Bukefalos 28 år!

Hiskelig räkning från revisorn

fejko

Trådstartare
Jag har en liten passiv näringsverksamhet och jag har en revisor som hjälper mig med deklarationen. Idag fick jag en räkning på 7000 spänn :eek: Första gången hon gjorde samma sak var slutnotan inte alls lika hög, har för mig att den var omkring 2500? Jag antar att hon gör någon form av bokföring också för det måste man väl när man har näringsverksamhet? Jag hade förstått om det kostat om det vore en "riktig gård" med massor med omsättning, men det är en liten gård med bara lite EU-bidrag som inkomstkälla.

Själv är jag en tekniknörd och inte särkilt duktig på ekonomi och bokföring men jag känner att jag behöver börja göra en del själv för att inte bli ruinerad. Det jag gjort tidigare är tabeller med inkomster, utgifter och så har jag numrerat alla fakturor och kvitton.

Vad kan man mer göra själv?
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Vad du mer kan göra är att hitta en billigare revisor;)

De summor jag hört talas om för normala företag när det gäller bokslut är upp till 20 000 kr, men då har det varit en dyr revisor.
Antar att det måste vara ngt liknande du anlitat revisorn för?

Varför inte gå ngn typ av bokföringskurs om du inte redan gjort det?
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Prisskillnaden beror på att numera ska även enskild firma göra bokslut och det tar en stund att göra. Det borde din revisor talat om när du lämnade in materialet.
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Tja...själv betalar jar lite drygt 16tusen per år....för deklaration, bokslut etc...
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Jag som är något snål, väntar dels med att ändra bolagform fram till beslut om att mindre aktiebolag inte längre ska ha krav på revisor. Så jag kör enskild firma än så länge.
Sedan dels efter som jag inte heller är så himla bra på bokföring och alla regler men tycker att hjälpen är för dyr. Så har jag köpt ett mycket enkelt bokföringsprogram som jag tror kostar mig strax under en tusenlapp om året. För den tusenlappen får jag all nyheter och ändringar som för året och även att det gör ett komplett bokslut och deklaration med alla blanketter.
För min del mycket väl investerade pengar. Finns en del olika sådana program för enskilda firmor.
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Prisskillnaden beror på att numera ska även enskild firma göra bokslut och det tar en stund att göra. Det borde din revisor talat om när du lämnade in materialet.

Jaha är det det det beror på! Tack för info!
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Tja...själv betalar jar lite drygt 16tusen per år....för deklaration, bokslut etc...

Fast det beror ju lite grand på vad man har också. Jag har en pytteliten gård med nästan ingen omsättning alls.
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Jag som är något snål, väntar dels med att ändra bolagform fram till beslut om att mindre aktiebolag inte längre ska ha krav på revisor. Så jag kör enskild firma än så länge.
Sedan dels efter som jag inte heller är så himla bra på bokföring och alla regler men tycker att hjälpen är för dyr. Så har jag köpt ett mycket enkelt bokföringsprogram som jag tror kostar mig strax under en tusenlapp om året. För den tusenlappen får jag all nyheter och ändringar som för året och även att det gör ett komplett bokslut och deklaration med alla blanketter.
För min del mycket väl investerade pengar. Finns en del olika sådana program för enskilda firmor.

Håller med.

Det är ganska enkelt att bokföra/göra bokslut och deklarera - särskilt om man inte krånglar med massor av olika specialregler. Jag har ett program som jag betalar 100 kr / år för som fungerar utmärkt. Väldigt enkelt - men fungerar bra och ger perfekta deklarationsunderlag (dock inte färdigifyllda blanketter) och bokslut.
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Du fixar det lätt själv, det finns bra och lätta bokföringsprogram nu för tiden.

Du kan ju även gå en grundläggande kurs i redovisning/ bokföring finns bland annat på komvux och högskola universitet.

:laugh:
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Jag kör löpande bokföring själv (har handelsbolag och har valt att betala moms varje månad) och lämnar in detta underlag för bokslut hos revisor och det kostar mig 2500 varje år men efetrsom mitt bokföringsprogram inte är kompatibelt med revisorns så lägger han in alla mina verifikationer på nytt i sitt program så man kan välsäga att han bokför också fast han bara behöver "skriva av" mina verifikationer.

Tycker att det lät hiskeligt dyrt!!! De brukar väl ta runt 500+moms/timma och ett mindre företag tar inte lång stund att göra bokslut åt!! KLaga!!!
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Man ska dock ha i åtanke att det som till synes verkar gansska lätt inte alltid är samma sak som att mankan göra samma jobb som revisorn. Min revisor gjorde "ändringar" och avdrag jag inte ens kände till och på så vis drog in lite mer än halva hennes arvode....
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Man ska dock ha i åtanke att det som till synes verkar gansska lätt inte alltid är samma sak som att mankan göra samma jobb som revisorn. Min revisor gjorde "ändringar" och avdrag jag inte ens kände till och på så vis drog in lite mer än halva hennes arvode....

Eller så kan man medvetet göra det lätt för sig och undvika alla krångliga avdrag och ändringar. Det är väl ingen större mening med att revisorn får pengarna istället för att vårt gemensamma samhälle direkt får lite mer resurser? Jag menar istället för att bränna pengarna på administration....

Sedan beror det mycket på hur krånglig verksamhet, skattemässigt och ekonomiskt, man driver.
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Jag fick ungefär samma chock förra året.. det var hemskt. När man har liten omsätting i ett enmansföretag. Jag bokför löpande varje månad och lämnar bara iväg för deklaration och bokslut. Jag har nu bytt revisor och hoppas det blir en mindre summa..
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Den summan du betalar för redovisningshjälp får du dra av i nästa deklaration. Tror jag iallafall..

LRF deklarera åt mig, och det får jag dra av iallafall..


MMpersson
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Jag fick ungefär samma chock förra året.. det var hemskt. När man har liten omsätting i ett enmansföretag. Jag bokför löpande varje månad och lämnar bara iväg för deklaration och bokslut. Jag har nu bytt revisor och hoppas det blir en mindre summa..

Om du har enskild firma så behöver du inte en revisor. Det räcker med en redovisningsbyrå om du inte klarar deklarationen själv.
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

KL
Våran revisor gör våran deklaration och eu stöd på samma gång. Vi betalar ca 3500 för det. Då är det två deklarationer.
 
Sv: Hiskelig räkning från revisorn

Jag har en liten passiv näringsverksamhet och jag har en revisor som hjälper mig med deklarationen. Idag fick jag en räkning på 7000 spänn :eek: Första gången hon gjorde samma sak var slutnotan inte alls lika hög, har för mig att den var omkring 2500? Jag antar att hon gör någon form av bokföring också för det måste man väl när man har näringsverksamhet? Jag hade förstått om det kostat om det vore en "riktig gård" med massor med omsättning, men det är en liten gård med bara lite EU-bidrag som inkomstkälla.

Själv är jag en tekniknörd och inte särkilt duktig på ekonomi och bokföring men jag känner att jag behöver börja göra en del själv för att inte bli ruinerad. Det jag gjort tidigare är tabeller med inkomster, utgifter och så har jag numrerat alla fakturor och kvitton.

Vad kan man mer göra själv?
Att göra en enkel bokföring (debit och kredit) är inte svårt alls. Bokslut är lite knepigare men ändå inte. Jag tycker att du ska gå en bokföringskurs (brukar finnas på de flesta ställen i landet) och lära dig den vanligaste bokföringen. Inte särskilt kul i början, men helt okej efter ett tag när man fått in snitsen. Då får du också lite närmare kontroll över ditt företags ekonomi, och det är ju faktiskt kul. Min syrra och hennes man gick en bokföringskurs som var på några dagar just för att slippa revisorskostnader. Syrran som hade fullständig fobi för matte (nu snackar vi fobi på riktigt) tycker nu det är helt okej att sköta böckerna för företaget (det är ett mellanstort företag med ca 10 anställda i byggbranchen) och det går också väldigt bra. Det rör sig ju mest om plus och minus. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp