ha 50 gram/gång. Det lät sjukt mycket. 😅
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 413
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp