Bukefalos 28 år!

Träna kontakt och samspel

Lejonelle

Trådstartare
Min omplacering har levt länge på hundhem och är en liten utmaning :D Han har blivit "institutionaliserad", ger upp fort och är ovan vid hela systemet att "människan är ute efter något, gör man rätt blir det godis". Därav följer att han inte provar olika saker för att se vad det leder till (så att man kan förstärka försök i rätt riktning). Istället blir han hjälplös och verkar uppfatta det som omöjligt att påverka sin situation.

Några tips på hur jag kan förbättra detta? Hittills jobbar jag med mycket enkla övningar och problemlösningsuppgifter (typ köttbulle i äggkartong) och han blir mycket nöjd när han lyckas lösa dessa.

Till bilden hör att han är vek och har ännu inte "blommat ut" i nya familjen, det går alltså inte att leka med leksaker, kampa eller andra roliga saker för att stärka samspelet. Han ger artigt upp leksaken direkt jag visar intresse för den.

/Lejonelle
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Måste du köra operant?

Alla hundar passar inte för klicker och liknande operant träning utan kan behöva raka besked för att utvecklas optimalt. Hundar som blir passiva kan man behöva visa i början vad det är man är ute efter rent allmänt. De måste fatta att det är jobb på gång då man beger sig till träningsplanen och de måste inse att det är roligt att träna med matte. Man kan behöva bygga upp en förväntan innan hunden blir så pass glad i lydnad att den börjar försöka sig på saker själv. Innan de förstått allt detta är det rätt svårt att köra operant. Det brukar sluta med att hundne ger upp och går och lägger sig.
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Hur föreslår du att gå tillväga? Jag är i första hand ute efter att bygga upp ett intresse hos hunden och att han ska se att det alltid lönar sig att hålla kontakt med mig.

Jag har aldrig jobbat med clicker men många älskar ju den metoden. Jag tycker mest det liknar gammal vanlig positiv förstärkning men många verkar ju ha blivit frälsta så jag har förmodligen inte fattat poängen ;)

Hunden i fråga är inte jätteintresserad av godis och vågar inte ta för sig i lekar, så det är det svårt att hitta på riktigt bra belöningar, har du några förslag?

/Lejonelle
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Jag menar att du kör den gamla hederliga metoden där man talar om för hunden vad den ska göra. Om man tar sitt som exempel så innebär operant inlärning att man väntar ut hunden och belönar då den gör en ansats till att sätta sig. Kommandot lägger man sedan till sist. Den "gamla metoden" innebär att man säger kommandot först och hjälper hunden till sitt. Man kan föra en godbit uppåt/bakåt och på den viset få hunden att så att säga ramla ned i sittande.

I den operanta inlärningen är hunden väldigt aktiv och föraren passiv. Det är därför det är svårt att få den metoden att fungera på passiva hundar. I den "gamla" metoden är istället föraren aktiv och hunden mer passiv.

Man skulle kunna tro att den metod jag föreslår skulle göra hunden mer passiv eller inte få den att utvecklas till mer aktiv alls, men det stämmer inte riktigt. Genom alla träning bygger man upp en förväntan och det är denna förväntan man sedan kan utnyttja om man vill köra operant. Det går fortare att bygga upp denna förväntan på en passiv hund om man i början visar och hjälper hunden att göra rätt. Man får fler chanser att belöna och busa upp hunden.

En passiv hund ska man dessutom hålla i aktivitet helst hela tiden. De dör rätt fort om de får sitta och vänta på exempelvis kamptrasa eller godis. Belöningne måste därför komma fort och man får gärna vara rätt aktiv och fräsig i sitt kroppsspråk. Inte så mycket att hunden reagerar negativt, om det är en känslig hund, men tillräckligt för att det ska bli fart och fläkt. Om hunden inte vågar leka kamplekar kan den få jaga trasa istället och då hunden gör rätt så kastar man trasan. Om man gör så kan man många gånger vänta tills hunden gör rätt, även på passiva hundar, och strunta i att tala om vad den ska göra. Det är just att sitta och vänta som inte passar dem.

När det gäller belöningar så får man pröva sig fram. Vissa hundar är som tokiga i torkad lever, andra vill bara ha bacon. Många hundar gillar dessutom jaktlekar. Man viftar en trasa och låter hunden jaga den. Då hunden gör rätt får den komma ifatt trasan och vinna den. Det fungerar bra på hundar som inte riktigt vill eller vågar kampa. Enklaste sättet att göra det på är att ha trasan i brösthöjd och snurra runt i högervarv. Man kan få in ett snyggt fritt följ på det viset.

Har du en hund med egen motor och förighet så kan det räcka att bara belöna med dig själv. Då hunden gör rätt så hoppar och tjoar ni tillsammans.
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Vad är det för ras?
Jag har själv spaniel och min cocker hane blir lätt som en "disktrasa". Som beskrivits ovan får man lära in när hunden gör rätt, långt ifrån alla hundar gissar tills det blir rätt.
Att leka eller kampa med min cocker är omöjligt i vissa lägen. Jag är ledare och han vägrar SJÄLVKLART att kampa med mig! När man ska leka med honom får man vara överdrivet låg och inbjudande. Minsta han misstänker att jag har en antydning till dominant hållning är leken över.

Din hund kan må hur bra som helst även om den inte vill leka med dig. Den är bara kanske en låg individ. Lägg dig på golvet och busa lite, funkar alltid för mig.
Dessa hundar är svåra att träna tycker jag. Blir de tveksamma lägger de sig och gör ingenting. Träna pytte steg med en 100% ig lyckande frekvent så du stärker självförtroendet.

Vet ju inte vad det var för ras men du verkar ha en trevlig hund som vill vara tillags och som absolut inte vill byta till din ledar roll.

/absolut
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Varför är det så självklart att hunden vägrar kampa bara för att du är ledare?

Jag är utan tvivel högsta hönset här hemma, men min hund kampar glatt på med mig ändå och det är jag glad för. Det är en ypperlig belöningsform som man kan styra till att antingen lyfta upp hundne eller putta ned den. Själva kampandet innebär ingen rangstrid utan det handlar om vem som styr leken. Vem vinner, vem börjar och vem avslutar. En vek hund kan behöva få vinna kampen ofta medan en stöddis får kämpa lite mer. Riktar man den sociala kampen och kampleken rätt är det ett mycket användbart verktyg.
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Hej och tack för svaret. Det är en vuxen blandrashund som kommit till mig ganska nyligen. Han kan visa glädje och själv ta en leksak i munnen om vi t ex ska gå ut, men om jag visar intresse för leksaken, kastar en boll eller busar tillbaka blir han passiv, verkar nästan förskräckt. Jag har inte lagt mig på golvet i och för sig.

Jag förstår att han inte är van att leka med människor eller kanske har dåliga erfarenheter. Han har bott länge på hundhem och jag tror att han innan han hamnade där har blivit straffad för att göra fel snarare än berömd för att göra rätt.
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Tack för råden, jag förstår hur du menar. Det låter vettigt att hjälpa honom på traven så mycket som möjligt. Bollar etc har hittills inte funkat inga andra leksaker heller. Han hoppar och gör inviter när vi ska gå ut men han blir helt förskräckt om jag kastar något. Det kan vara så att han har blivit straffad. Är han lite stirrig tar han inte godisen. Beröm och smekningar uppfattar han positivt. Jag ska prova ditt råd med trasan, det kan eventuellt funka just i den situationen när vi ska gå ut och han blir lite uppspelt. Jag tror att det kommer bara han vågar "bryta isen" och börja leka.
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Man brukar få börja väldigt försiktigt när det gäller fegisar som inte är "inlekta". Ett bra sätt är att sitta på golvet och liksom leka förstrött med en trasa. Vissa hundar reagerar negativt om man tittar på dem, men då är det bara att hålla blicken fäst på något annat. De flesta hundar bli lite nyfikna och vill kolla in vad man håller på med. Om hunden då kommer fram och vill ha trasan så ser man till att hunden kan fånga den och låter hunden få den. För hundar som har svårt att vara nära och leka kan man fästa trasan i ett snöre och simulera kaninjakt.

Samtidigt som man gör detta kan det vara smart att skramla runt lite hemma och vara högljudd och yvig. Då blir de inte så känsliga för häftiga rörelser och ljud, som till exempel glatt tjoande matte eller kaströrelse. Bli inte orolig om hunden hoppar till i början och blir skrajsen. Det är helt normalt och är ett steg i invägningen. Så länge hunden får en chans att kolla in det otäcka och kan avreagera är det ingen fara. Fortsätt bara med ditt och ignorera hunden. Hur mycket man kan skramla och föra liv varierar från hund till hund.
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Klart hunden kan kampa även om du är ledare.
Beskrivningen stämde bara på på min 2 åriga cocker hane och eftersom han är så mjuk är det så det blir för honom.
Han är långtifrån någon mes och har inte visat någon rädsla i något sammanhang(blev bla upphissad i en traktorskopa och ställde sig bara på kanten och tyckte det var häftigt: JAG HÖLL I KOPPLET)men är otroligt förar vek vilket gör träningen lite komplicerad.

/absolut
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Jag tycker du har fått väldigt bra råd av Jadzia. Själv gillar jag klickerträning, men med en hund som din som har en del i bagaget är det nog bra att följa hennes förslag, du behöver ju träna upp hundens förmåga och mod att ta egna initativ. Sen kan du ju gradvis gå över till shaping, om du faller för den metoden. Men shaping bygger ju på att hunden vågar försöka, och där verkar ni ju inte vara än?

Jag skulle gärna vilja rekommendera "Klickerträning för din hund" av Morten Egtvedt och Cecilie Köste. Jag tycker den är otroligt inspirerande, och framför allt rolig.

Vill önska dig lycka till! Du har ju inte haft hunden så länge, och ni kommer säkert att hitta rätt.
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Själv upplever jag klicker som outstanding när det gäller att träna passiva hundar. Du får en hund som snabbt fattar att det krävs något av honom och har man rätt belöning så går detta undan om man har klickern i handen. Och hanterar klickern rätt förstås.

Att försöka få fram tex ett sitt på en passiv hund med hjälp av klicker är ganska tidskrävande och tråkigt. Om man inte har tur att hunden av ren uttråkning sätter sig.

En inklickad hund (passiv sådan) får man börja med att belöna mycket mycket små steg. Bara för att man använder sig av klicker behöver man inte vara passiv som förare. Man kan tex börja gå iväg från hunden. När hunden tittar till på dig för att se vart du är på väg. Klicka och belöna. När hunden tar första steget mot dig, klicka och belöna. Det finns hur många olika sätt som helst att träna på och hunden lär sig mycket snabbt att det lönar sig att vara aktiv.
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Leka och kampa med hunden höjer ert samspel och er relation. Men för att överhuvudtaget kunna leka och kampa, så måste man ge det lite tid. Han måste känna sig trygg med Er och kunna lita på Er innan.

Inte ens hund mot hund leker kamplekar förrän de lärt känna varann innan ordentligt. Och då har de ändå fördelen att de har samma språk och kan läsa av varann lättare än vad människan och hunden har. Så ge det tid. Börja lugnt som någon skrev och lek på golvet. Var noga med att inte pressa på honom med någon leksak, det får oftast negativ effekt. Bättre att försöka få upp intresset genom att leka med det själv och dra den framför näsan på honom och sen få den att "försvinna" en stund. Sen fram med den igen osv. Vill han inte ta den så vänta och lek igen nästa dag. Viktigt är att Du visar honom hur kul den där trasan är.

Lycka till!
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Det finns ingen passiv hund. Det finns mer eller mindre aktiva hundar. En hund gör alltid någonting. Om den inte viftar på svansen så kanske den blinkar och gör den nu inte det, så lär den förhoppningsvis andas. Allt går att klicka på och belöna.
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Nenne1 skrev:
Jag tycker du har fått väldigt bra råd av Jadzia.

Ja, det tycker jag också :bow:
Tack för boktips, kanske det blir aktuellt att prova clicker så småningom men just nu tror jag att jag håller mig till Jadzias rekommendationer.
 
Sv: Träna kontakt och samspel

Tack för rådet, du har helt rätt. Jag ska ta det lugnt och vänta på att han vågar börja ta för sig.
 
Sv: Träna kontakt och samspel

*kl*

Du har lite av samma problem som jag har med Jesper.
Mitt problem är att hans tidigare ägare inte kunnat läsa av hans signaler. När han blev glad lät han som om han morrade och dom tog det för aggressivitet och avbröt allt.
Så när han gjort nå´t som var kul så fick han skäll för det:cry:

Så nu har han väldigt svårt för att öppna sig ordentligt. Han är ju rädd för att göra "fel".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp