Bukefalos 28 år!

Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

StandByMe

Trådstartare
Vad har ni som förslag till mat som ska vara enkelt att göra och förbereda, som räcker till 15-20 pers och som dessutom inte kostar mer än 500 kr? Egentligen bör också dryck (läskedryck) och gärna något snacks vara inräknat i den summan också. Är det omöjligt?

Om ni har förslag på mat, ange gärna mängd ungefär för jag har ingen som helst uppfattning om vad som räcker till 15-20 pers.
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

Potatisgratäng går att göra billigt till många. Kombinera med någon grönsallad och eventuellt smalt skurna skivor kött (finns mycket på extrapris i butikerna nu).
Köp läsken på t.ex. Lidl, går att komma undan billigt där.
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

Kanske går att få till en god pastasallad? Pasta är ju billigt, grönsaker också och med riktig tur kanske du/familjemedlem/vän har lite sallad eller så i trädgårdslandet som du kan ta gratis. Det "dyra" i en pastasallad är väl typ ev. ost och kött, men det går nog att hitta till ganska bra pris det också.
Det blir ju ca 25-30 kr var, inte helt omöjligt om du jämför priser, handlar varje vara där den är billigast (ÖoB, Lidl och Dollarstore kan man hitta t.ex. läsk och snacks tokbilligt ju) och har en bra plan.
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

Ett tips ang. läsk är att hålla utkik efter erbjudande på såna där röda backar med glasflaskor. Har du tur så kan du få en back och bara betala för panten eller typ 10 kr, om du köper för en viss summa i butiken. Eftersom du ändå får tillbaka pengarna när du pantar backen sen så blir det nästan gratis.
Annars är ju flädersaft väldigt gott att göra själv ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

tackar för tips o råd.

Pastasallad kanske vore nåt, tack för tipset. kött i den kan man ju enklare "snåla med" så att säga. Potatisgratäng vågar jag mig inte på, dels för att jag misslyckas med det ganska ofta och dels för att det lär ta sån tid att tillaga så stor mängd av det ?

Tyvärr måste allt inhandlas på samma kvitto och således i samma affär, jag kan alltså inte jaga extrapriser i olika butiker eller köpa enbart läsk på lidl t.ex. Annars vore det ett alternativ. Kanske kan jag lägga ut egna pengar för att införskaffa billigt läsk och snacks i värsta fall.

Tar gärna emot fler tips. Hur är det med t.ex. tacos och pajer, för dyrt eller?
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

Om du hoppar över kött och gör något vegetariskt räcker pengarna längre. Ex en vegetarisk gryta med ris/pasta. Annars finns det ofta fläskfilé och kyckling till (obehagligt) låga priser. Matcha med egengjord klyftpotatis, potatis är billigt.
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

Hemgjord potatissallad med soltorkade tomater, fetaost, rödlök och vinägrett över. Sen någon hemgjord rostbiff eller grillad kycklingfilé till... Och något gott bröd, typ baguette eller riktigt färsk formfranska.
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

Dryck kanske går att lösa med smaksatt vatten? Tex med citron/lime i. Vet inte hur mycket en flaska med sådan "saft" kostar, men eftersom man inte behöver så mycket så kanske det jämnar ut sig ändå. Isvatten med nån form av smak blir ju både gott och ändå lite mer spännande än bara vatten :)
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

Tabouleh är en billlig och mycket populär festrätt hos oss.

Koka bulgur (små). blanda en dressing av olivolja, citron, peppar och salt. blanda med grynen.
Blanda med tärnad paprika, tomat och gurka samt finhackad röd lök. klipp MYCKET persilja över. egentligen ska det var myntablad (också) men det är lite dyrare och gillas kanske inte av alla.

tror att du behöver 1-2 pkt bulgur. 3 gurkor, 1-2 kg tomater, ett par citroner (eller från flaska=billigare), 2-3 rödlökar, 1-2 dl olivolja och en näve slätbladig persilja. Finns recept på nätet!
Passar att serveras kallt och kan förberedas dagen innan.

Du kan även göra en potatissallad med vinägrette så går även den att förbereda dagen innan (blir t o m bättre) och blir inte dålig av att stå framme i värmen. Koka potatisen, skala om det inte är gjort innan. Medan potatisen fortfarande är varm/ljum skär den i ganska små bitar. Blanda med finhackad rödlök, purjolök eller annan mild lök (gärna en annan sort än i tabboulehn om du väljer att göra båda). Gör en vanlig vinägrette: olivolja, vitvinsvinäger (för att inte missfärga) salt, peppar och kanske en salladskrydda. Häll dressingen över den ljumma potatisen. Potatisen kommer att suga åt sig det mesta av vätskan och blir verkligen god om den får stå ett tag. Gissar att du behöver göra på 2-4 kg potatis beroende på om du gör bara det eller även har annan matsallad.

Gissar att du får ihop till både tabbouleh och potatissallad enligt ovan för under 200 kr.

Vanligt grönsallad brukar det inte vara så stor åtgång på, men ett eller ett par huvuden kan det kanske gå åt.

Till detta kan du som du redan fått tips på ha kyckling. Ben (små klubbor) är ofta billiga och kan grilllas i god tid och läggas i kylen eller frysen. Äts med fördel kalla. Räkna med ett par-tre ben per person (beroende på ålder och kön). Eller byt ut delar av kycklingen mot ett paket färdiga köttbullar. Ett annat alternativ är kassler eller skinka, men det är billigast i bit och blir då inte så tunna skivor=dyrt per person. Ibland finns det "parmaskinka" billigt i storpack (100kr). Mättar bra.

Bröd är billigt och mättar bra. Ett paker "smör" kan vara bra eftersom en del gärna vill ha det.

Om pengarna räcker kan man även komplettera med plock som oliver, små tomater.

Dryck: "bubbelvatten" är billigt. Vill man ha något med smak så är saft med eget vatten ännu billigare.

Om du har möjlighet: gör research i en eller ett par affärer (gärna lågprisbutik) innan så ser du vad som kostar. Handla sedan där det är bäst pris på det som är dyrast/går åt mest av. Till det som jag föreslår ovan finns allt billigt på t ex Lidl.

Trixet är att få folk att äta mycket av det som är billigt (bröd, gryn, potatis, sallad) och lite av det som är dyrt (kött)

Lycka till och berätta gärna hur det gick!
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

glömde att billigaste snacksen är salta pinnar och hempoppade popcorn.
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

Vet inte om du redan fått tips på det, men annars är mitt förslag Lasagne. Köttfärs kan man få rätt billigt och köttfärssåsen drygas med fördel ut med tex. morötter och övrigt, såsom krossade tomater, är ju ruggigt billigt! Lasagneplattor är billigt och mjölk till vit sås är heller ingen kostnad. För 200kr borde du kunna få Lasagne till 20pers utan bekymmer. :) Till det hembakt bröd och en god sallad.
Då finns gott om plats att köpa dricka och snacks också! :)
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

City gross hade 2 kg kycklingfilé för typ femtilappen (max!)... Bör ju räcka en bit :p
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

lins curry gryta :) kan man slanga i dem gronsaker man hittar som ar billiga och verkar bra och det ar valdigt mattande :)
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

Har du kollat upp så det inte är någon som är allergisk eller vegeterian?
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

Tacos kan vara bra när man inte vet vad folk gillar eftersom var och en kan ta det den tycker om. Men det bidrar också till att det är väldigt dyrt. Redan utgångläget med oftast förhållandevis mycket kött gör tacos dyrt. Bröden/skalen tas det också hulöst mycket betalt för. Detsamma gäller såsserna och avocado är också dyrt.

Sedan tenderar var och en att äta betydligt mer kött och andra dyra ingredienser än när man "hjälpt" dem att blanda. Jag brukar t ex räkna med dubbelt så stor köttåtgång för taco som för köttfärssås.

Vad blir det och vad slutade kalaset (ursäkta ordvitsen) på?
 
Sv: Mat till 15-20 pers för 500-lappen?

Som nån tidigare skrivit, soppa! Och så bakar du billigt bröd och gör egen hummus till.

Nu va jag inte med och lagade själv men på nån tillställning när vi va typ 50 pers fick vi fransk löksoppa, gott!

Sen minns jag inte hur mycket det kostade men när vi skulle fixa mat till många nån gång vart det en pastasallad, kanske känns lite mer somrigt än soppa.
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
29 016
Senast: honung
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 533
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 002
Senast: AraSlei
·
  • Låst
Äldre Som rubriken lyder, och med tråden om Vuxenfest i åtanken om sociala koder vs rika och fattiga vänner. Det är verkligen ett problem med...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
24 858
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp