Bukefalos 28 år!

Rie

Trådstartare
Framöver blir det ju förr eller senare dags för pension och därmed lägre inkomst.
Därför har jag börjat fundera på vad för slags bil jag ska ha då.
Mindre bil, billig i skatt och försäkring som har automat, som man kan fälla fram baksätet och få lastutrymme och att den får dra 1300 kr vilket många släp är, däribland vårt. Och snål på bränsle förstås, om det nu inte blir en elbil, men än så länge så är jag belåten med att vi har en elbil o en fossilbil.
Bra efter vägen är också ett önskemål.

Vad har ni för mindre bilar som ni är nöjda med?
Har för närvarande en Skoda Octavia kombi, diesel.
 
Volkswagen har haft en del dåliga motorer och annan teknik som inte håller så om man skall ha en golf måste man veta vad det är man köper, annars kan det bli riktigt, riktigt dyrt. Då är det mindre riskabelt att köpa en Toyota eller Suzuki.
 
Alltså Golf och Skoda Octavia bygger på samma bottenplatta så vill du ha en mindre bil så är det ingen idé att byta mot det iaf. Annars är det nog svårt att ha en mindre än det om man ska dra iaf, du hamnar i samma segment av bil ändå.
 
Framöver blir det ju förr eller senare dags för pension och därmed lägre inkomst.
Därför har jag börjat fundera på vad för slags bil jag ska ha då.
Mindre bil, billig i skatt och försäkring som har automat, som man kan fälla fram baksätet och få lastutrymme och att den får dra 1300 kr vilket många släp är, däribland vårt. Och snål på bränsle förstås, om det nu inte blir en elbil, men än så länge så är jag belåten med att vi har en elbil o en fossilbil.
Bra efter vägen är också ett önskemål.

Vad har ni för mindre bilar som ni är nöjda med?
Har för närvarande en Skoda Octavia kombi, diesel.
När förra älskade bilen oväntat dog köpte jag en Peugeot 308 diesel.
Den rar 1500 kg på BE och är sällsynt bränslesnål. visserligen ju diesel men snittar på runt 0,4 på landsväg. Pigg att köra. Såpass att avkomman skäller på att den är farlig. :rofl: När hen tror att hen tuffr på i runt 100 så visar en koll på mätaren att bilen går i 140.....

Lite kul är att motorkunniga vänner, verkstan och besiktningen alla har samma kommentar när jag kommer in med den - det där är en bra bil :D
 
Jag är inne på min andra Toyota Yaris. Den första köpte vi begagnad 2 år gammal och sålde 10 år senare och la 4000 kr på reperationer under den tiden. Om den uppfyller kravspecifikation, vet jag inte men den finns med automat och ”mild-hybrid”
 
Min volvo V60 hybrid är ganska snål när jag håller mig inom stan och kan ladda
1662764078687.png

0,9/100 (l/100km)
 
Alltså Golf och Skoda Octavia bygger på samma bottenplatta så vill du ha en mindre bil så är det ingen idé att byta mot det iaf. Annars är det nog svårt att ha en mindre än det om man ska dra iaf, du hamnar i samma segment av bil ändå.
Beror ju på variant. Misstänker att det syftas på Golf halvkombi, som ju är mindre än en kombi som TS har idag.
 
Jag är väldigt nöjd med min Suzuki Swift! Den är skön att köra och har förvånansvärt stort bagageutrymme för att vara en sån liten bil. Får exempelvis plats med barnvagnen utan att fälla säten.
 
Framöver blir det ju förr eller senare dags för pension och därmed lägre inkomst.
Därför har jag börjat fundera på vad för slags bil jag ska ha då.
Mindre bil, billig i skatt och försäkring som har automat, som man kan fälla fram baksätet och få lastutrymme och att den får dra 1300 kr vilket många släp är, däribland vårt. Och snål på bränsle förstås, om det nu inte blir en elbil, men än så länge så är jag belåten med att vi har en elbil o en fossilbil.
Bra efter vägen är också ett önskemål.

Vad har ni för mindre bilar som ni är nöjda med?
Har för närvarande en Skoda Octavia kombi, diesel.
Älskar vår Toyota Auris (heter numer Corolla). Elhybrid, automat, har förvånansvärt mycket lastutrymme när baksätet fälls. Vet dock inte vad den får dra.
Kostar 400kr i skatt varje år.
Deras ännu mindre modell heter Yaris.
 
Jag är inne på min andra Toyota Yaris. Den första köpte vi begagnad 2 år gammal och sålde 10 år senare och la 4000 kr på reperationer under den tiden. Om den uppfyller kravspecifikation, vet jag inte men den finns med automat och ”mild-hybrid”
Jag älskar min Yaris jag med.

Dock får den ju inte dra nånting typ, vi brydde oss inte ens om att sätta dragkrok på vår.
 
Älskar vår Toyota Auris (heter numer Corolla). Elhybrid, automat, har förvånansvärt mycket lastutrymme när baksätet fälls. Vet dock inte vad den får dra.
Kostar 400kr i skatt varje år.
Deras ännu mindre modell heter Yaris.
Min första bil var en Corolla... :)
Min kompis har en Auris som hon är nöjd med. Nu kör hon väldigt lite och har inte drag, men kan kolla upp det.
Däremot tyckte hon inte alls om Yaris som hon var tvungen att ta på tjänsteresa 20tal mil när jobbets Toyota (snäppet större än Auris) var på service. Hon tyckte att den bara for omkring på vägen i snön.
 
Min första bil var en Corolla... :)
Min kompis har en Auris som hon är nöjd med. Nu kör hon väldigt lite och har inte drag, men kan kolla upp det.
Däremot tyckte hon inte alls om Yaris som hon var tvungen att ta på tjänsteresa 20tal mil när jobbets Toyota (snäppet större än Auris) var på service. Hon tyckte att den bara for omkring på vägen i snön.
Ja Toyota verkar ha återupplivat namnet Corolla 😄 Har aldrig kört en Yaris men tycker våran Auris gör sig bra även på vintern och på långresor. Älskar att den är så tyst och billig i drift.Pappa köpte en ny Auris för två år sedan, men den heter alltså Corolla nu 🤪
 
Min första bil var en Corolla... :)
Min kompis har en Auris som hon är nöjd med. Nu kör hon väldigt lite och har inte drag, men kan kolla upp det.
Däremot tyckte hon inte alls om Yaris som hon var tvungen att ta på tjänsteresa 20tal mil när jobbets Toyota (snäppet större än Auris) var på service. Hon tyckte att den bara for omkring på vägen i snön.
Min med, köpte en vit Corolla sedan -88. en trevlig liten bil men skulle inte sätta mig i en nu. plåten var i princip färg på båda sidorna och dra bort plåten.
 
Jag rekomenderar varmt Renault Clio...finns även som Kombi. Den är faktiskt den bil som anses vara mest ekonomisk i totalvärde. Min var väldigt billig i både skatt och driftkostnader som service mm. Bränslesnål. Jag råkade ut för en trafikolycka med min där en person missade stopskylten och dundrade rätt in i mig och bilen klarade smällen väldigt bra. Lite plåtskador som gick att fixa :up:

https://www.kvd.se/nyheter-billigaste-begagnade-smabilen-att-aga

På jobbet har vi Toyotapark. Mest de små som Yaris och Auris (ca 25 st) men även fyra Rav 4, en corolla och två Avensis. De må vara billiga men vi har massor av strul och har alltid 2-3 st på verkastad. Några har varit i olyckor (vi kör på landsbyggden med mycket vilt) och de tål inte mycket. En arbetskamrat blev alvarligt skadad med bla ryggfrakturer efter en krock i 50 km och bilen blev totalskrot.
 
Och jag är VW människa. Är inne på min andra Polo nu efter i mellan kört fransk i några år. Älskar min lilla kära bil, Pigg, bränslesnål och billig i skatt och försäkring.
 
När förra älskade bilen oväntat dog köpte jag en Peugeot 308 diesel.
Den rar 1500 kg på BE och är sällsynt bränslesnål. visserligen ju diesel men snittar på runt 0,4 på landsväg. Pigg att köra. Såpass att avkomman skäller på att den är farlig. :rofl: När hen tror att hen tuffr på i runt 100 så visar en koll på mätaren att bilen går i 140.....

Lite kul är att motorkunniga vänner, verkstan och besiktningen alla har samma kommentar när jag kommer in med den - det där är en bra bil :D
Peugeot har haft bra och dåliga motorer, så där behöver man stöttning av någon frälst
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 063
Senast: golit
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 203
Senast: lillkillen
·
Äldre Vi ska köpa ny bil och som det ser ut så lutar det starkt åt en Skoda Octavia Kombi. Vi väljer just nu mellan två bilar då vi inte har...
Svar
10
· Visningar
1 047
Senast: Inte_Ung
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 867
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp