Bukefalos 28 år!

Hur köper man bra kött?

Sv: Hur köper man bra kött?

KL

Upptäckte till min förtjusning att Hötorgshallen hade en disk med svenskt kött och en med enbart vilt. En man i svenska köttdisken hjälpte mig igår, han var väldigt trevlig och hade många goda råd :D Där passar det sig nog att köpa lite kött då och då. Skulle vilja hitta en gård utanför stan där man kan köpa lite större mängder och frysa in. Ska leta vidare!

Har egentligen aldrig tyckt att det är någon "big deal" vad man äter eller inte äter. Men inser ändå nu hur många dörrar det öppnar, samt hur mycket det blir att tänka på.

Någon som har erfarenhet av att övergå från veggo till kött? Man hör så mycket om att man ska må dåligt av att äta kött när man inte gjort det på länge, men jag har inte märkt något alls. Har några bekanta som även börjat äta kött men inte märkt någon skillnad på hur magen reagerar. Så pass att jag börjar tro att det är en myt? Någon som har andra erfarenheter?
 
Sv: Hur köper man bra kött?

BS. Jag jobbar med kontroll av just ekologiskt jordbruk och inget som du skriver stämmer.

Förklara då?

Jag har själv jobbat med både oekologiska och ekologiska kor.
Angående de ekologiska grisarna så är det vad jag fått höra av en som jobbat många år med ekologiska grisar. Hittade hon bara på?
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Jag har valt att inte äta gris överhuvudtaget eftersom avlivningen kan vara så grym. Grisar avlivas inte innan de tippas ner i kokande vatten för att skålla av skinnet, de bedövas (om de har tur), och i dagens stress i industrin så hinner man inte med att kolla att alla grisar blir bedövade så vissa hälls helt enkelt ner livs levande och skrikande i det kokande vattnet. Jag kan inte leva med att det grisköttet jag har på min tallrik kanske råkar komma från just en sådan gris så jag väljer att avstå griskött helt. Där har du mitt argument för att inte äta svensk gris. Gissar att det är ännu värre utomlands.

Okej... jisses ..
Vet du ens hur man avlivar grisar på slakterier?
Att det sker missar ibland (tvivlar på att det är vanligt), kan jag köpa.
Men du verkar tro, och vill få andra att tro, att detta är mer regel än undantag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur köper man bra kött?

Går inte renar i det fria hela året?

Oja!
Och drivs med helikopter och skotrar/hjulingar/crossar mellan sommar och vinterbeten. 20-30mil
Alt. Knökas i lastbilar, så trångt att det sticker ut horn genom springorna i väggarna.
Dom märks i öronen med kniv utan bedövning av sin ägare som först kastat fast kalven, och sedan sitter på den för att hålla fast den..
Dom springer i gärdar flera dagar i sträck innan dom slaktas, och det är tillåtet att kastrera utan bedövning... Fast de är bara tam/kör renar som kastreras.
Nä... Fast jag bor mitt upp i denna värld kommer jag inte tycka annat än synd om renarna.

* Jenny * Som inte äter renkött!
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Någon som har erfarenhet av att övergå från veggo till kött? Man hör så mycket om att man ska må dåligt av att äta kött när man inte gjort det på länge, men jag har inte märkt något alls. Har några bekanta som även börjat äta kött men inte märkt någon skillnad på hur magen reagerar. Så pass att jag börjar tro att det är en myt? Någon som har andra erfarenheter?

Jag har alldeles nyligen börjat med kött efter 13 år som vegetarian, åt första fisken för drygt 2 veckor sen. Har inte känt av nånting själv heller, fast då har jag varit försiktig såhär i början och inte provat rött kött än. Och då är jag ändå lite småkänslig annars, kan bli dålig i magen om jag äter ägg när jag varit utan ett tag. Men det kanske bara är äggen som jävlas, vem vet.

Tror inte att det är en myt att man kan bli dålig, men jag antar att det dels är från person till person, hur känslig mage man har lär säkert spela in, och såklart beror det på hur länge man varit veg och hur mycket äckelkänslor man har mentalt - själv mådde jag illa innan första tuggan, sen var det lugnt ;) Jag googlade en del innan och såg flera foruminlägg i stil med "ja jag kunde minsann klämma en hamburgare bara sådär så det där är bara pjosk och trams!", och så visade det sig att personerna varit veg i typ ett halvår... Klart de inte blir dåliga då liksom, ett halvår är ju ingenting :p Samtidigt har jag en gammal bekant som var veg ett halvår innan hon åt julskinka och fick spendera julen böjd över toastolen. Äkta? Kanske. Inbillat? Kanske. Alkohol eller dålig mat? Kanske.
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Jag har alldeles nyligen börjat med kött efter 13 år som vegetarian, åt första fisken för drygt 2 veckor sen. Har inte känt av nånting själv heller, fast då har jag varit försiktig såhär i början och inte provat rött kött än. Och då är jag ändå lite småkänslig annars, kan bli dålig i magen om jag äter ägg när jag varit utan ett tag. Men det kanske bara är äggen som jävlas, vem vet.

Tror inte att det är en myt att man kan bli dålig, men jag antar att det dels är från person till person, hur känslig mage man har lär säkert spela in, och såklart beror det på hur länge man varit veg och hur mycket äckelkänslor man har mentalt - själv mådde jag illa innan första tuggan, sen var det lugnt ;) Jag googlade en del innan och såg flera foruminlägg i stil med "ja jag kunde minsann klämma en hamburgare bara sådär så det där är bara pjosk och trams!", och så visade det sig att personerna varit veg i typ ett halvår... Klart de inte blir dåliga då liksom, ett halvår är ju ingenting :p Samtidigt har jag en gammal bekant som var veg ett halvår innan hon åt julskinka och fick spendera julen böjd över toastolen. Äkta? Kanske. Inbillat? Kanske. Alkohol eller dålig mat? Kanske.

Min lillebror råkade få i sig kött (tog från fel fat) och blev rejält dålig - det tror jag inte var inbillning med tanke på att han inte fattade vad som felade förrän efteråt. Så jag tror absolut att man kan bli dålig (precis som att man kan få problem med magen om man aldrig/sällan äter bönor och sedan chockar mag-stackaren), men jag tror inte det gäller mig. Jag, som slutade äta kött (förutom fisk) pga strejkande mage tvivlar på att min mage skulle acceptera det nu efter ca 6 år av "avhållsamhet". Min mamma hoppade fram och tillbaka ett tag utan problem. Men tar man det försiktigt så lär det inte vara större fara, man märker ju rätt snabbt om man tog i för mycket ;)
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Någon som har erfarenhet av att övergå från veggo till kött? Man hör så mycket om att man ska må dåligt av att äta kött när man inte gjort det på länge, men jag har inte märkt något alls. Har några bekanta som även börjat äta kött men inte märkt någon skillnad på hur magen reagerar. Så pass att jag börjar tro att det är en myt? Någon som har andra erfarenheter?
Det är säkerligen olika.
Jag äter huvudsakligen vegetariskt sedan 27 år tillbaka, men mjölk och ägg har alltid ingått i mathållningen och jag äter fisk då och då. Jag har uteslutit kött (däggdjur o fågel) helt enkelt pga att jag inte tycker om konsistensen och smaken på köttet. Men jag är inte absolutist på något sätt utan det händer nån gång ibland att jag äter av såsen jag gjort efter att ha tillagat kött. Jag glömmer alltid bort det innan jag äter, men blir lika ofta påmind om att jag borde låta bli. Det blir nämligen världens magknip av det. Fast det går ju över...

Om man inte känner att man mår dåligt av att återinföra kött, då är det nog bara att köra på.
Lycka till!
 
Sv: Hur köper man bra kött?

Ja precis! Finns ju en massa såna fall med folk som verkligen blivit dåliga. Jag är övertygad om att det helt enkelt är olika, en del blir dåliga och andra inte helt enkelt, med en massa faktorer att väga in.

Själv försökte jag banta med "mirakelsoppan" för en sisådär hundra år sen, det var bara en massa kål som man skulle äta mängder av. Då fick man veta att man levde... Inte minst pga den döende omgivningen. Magen var INTE glad :angel: Tills den vande sig vill säga. Vana gör mycket!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 751
Senast: Myrten
·
Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
17 623
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 496
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp