Konstiga bulor/sår

Corax

Trådstartare
Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen. Sen kom det ett par på bringan och halsen.
Senaste veckorna har det kommit väldigt mycket i ansiktet men ffa kring munnen/läppar.
På ena sidan är det många centrerade i en klump och svullnaden är som en pingisboll och hon är ÖM. De som är ensamma gör oftast inte ont.

Vissa vätskar först medan vissa blir skorpa på en gång.
Synonymt med dem är att de alla har som en liten fördjupning i mitten där skorpan sitter som berget (ja jag har pillat på några).

Någon som sett något liknande, vad berodde det på och hur behandlades det?

Hon hade EN vid mungipan förra våren men nu har det ju helt gått 'bananas'.

DSC_6375.JPG
 
Är det inte unghäst vårtor? Men fick precis såna. överallt på mulan. Jag rensade lite, men lät det vara. Dom försvann efter några månader. Jag pratade med veterinären som bekräftade att det va unghästvårtor på min.

Det började som på din, men sen såg det mer ut såhär (min hade dock inte helt lika illa som bilden, men fick såna stora som syns):

img_5963_5cfa473ce087c30316ac88f7.jpg
 
Är det inte unghäst vårtor? Men fick precis såna. överallt på mulan. Jag rensade lite, men lät det vara. Dom försvann efter några månader. Jag pratade med veterinären som bekräftade att det va unghästvårtor på min.

Det började som på din, men sen såg det mer ut såhär (min hade dock inte helt lika illa som bilden, men fick såna stora som syns):

img_5963_5cfa473ce087c30316ac88f7.jpg
Nej det här liknar inte unghästvårtor alls. I alla fall inte de jag sett och de är ju rätt karakteristiska.
 
Nej kan bara killgissa, men min hästs började precis så som din ser ut och utvecklades sen. Så bara en gissning :)
Alla gissningar är välkomna!
De här kom ju på kroppen först och läker efter att de spruckit upp (utan att bilda någon 'vårta').
Skulle ju gissa att det kan vara något liknande (virus) eller autoimmunt/från mage?
Men har aldrig sett något liknande.
 
Det kan inte vara ekvina mollusker?
Ingen aning men det som min har verkar inte smittsamt då de andra hästarna aldrig har haft liknande. Än, ska väl tilläggas. Och min har ju även haft någon enstaka tidigare år.
Är häst-mollusker som för människor, man har det en gång sen är man resistent?
 

Liknande trådar

Hästvård Tittade till hästarna på betet idag och två av dem har sår jag inte förstår vad det är. Kanske någon som känner igen detta? Svullnad...
Svar
17
· Visningar
2 614
Senast: bigganl
·
W
Övr. Hund Drar hela historien: Vi var på utställning i helgen, och bodde på hotell fre - sön. På lördagkvällen skulle vi ut på middag, och...
Svar
5
· Visningar
3 018
Senast: Wicked
·
P
Hästvård Någon som har en aning om vad min häst kan ha drabbats av?? Det började i lördags med en liten svullnad på "kinden" som senare på...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: Elute
·
Hästvård Min stackars pålle fick i lördags en stor (ca 5 cm i diameter och 1,5 cm tjock) bula högst upp på låret på ena bakbenets insida...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: Låtta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp