Skav mellan benen

Miedo

Trådstartare
Visste inte att hästar råkar ut för detta och då jag googlar utan framgång verkar det inte vara vidare vanligt (på hästen)...
Min ponny har fått skav mellan skinkorna.
Inte av schabrak-kanter, sadelgjord, skänklar, eller något annat lite mer normalt. Men mellan skinkorna. Igår blev han riktigt svettig när jag red då det var lite varmare för en gångs skull, gissar på att det kan ha uppkommit då. Idag flög han iväg i galopperna och verkade jättestressad (så jag avslutade passet och kollade honom på lina), men kändes normal i skritt och trav. Upptäckte efteråt att han alltså hade skav som antagligen svider rejält i galopp då han rör sig mycket då. Svampade och smörjde med helosan. Det är inte svullet, men syns att översta hudlagret skavts bort delvis och ser väldigt rosa och obehagligt ut (han har rosa hud från början också visserligen).

Hur skulle ni ta hand om detta?
Tänker mig i första hand hålla rent och smörja in, bara jobba honom i skritt och trav och hoppas det ger med sig då... Han gillar INTE att vila.
 
Jag tänker att det är viktigt att det är torrt. Alltså att efter han ridits och svettats, tvätta bort svetten och sen torka (och då "dutta" så du inte skaver mer) torrt. Mitt ena sto har fått så nån gång när hon varit superbrunstig och det runnit mer än vanligt. Det som hjälpt då är att tvätta rent och sen ha det så torrt som möjligt.
 
Jag tror som @mooi om att det är viktigt att efter turerna tvätta ordentligt. Men, det kan ju också vara så att det hellre måste göras före? Tänker om det ligger något och skaver, som grus eller om han haft lite diarré och det runnit in mellan skinkorna.

Om det uppkommer igen så kanske man måste förebygga med typ vaselin?
 
Tack för tips!
Han var ren mellan skinkorna och har varit toppen i magen, ser ut som att det uppkommit av ren friktion mellan skinkorna helt enkelt. Men jag får ta och tvätta försiktigt före och efter ridning och ta potatismjöl med mig till stallet... Och hålla tummarna att det räcker.
 
Tack för tips!
Han var ren mellan skinkorna och har varit toppen i magen, ser ut som att det uppkommit av ren friktion mellan skinkorna helt enkelt. Men jag får ta och tvätta försiktigt före och efter ridning och ta potatismjöl med mig till stallet... Och hålla tummarna att det räcker.

Kan hästen ha gått upp i vikt något? Och att det fördelat sig så dumt att det hamnat på insidan låren?
Går hästen som den brukar med bakbenen? Om den har ont kanske den väljer att gå med bakbenen tätare ihop?
Båda är långsökta anledningar, jag bara tänker högt :P
 
Kan hästen ha gåtupp vikt något? Och att det fördelat sig så dumt att det hamnat på insidan låren?
Går hästen som den brukar med bakbenen? Om den har ont kanske den väljer att gå med bakbenen tätare ihop?
Båda är långsökta anledningar, jag bara tänker högt :P
Inte dumt tänkt alls. Men han har snarare blivit lite smalare och känns starkare och mer tillfreds i ridningen än för någon månad sen.
 
Inte dumt tänkt alls. Men han har snarare blivit lite smalare och känns starkare och mer tillfreds i ridningen än för någon månad sen.
Kanske har fått mer muskler på insidan låren? Om han känns starkare...
Har tyvärr ingen lösning på problemet åt dig :( Kanske finns det något som cyklister eller andra som håller på med sporter som skaver använder?
 
Kanske har fått mer muskler på insidan låren? Om han känns starkare...
Har tyvärr ingen lösning på problemet åt dig :( Kanske finns det något som cyklister eller andra som håller på med sporter som skaver använder?

Ryktet går väl att de trycker in en banan mellan skinkorna. Någon som vet om det är sant?
 
Håller med alla som tipsat om att hålla torrt och rent och potatismjöl som är milt mot skavt skinn.
Om hästen svettas mycket och svetten torkar in så en känslig individ kan störas helt klart och svetten innehåller mycket salt som kan bidra till att det blir torrt och bränner .

Tipset om pälsglans är inget jag skulle fundera på . Pälsglans funkar på päls då det just bokstavligen finns päls, då det gör att pälsstråna "glider" dvs rör sig lättare och därmed kan minska friktion. Det är däremot inget man sprayar på/borstar in på skadad hud som nästan är nära skav att bli sårig . Inte mycket päls de har mellan skinkorna ens initialt .
 
Tvätta rent med vatten och helosan och potatismjöl har läkt skavet helt på några dagar nu. Fortsätter i förebyggande syfte en tid framöver och hoppas att detta uppkommit pga extra känslig vid pälsbyte, och inte att det ska behövas dagligen resten av livet :cautious: Men skönt att det blev bättre direkt!:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp