Uppdateringstråd 29

Hur gammal är han nu? Tycker inte ni ska sluta träna. Kanske acceptera att han klarar till exempel 10 minuter,då tränar du 5 minuter och avslutar med massor av beröm. Då får ni båda känslan av att ha lyckats. Om fokuset just nu räcker till ett eller två moment, gör dom ordentligt. Sen ökar du på mer och mer.

Men pauser behöver ju även äldre hundar. Jag upplever att både Alvin och Milou och andra hundar jag hjälpt till med liksom tänker till under pausen och vill igång och köra direkt när jag ställer mig upp eller börjar förbereda för träning.

I en mognadsfas kan det ju underlätta lite att kanske inte hitta på en massa nya saker utan göra det man kan sen tidigare men jobba mer exakt så som man vill ha dom.

Vissa dagar vill dom inte, om det verkligen inte behövs just då vänta några timmar eller byt plats och prova igen senare. Så slipper man tjata.

Vad har du för godis? Kan det konkurrera med goda luktfläckar på marken? Kanske byta godis?

Och som kursen sist i freestyle, då var det ju jag som orsakade ett av problemen men det visste jag ju. Instruktören ville se mig träna och sa direkt att jag är redo att börja tävla redan innan kursen, men vet du? Vi gjorde bara ett nytt moment och resten av tiden fick vi i uppgift att bara ha roligt. Inte tänka träning, tävling, prestationer. Så vi tränade följsamhet och massor av belöning. Freestyle kurs som gick ut på att bara ha roligt vilket man ju alltid ska samtidigt som det blev massor av träning. Men nästa gång vill jag göra mer nytt.

Så kanske du kan tänka så? Att du leker fram moment och lydnad?

Jag tänker att du säkert vet allt men ville komma med input från en som lever med lika mycket fokus vissa dagar är samma som hos en sten och andra helt underbar

I skrivande stund 22 månader, så tekniskt sett fortfarande unghund. Dessutom av en ras som ofta inte mognar ordentligt förrän de närmar sig treårsåldern, så det kan lika gärna vara så att jag har alldeles för höga förväntningar.

Snabbpass på fem minuter är vad jag har kört fram tills nyligen. Det räckte inte för att han skulle bli nöjd så då ökade jag till 10-15 minuter. Har mest kört gamla invanda moment eftersom han inte direkt är mottaglig för något nytt just nu, det blir ofta så att han gör samma sak om igen oavsett vad jag säger för att han vet vilka beteenden som brukar ge utdelning.
Jag lägger alltid in korta pauser när vi tränar. Ibland så räcker det för att återfå fokus men minst lika ofta så är det då hundens hjärnkontor stänger för dagen.

Jag har provat många olika sorters godis och upplever att till och med hårdvaluta som korv och köttbullar är tråkiga jämfört med de där förbannade luktfläckarna. Det gäller oavsett om vi gått promenad innan eller inte för att han ska få ur sig det värsta. Jag har även provat att använda själva nosandet som belöning men jag tyckte att det bara gjorde honom ännu mer distraherad.

Att leka fram momenten har jag också försökt med, men än har jag inte hittat någon leksak som är så rolig att den trumfar godis och lukter varenda gång. Försöker man vara superglad och ha hög energi så matchar han det med 200% och tappar tråden helt, så det är inte så bra i träningssammanhang. Det brukar gå bäst om jag själv håller mig lugn även då hunden börjar sväva iväg i andra tankar. Jag är lugn som person rent allmänt så resonemang som ofta syns inom hundkretsar - att man ska vara så himla festlig för att vara intressant - ger mig en klump i magen.

Jag vet verkligen inte allt. Sådana här dagar så känns det som att jag inte vet något alls eftersom jag testar allt jag kan komma på och det ändå går dåligt. :( Jag vill också skriva inlägg om hur bra det gick att träna och hur roligt det var men det ser ut som att det kommer dröja ett tag till innan jag kan det.
 
I skrivande stund 22 månader, så tekniskt sett fortfarande unghund. Dessutom av en ras som ofta inte mognar ordentligt förrän de närmar sig treårsåldern, så det kan lika gärna vara så att jag har alldeles för höga förväntningar.

Snabbpass på fem minuter är vad jag har kört fram tills nyligen. Det räckte inte för att han skulle bli nöjd så då ökade jag till 10-15 minuter. Har mest kört gamla invanda moment eftersom han inte direkt är mottaglig för något nytt just nu, det blir ofta så att han gör samma sak om igen oavsett vad jag säger för att han vet vilka beteenden som brukar ge utdelning.
Jag lägger alltid in korta pauser när vi tränar. Ibland så räcker det för att återfå fokus men minst lika ofta så är det då hundens hjärnkontor stänger för dagen.

Jag har provat många olika sorters godis och upplever att till och med hårdvaluta som korv och köttbullar är tråkiga jämfört med de där förbannade luktfläckarna. Det gäller oavsett om vi gått promenad innan eller inte för att han ska få ur sig det värsta. Jag har även provat att använda själva nosandet som belöning men jag tyckte att det bara gjorde honom ännu mer distraherad.

Att leka fram momenten har jag också försökt med, men än har jag inte hittat någon leksak som är så rolig att den trumfar godis och lukter varenda gång. Försöker man vara superglad och ha hög energi så matchar han det med 200% och tappar tråden helt, så det är inte så bra i träningssammanhang. Det brukar gå bäst om jag själv håller mig lugn även då hunden börjar sväva iväg i andra tankar. Jag är lugn som person rent allmänt så resonemang som ofta syns inom hundkretsar - att man ska vara så himla festlig för att vara intressant - ger mig en klump i magen.

Jag vet verkligen inte allt. Sådana här dagar så känns det som att jag inte vet något alls eftersom jag testar allt jag kan komma på och det ändå går dåligt. :( Jag vill också skriva inlägg om hur bra det gick att träna och hur roligt det var men det ser ut som att det kommer dröja ett tag till innan jag kan det.
Min upplevelse är tyvärr att det är just så där det blir när man utställningsavlar arbetande raser. De behöver aktivering men har inte bitarna på plats för att klara det.
 
Min upplevelse är tyvärr att det är just så där det blir när man utställningsavlar arbetande raser. De behöver aktivering men har inte bitarna på plats för att klara det.

Har du några konkreta förslag på hur jag ska hantera det, eller ville du bara lite krasst konstatera att jag köpt en felavlad hund? För det sistnämnda är varken speciellt trevligt eller konstruktivt i sammanhanget. Jag blir bara mer ledsen.
 
Har du några konkreta förslag på hur jag ska hantera det, eller ville du bara lite krasst konstatera att jag köpt en felavlad hund? För det sistnämnda är varken speciellt trevligt eller konstruktivt i sammanhanget. Jag blir bara mer ledsen.
Oj det var verkligen inte meningen att du skulle ta det så, då uttryckte jag mig dumt. Jag tror du gjort massa rätt och bra. Att vara roligare än allting runt omkring skulle jag säga är omöjligt, men att ställa lagom rimliga krav emellanåt tror jag inte alls är fel.
 
Tja... vi kan nog definitivt konstatera att unge herrn är i någon mognadsfas nu. Senaste veckan har han gått tillbaka till väldigt valpiga beteenden, saker som jag trodde han vuxit ur under vintern. Imorse så ställde jag lite krav i en situation där han mycket väl vet vad som gäller, och till svar fick jag en hund som skuttade runt mig i cirklar och kampade med kopplet. Han har fortfarande väldigt låg mental uthållighet och jag börjar bli osäker på om det också är relaterat till mognad, om det är jag som gjort fel någonstans eller om han bara är såhär.

Jag gör så gott jag kan med begränsade resurser. Jag försöker att köra lite längre och mer krävande lydnadspass men pga det med uthålligheten så är det svårt. Inte sällan slutar det med att en eller båda av oss drabbas av härdsmälta och sedan får vi lägga ner allt vad träning heter för den dagen. :( Inte för att jag har några planer på att ta fram en lydnadschampion men det är frustrerande när jag är pepp och hunden mest verkar tycka att jag ska dra åt :devil: så han kan fortsätta undersöka varenda luktfläck ifred...

Så, jag funderar på om jag helt enkelt ska ta minsta motståndets väg och ge honom mer avancerat nosarbete. Godissök brukar göra honom trött och nöjd men jag känner att jag har nått en övre gräns för hur svårt jag kan göra det. Vågar man läsa på om nosework och försöka lära in grunderna på egen hand eller är risken stor att det blir totalt fel då? :o Jag har inga planer på att tävla i dagsläget, men skulle det visa sig att hunden är en talang så kanske jag ändrar mig.

Jag tror absolut att du kan ge dig på att träna nosework med hjälp av inläsning och några filmer (youtube lär ha massor).

Det måste ju inte vara nosework med dess hydrolat lägger jag till, utan det kan ju vara vilken doft som helst. Vi började med tepåsar, tex, och söker mest kong nu för tiden men även kantarell.

IMG_2439.jpeg
 
Min upplevelse är tyvärr att det är just så där det blir när man utställningsavlar arbetande raser. De behöver aktivering men har inte bitarna på plats för att klara det.
Jag som tränar med och föder upp exteriörschäfer håller med. Många av dem VILL en hel del men de vet inte riktigt VAD det är de vill.
Jag tränar en del skydd mot IGP och där är inte viljan eller drifterna (oftast) det största problemet utan det är att de saknar förmågan att sortera mellan drifterna. Och så upplever jag att de inte har den mentala uthålligheten som man får hos en bruks/sportavlad individ.

Mina hundar är inga som "tål" att man upprepar sig och detaljpetar gång på gång, då pekar de finger och säger "gör det själv kärring" medans kompisens b-schäfer bara bli bättre och bättre och jobbar hårdare och hårdare ju mer man tragglar.
 
I skrivande stund 22 månader, så tekniskt sett fortfarande unghund. Dessutom av en ras som ofta inte mognar ordentligt förrän de närmar sig treårsåldern, så det kan lika gärna vara så att jag har alldeles för höga förväntningar.

Snabbpass på fem minuter är vad jag har kört fram tills nyligen. Det räckte inte för att han skulle bli nöjd så då ökade jag till 10-15 minuter. Har mest kört gamla invanda moment eftersom han inte direkt är mottaglig för något nytt just nu, det blir ofta så att han gör samma sak om igen oavsett vad jag säger för att han vet vilka beteenden som brukar ge utdelning.
Jag lägger alltid in korta pauser när vi tränar. Ibland så räcker det för att återfå fokus men minst lika ofta så är det då hundens hjärnkontor stänger för dagen.

Jag har provat många olika sorters godis och upplever att till och med hårdvaluta som korv och köttbullar är tråkiga jämfört med de där förbannade luktfläckarna. Det gäller oavsett om vi gått promenad innan eller inte för att han ska få ur sig det värsta. Jag har även provat att använda själva nosandet som belöning men jag tyckte att det bara gjorde honom ännu mer distraherad.

Att leka fram momenten har jag också försökt med, men än har jag inte hittat någon leksak som är så rolig att den trumfar godis och lukter varenda gång. Försöker man vara superglad och ha hög energi så matchar han det med 200% och tappar tråden helt, så det är inte så bra i träningssammanhang. Det brukar gå bäst om jag själv håller mig lugn även då hunden börjar sväva iväg i andra tankar. Jag är lugn som person rent allmänt så resonemang som ofta syns inom hundkretsar - att man ska vara så himla festlig för att vara intressant - ger mig en klump i magen.

Jag vet verkligen inte allt. Sådana här dagar så känns det som att jag inte vet något alls eftersom jag testar allt jag kan komma på och det ändå går dåligt. :( Jag vill också skriva inlägg om hur bra det gick att träna och hur roligt det var men det ser ut som att det kommer dröja ett tag till innan jag kan det.

Löptikar?
Köra lite mer krävande motion? Pulshöjjande med cykel. Framåt-tänk

Har ingen erfarenhet av den vanliga labben så ber om ursäkt om de kanske är feltänk.
 
Har du några konkreta förslag på hur jag ska hantera det, eller ville du bara lite krasst konstatera att jag köpt en felavlad hund? För det sistnämnda är varken speciellt trevligt eller konstruktivt i sammanhanget. Jag blir bara mer ledsen.
Jag tänker att du säkert via leken skulle kunna få honom att orka lite till. Leken (när den funkar) är ett fantastiskt verktyg och betydligt mer effektiv än godis. Jag tror säkerligen att ni kan utveckla leken ytterligare, det låter ändå som om ni har en bra grund redan. :heart Har du kikat runt kring dina lokala BK och om det finns några kurser fokuserade på belöningsutveckling?

Och, jag förstår att du blir ledsen, men jag tror verkligen inte du gjort något fel eller att det är något fel på din hund! Och alla hundar (och förare) kan utvecklas med rätt typ av verktyg. :)
 
Idag har jag varit mentalt off, och det har märkts! Plötsligt kan jag inte hantera koppel längre... Resultatet av det är ett rejält brännmärke på ringfingret från Lilys koppel, och ett rejält brännmärke mellan tumme och ringfinger från Ebrahs koppel. Det ena fick jag på förmiddagen, det andra på kvällen. Känns lagom bra :grin:

Betydligt trevligare är att vi kunnat ta två promenader med lurchervännen, och nu på kvällen hade husse med sig en aktiveringsleksak som vi ska få låna! Jag hade funderat på att köpa en sådan, nämnde det för matte varpå hon berättar att de har den och att vi kan få testa den :D Jag är så glad att vi träffat lurchervännen och hans människor, de har verkligen blivit goda vänner till både mig, damerna och sambon.
 
@Hellhound - om du bor lämpligt till kan kanske viltspår vara något att testa? jag tycker ofta det kan ha en bra effekt på virrpannor. De måste koncentrera sig ganska länge och blir trötta och nöjda. Det är inte svårt att lära sig själv och roligt att se hur kul hunden tycker att det är och hur de utvecklas.
 
I skrivande stund 22 månader, så tekniskt sett fortfarande unghund. Dessutom av en ras som ofta inte mognar ordentligt förrän de närmar sig treårsåldern, så det kan lika gärna vara så att jag har alldeles för höga förväntningar.

Snabbpass på fem minuter är vad jag har kört fram tills nyligen. Det räckte inte för att han skulle bli nöjd så då ökade jag till 10-15 minuter. Har mest kört gamla invanda moment eftersom han inte direkt är mottaglig för något nytt just nu, det blir ofta så att han gör samma sak om igen oavsett vad jag säger för att han vet vilka beteenden som brukar ge utdelning.
Jag lägger alltid in korta pauser när vi tränar. Ibland så räcker det för att återfå fokus men minst lika ofta så är det då hundens hjärnkontor stänger för dagen.

Jag har provat många olika sorters godis och upplever att till och med hårdvaluta som korv och köttbullar är tråkiga jämfört med de där förbannade luktfläckarna. Det gäller oavsett om vi gått promenad innan eller inte för att han ska få ur sig det värsta. Jag har även provat att använda själva nosandet som belöning men jag tyckte att det bara gjorde honom ännu mer distraherad.

Att leka fram momenten har jag också försökt med, men än har jag inte hittat någon leksak som är så rolig att den trumfar godis och lukter varenda gång. Försöker man vara superglad och ha hög energi så matchar han det med 200% och tappar tråden helt, så det är inte så bra i träningssammanhang. Det brukar gå bäst om jag själv håller mig lugn även då hunden börjar sväva iväg i andra tankar. Jag är lugn som person rent allmänt så resonemang som ofta syns inom hundkretsar - att man ska vara så himla festlig för att vara intressant - ger mig en klump i magen.

Jag vet verkligen inte allt. Sådana här dagar så känns det som att jag inte vet något alls eftersom jag testar allt jag kan komma på och det ändå går dåligt. :( Jag vill också skriva inlägg om hur bra det gick att träna och hur roligt det var men det ser ut som att det kommer dröja ett tag till innan jag kan det.

Jag tycker absolut inte att du har för höga förväntningar - med en hund som är nästan 2 år gammal är det inte orimligt att förvänta sig att den orkar träna i mer än 10 minuter. Speciellt inte en labrador. Det orkar min 4 månader gamla labbetik.
Sedan kan det naturligtvis finnas individuella skillnader, men rasen är generellt en arbetsvillig hund oavsett inriktning på aveln. Utifrån det du skriver här låter det mer som ett attitydproblem (som visserligen till viss del kan vara åldersrelaterat) än att han är en virrpanna.

Jag hade testat att öka kravfasen och faktiskt satt lite press på honom, när det är saker du vet att han kan. Och totalförbjudit att lukta på marken utöver de gånger du aktivt erbjuder det. Gör dig till resursen som erbjuder dofter! När du kan kontrollera nosandet, dvs att han inte häver sig fram till doftfläckar, att han avbryter när du ber honom med små medel osv, så kan han få mer frihet gällande det igen.

Med din typ av hund upplever jag att godare godis absolut kan funka, men att spela pajas och vara superlattjo kan ibland bara göra det värre. Antingen i form av överslag eller att de helt enkelt ignorerar en.
 
Jag vet inte hur det är med "vanliga" labben men vad jag hört från vissa håll har könsprägeln slagit över lite? Hanhundarna är lite "över"sexuella. Jag tänker på att det är endel löptikar nu.
De vi träffar på promenaderna visar lite på detta tyvärr (kan säkert vara så med jaktlabben med) men Knut brukar hälsa på en hane som sonika skulle upp o jucka på han nu och enligt ägaren inte lyssnar alls utan bara går från fläck till fläck.
Har hälsat på dem flera gånger innan och han har då inte gjort så.

Det är lite därför jag tvekade på labbe ett tag.
Gillar en relativ tydlig könsprägel men ibland är det lite väl
 
Har du några konkreta förslag på hur jag ska hantera det, eller ville du bara lite krasst konstatera att jag köpt en felavlad hund? För det sistnämnda är varken speciellt trevligt eller konstruktivt i sammanhanget. Jag blir bara mer ledsen.
Jag har haft liknande problem med min äldsta springer och det blir bättre. Det blir lite ketchup-effekt, det händer inget, inget, inget och sedan en dag så kan hunden saker som man för länge sedan gett upp att förklara. Jag kommer aldrig att bli mer intressant än en kissfläck, men vi kan nu, när han är fyra, köra en halvtimmes lydnadspass med schvung och glädje.

Ett konkret tips är att inte träna på gräsmatta eller kanske inte ens utomhus. Eller att träna på ett ställe som är tråkigt och "färdigluktat". Jag bor i lägenhet men har ändå tränat mycket fotgående inomhus. Källargång och garage är perfekta för inkallning.

Jag tycker inte du ska tolka det som kritik mot din hund specifikt, för jag tror inte att det är vad någon menar. Men jag håller med om att det är ett problem att man inom sällskapsaveln å ena sidan vill ha kvar de egenskaper som avlats fram för att de är en tillgång i arbete/jakt men å andra sidan inte vill ha hundar som behöver jaga/arbeta för att må bra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 947
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
194
Senast: em76
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
50 51 52
Svar
1 026
· Visningar
67 947
Senast: Sel
·
Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
671
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp