Oseriös avel 2023

Sel

Trådstartare
Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :)

Idag fick vi en ny medlem i min fodergrupp och hunden påstås vara en "alaskan chow" korsning mellan malamute och chow chow... men... den är merle? :confused:
 
Senast ändrad:
Mtp att 2023 snart är slut, så kanske man kan ta bort årtal och låta tråden heta bara "oseriös avel".
 
Jag såg nyss en annons om blandrasvalpar. De har lyckats blanda in 7 olika raser. Det är väl nästan något slags rekord?
Shih tzu, lahsa apso, bichon frisé, bichon havanais, coton de tulear, tibetansk spaniel och chihuahua .
Det känns ändå som att de höll sig inom något slags tema. Jag skulle gissa att hälften är hörsägen/hittepå och att de ser ut som generiska fluffbollar. :D De slängde ju inte in någonting heltokigt i alla fall.
 
Det känns ändå som att de höll sig inom något slags tema. Jag skulle gissa att hälften är hörsägen/hittepå och att de ser ut som generiska fluffbollar. :D De slängde ju inte in någonting heltokigt i alla fall.
Nä, det tänkte jag också på. :D
"Den var liten, söt och fluffig." Typ. Enda kriteriet för avel. Men skönt att det iaf var små sällskapshundar och inte såna där galna korsningar med en ras från varje rasgrupp eller nåt. :D
 
Jag såg nyss en annons om blandrasvalpar. De har lyckats blanda in 7 olika raser. Det är väl nästan något slags rekord?
Shih tzu, lahsa apso, bichon frisé, bichon havanais, coton de tulear, tibetansk spaniel och chihuahua .
Jag har en som är värre, men jag kan inte hitta den just nu. Kommer inte ihåg mer nu än att det var 6-8 raser varav flera bruksraser. Jag har den sparad någonstans, men var? 😅
 
Usch, jag fick syn på en annons om en fralla till avel. "Inga andningsproblem."
Och så har den ett tjockt veck över nosen och typ noll öppning i själva näsborrarna!
(Såklart icke godkänd färg också.)
Hur kan folk tro att de kan andas normalt när man inte ens ser en väg för luften att komma in? :cry:
 
Träffade en ägare till en Alaskan Klee Kai som påstod att hunden minsann var en arbetshund. Frågade vad den gjorde för arbete, kanske någon typ av drag?
”Vi kastar bollar i parken” blev svaret.

Jag undrar verkligen vad hen tror att en vanlig sällskapshund gör, om springa efter bollar räknas som arbete? O_o
 
Träffade en ägare till en Alaskan Klee Kai som påstod att hunden minsann var en arbetshund. Frågade vad den gjorde för arbete, kanske någon typ av drag?
”Vi kastar bollar i parken” blev svaret.

Jag undrar verkligen vad hen tror att en vanlig sällskapshund gör, om springa efter bollar räknas som arbete? O_o
Ligga i soffan och äta kakor, hålla tanter sällskap och bjäbba
 
Jag såg nyss en annons om blandrasvalpar. De har lyckats blanda in 7 olika raser. Det är väl nästan något slags rekord?
Shih tzu, lahsa apso, bichon frisé, bichon havanais, coton de tulear, tibetansk spaniel och chihuahua .
När jag pluggade så var det en annan elev i skolan vars hund sades vara en mix mellan 8 olika raser. Minns inte alla nu, men det var dalmatiner, schäfer, rottis, någon spets... Familjen hade köpt av grannen för att ha hunden som sällskapshund på nivå att en liten lugn bichon nog hade blivit uttråkad :cautious: Det gick såklart käpprätt åt helvete men som tur var så bad eleven mig om hjälp, jag förklarade vikten av aktivering osv och fick dem att våga ta hjälp av en duktig, SBK-utbildad instruktör. Det förändrade livet för dem och blev så otroligt mycket bättre, men jag kan ju inte låta bli att fundera på hur det gick för hundens syskon...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 845
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 794
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 773
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 216
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp