Framridning inför träning

Hur vill ni ha framridningen inför enskild träning?

  • Framridningen är integrerad med träningen, ryttaren sitter upp precis innan sin träningstid.

    Röster: 7 15,2%
  • Framridning på annan plats än där träningen hålls (t ex utebana).

    Röster: 14 30,4%
  • Framridning på samma bana som träningen, den som rider fram håller undan.

    Röster: 25 54,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    46
Tog det alternativ som var närmast men jag skrittar fram innan min tränare kommer och sen börjar träningen så resten av framridning är en del av det eller vad man ska säga.

Skrittar av efter avslutad träning sen. Vill inte "slösa" tid på att skritta (rider jag 45 min så är ju 15 min skritt en stor del av träningstiden).
 
Det beror på träning.
När jag tränar hoppning är framridningen en del av träningen. Den är fri men tränaren håller koll och styr upp.

När jag tränar dressyr skrittar jag fram för hand först, sen joggar jag lite innan tränaren kommer och vi börjar. Det sker på samma bana, är ingen annan där.
 
På samma eller annan plats för uppvärmning spelar ingen roll för mig.
När jag hopptränade så föredrog jag att rida fram på den anläggningens galoppbana om det inte blivit för mörkt, men beror ju på vad den anläggning kan erbjuda.
 
Vid dressyrträning föredrar jag att rida fram på annat ställe (tex uteridbanan eller ute om träningen är inne) för att inte störa tränande ekipage eller störas själv.
 
När jag fortfarande red så var träningarna bara 30 min, så jag red fram vid sidan av ekipaget före. Skulle nog eg hellre ridit 45 min och fått hjälp med framridningen för jag tyckte det var svårt att planera den rätt. Men det var huggsexa om passen och inget utrymme för mer än 30 min.
 
Föredrar att rida fram själv så jag kan känna på hästen och få lite koll på vad som behöver jobbas för dagen. Gör mig inget om någon rider fram samtidigt som jag tränar alls.
 
Jag behöver inte instrueras under framridningen. Den görs på samma vis som om tränaren hade instruerat. Så den gör jag själv innan lektion för att på lektionen lägga tiden på utveckling.
Det spelar mig ingen större roll var jag rider fram. Jag bryr mig inte heller om någon värmer upp på samma bana/ridhus som mig när jag tränar.
 
Jag tränar 45 minuter men rider ändå fram själv innan. Föredrar att göra den delen själv. Brukar rida fram på samma bana som jag ska träna på sen, spelar ingen roll om jag behöver samsas med någon.

Min tränare brukar dock hjälpa mig tänka kring framridning och vi kan diskutera framridningsupplägg på träningstid. Skapar ett grundupplägg som jag håller mig till oavsett om det är träning eller tävling. Justerar allt eftersom såklart.
 
Jag tränar 30 min så jag rider fram ca 45 min inklusive skritt, vill inte slösa dyr träningstid på att snirkla runt i lättridning. Rider helst fram på samma ställe, så kan tränaren slänga iväg nån feedback vid behov.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nederländska Dinja van Liere, som tog brons på VM i dressyr 2022, tycker det är bra att det idag finns en större transparens inom...
Svar
10
· Visningar
1 370
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter Klockan 16.05 i dag fredag rider den första dressyrryttaren in på banan i den avgörande küren i världscupfinalen i Riyadh. Under...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var stor dramatik inför omhoppningen av Europafinalen i Göteborg Horse Show. Världsettan Henrik von Eckermann slutade tvåa efter ett...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Med tävlingsförberedelser och framridning i fokus delade Lövsta stuteri med Tinne Vilhelmson Silfén och Louise "Lussan" Nathhorst i...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp