Bukefalos 28 år!

Hård träning på julafton...

Sv: Hård träning på julafton...

Så länge hunden inte gör det av rädsla så tycker jag Du gjort helt rätt. Jag hade kanske tom sagt till ännu ordentligare då Du fick upprepa korrigeringen så pass många gånger.
 
Sv: Hård träning på julafton...

PIRU skrev:
det ser du väl på hunden om han är rädd eller försvarar sig o sitt?

Tja, det är inte alltid så lätt att bedöma. I synnerhet som ilska, skärpa, rädsla och nervositet varierar med blixtens hastighet och beroende på situation. I vissa situationer är han helt klart arg, andra är han osäker och slår på "anfall är bästa försvar".

Alla hundar är inte bra mentalt eller så lätta att avläsa - även om man skulle önska det.

Jag antar att du redan är redo att skriva en lång utläggning om varför jag borde kunna se och läsa av min hunds känslor. Du behöver inte slösa tid på det då jag har duktiga och mycket hundkunniga vänner som jag ofta diskuterar min hund med. De känner dessutom min hund personligen.

Inte ens min duktigaste kompis tycker att han är så lätt alltid och hon har erfarenhet av många hundar. Hon har dessutom tävlat upp till elitklass med ett par.

Så även om jag är långt ifrån någon expert - så vet jag vad som fungerar på min hund. Jag vet inte alltid anledningen till hans beteenden, men oftast är det inte analys av läget eller Freudianska teorier jag behöver - utan mer av kognitiv handlingskraft.

Lydnad fungerar bäst - och jag tror att min hund har det gemensamt med terriern, han behöver TYDLIGA besked för att må bra.

Om han sedan är rädd, ilsken eller nervös i allmänhet - det struntar jag i numera. Jag har analyserat färdigt. :smirk: Jag vet vad som fungerar och satsar på det.
 
Sv: Hård träning på julafton...

Jag tycker också hon gjorde rätt, även om jag tycker man inte alltid måste korrigera med smärta.
Det beror på situationen, den här hunden hade kunnat dö om han fortsatt som han gjorde.

Sen tycker jag det är en tråkig attityd när man måste klanka ner på att skriva vissa här mm. Sen vilka du tänker på, vet jag inte, men stämningen blir tråkig när man ska försöka vara bättre än andra med sin attityd.
 
Sv: Hård träning på julafton...

Kan tillägga, att även om jag tycker hon gjorde rätt. Så hade jag inte användt metoden att slå med kopplet. Men jag hade blivit förbannad och sett till så hunden skulle sluta med de dumheterna.
Jag skulle tex aldrig slå med kopplet på två av mina hundar, den gamla skulle säkert fixa det, men skulle inte göra det ändå.
Man kan korrigera på ett "hårt" och ordentligt sätt, utan att slå med koppel.
Men nu kanske det var bra på trådskrivarens hund.
 
Sv: Hård träning på julafton...

Nej jag tycker att du gjorde rätt, dock kanske man skulle väntat en dag enbart för att det var julaftoon :D

Men men det är väll inte det direkt viktigaste, min stackars dam åkte på veterinär besök i år dagen före julafton. Med full raspning å koll av tänderna. Stackarn hon som verkligen inte tycker om veterinärer. Hon är typ livrädd för dom å så fort hon ser en blir hon helspänd, vi var 3 stycken för att kunna bremsa henne å bremsar man inte så går kanylerna av :smirk: Å året förre det gjorde hon sig illa på julaftoon, synd om min ponny.

Finns ju andra metoder att utföra men alla metoder funkar inte på alla å jag tror att du vet vad som är bäst för din hund.
 
Sv: Hård träning på julafton...

Jo.. det är sant. Men ibland undrar jag om hon inte är lite sån att jag alltid får vara beredd att upprepa mig.
Det är samma sak när hon bråkar med andra hunden vi har i huset nu, en papillon. Hon ska ständigt testa gränser. Och även om han dänger henne i backen rejält så tar det inte lång tid innan hon åter igen ska testa om det funkar den gången då. Hon kan vara otroligt provocerande och ta otroligt mycket stryk innan hon accepterar att han faktiskt bestämmer. Någonstans tycker man ju att hon borde förstå att om hon blir rejält dängd i backen av honom så är det hans gräns. Men ändå går hon dit igen, igen och igen fast än det händer samma sak varje gång.
Skam den som ger sig tycks hon tänka. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 266
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 457
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 504
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 850
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Träning och hälsa del 12
  • Högtalare

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp