Jobba på island

997kajsa

Trådstartare
Hej, jag går ut gymnasiet i juni funderar på att åka till Island och jobba där. Jag undrar om någon här har erfarenhet av att jobba med hästar där och vad ni tyckte om det. Tyckte du att det var bra/dåliga arbetsförhållanden? Hur ser deras hästhållning ut? har du någon speciell gård som du kan rekommendera? os.v.

Jag är helt enkelt allmänt intresserad av hur ni upplevde det eftersom att jag vill skapa mig en uppfattning om ifall det kan vara något för mig.
 
Jag har jobbat hos en familj på Island som hade häst och fåruppfödning. Har även provat jobba i svenska stall och trivdes absolut bäst på Island. Väldigt familjärt där jag var, det var inte så mycket ett 08-16 jobb utan snarare ett samarbete där alla gjorde sitt för att gården skulle fungera. Någon dag fick vi valla förrymda får till 2 på natten. Andra dagar drev man hästflockar till och från hedarna hela dagarna. Främst inridning där jag var, men det var inte särskilt dramatiskt. Sedan red vi och badade och åt glass ibland, gick på krogen eller åkte på fest och grillade. Kvinnan i familj var från Sverige, annars var de i regel dåliga på engelska där men jag tyckte att de som jobbade på andra gårdar i regionen också verkade trivas.

Alltså - absolut inte sämre arbetsförhållanden där än här. Särskilt inte om du söker dig till något hotell med turridning eller renodlat stalljobb. Hästhållningen är väldigt annorlunda men inte sämre tycker jag. Hästar ska kunna arbeta annars tas de ur systemet och blir mat. Det sämsta var vädret, det blåste alltid. En enda dag var det behagligt att gå i t-shirt.
 
Jag har jobbat hos en familj på Island som hade häst och fåruppfödning. Har även provat jobba i svenska stall och trivdes absolut bäst på Island. Väldigt familjärt där jag var, det var inte så mycket ett 08-16 jobb utan snarare ett samarbete där alla gjorde sitt för att gården skulle fungera. Någon dag fick vi valla förrymda får till 2 på natten. Andra dagar drev man hästflockar till och från hedarna hela dagarna. Främst inridning där jag var, men det var inte särskilt dramatiskt. Sedan red vi och badade och åt glass ibland, gick på krogen eller åkte på fest och grillade. Kvinnan i familj var från Sverige, annars var de i regel dåliga på engelska där men jag tyckte att de som jobbade på andra gårdar i regionen också verkade trivas.

Alltså - absolut inte sämre arbetsförhållanden där än här. Särskilt inte om du söker dig till något hotell med turridning eller renodlat stalljobb. Hästhållningen är väldigt annorlunda men inte sämre tycker jag. Hästar ska kunna arbeta annars tas de ur systemet och blir mat. Det sämsta var vädret, det blåste alltid. En enda dag var det behagligt att gå i t-shirt.

Tack så jättemycket för svaret.
 

Liknande trådar

Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
958
Senast: Stinaelin
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 888
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp