Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Är det någon ide att köpa petunior och penséer på ICA och liknande? De ser lite ledsna ut.
Jag tycker det är stor skillnad mellan handlare hur prioriterade växterna är och hur de sköts om.
Bästa stället här är en ICA-affär som alltid har fina växter eller inga alls (det händer dock att de rear ut lite ledsna exemplar till ingen peng alls också). Hos en del butiker verkar växter mer vara något man känner att man måste ha, som står ute och bara tas in och ut vid öppning/stängning och när leverantören kommer med mer.
 
Mina fyra hallonplantor som planterades för några veckor sedan ser inte mycket ut för världen. Det ser ut som fyra pinnar stoppade i marken 😂 Vår snart 2-åring har dessutom varit där och dragit upp en av dem flera gånger. Får se hur detta går…
 
Fick tag på estniskt vinäpple och sötrönn att beställa, riktigt nöjd! Hoppas det blir bra i alla fall, nån som har erfarenhet av dem?

Däremot går jag helt bet på ett par grönt kulturarvs-växter jag vill ha, Hemerocallis fulva och rosa såpnejlika. Visst det är roligt med nya hybrider med enorma blommor, men tråkigt när gamla tåliga klassiker inte går att få tag på.
 
Fick tag på estniskt vinäpple och sötrönn att beställa, riktigt nöjd! Hoppas det blir bra i alla fall, nån som har erfarenhet av dem?

Däremot går jag helt bet på ett par grönt kulturarvs-växter jag vill ha, Hemerocallis fulva och rosa såpnejlika. Visst det är roligt med nya hybrider med enorma blommor, men tråkigt när gamla tåliga klassiker inte går att få tag på.

Vanlig såpnejlika finns på Impecta
 
Jo, det var plantor jag var efter, av sorten ”Kvinnsgröta” som är mörkrosa. Har svårt att komma åt att så tyvärr, ingen plats i fönstren hemma och trädgården är 50 mil bort.
Jag har såpnejlika i mängder, men de är ljusrosa? Vet inte om det är intressant men kan ju isåfall prova skicka några? 🤔
 
Jag hade behållit bolmörten och gjort en ny plan för pallkragarna.
Det blev nån slags mellanmjölkslösning... 🙄 Jag kom fram till att bolmörten inte kunde vara kvar där den var, även om jag ändrade planerna för pallkragarna, för den växte mitt i min köksträdgård med bärbuskar och andra pallkragar runtomkring. Det kändes inte helt bekvämt att ha den mitt bland allt ätbart, så jag har försökt att flytta den.... Risken är väl stor att den inte gillar det, men jag får se hur det går och om den klarar sig på sin nya plats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp