Bukefalos 28 år!

Vegetarisk mat som barn gillar

Con

Trådstartare
Jag behöver tips på vegetariska rätter som kan tänkas falla barn i smaken. Är förstås medveten om att barn kan äta väldigt olika beroende på bakgrund osv. men om man generaliserar lite.
Köttsubstitut (quorn/soja) finns inte att tillgå så proteinet måste med andra ord komma från bönor och baljväxter och/eller typ ost och ägg.

Om någon har något förslag att dela med sig av vore jag oändligt tacksam!
 
Sv: Vegetarisk mat som barn gillar

Lagsagne med linsröra istället för köttfärs

Halloumi gillar vår 4-åring

Falafel

Pasta med olika röror, linser, svamp osv

Små biffar överlag

Färska grönsaker, bönsallader, osv, goda soppor är bra!

Avskyr aubergine, zucchini och allt som kan bli lite slemmigt vid tillagning
 
Sv: Vegetarisk mat som barn gillar

Halloumi stekt i tärningar och blandat i typ.. Krämig risotto?

Jag kan eventuellt ha konstig syn på vad barn gillar. Jag har inga egna barn, och jag och min lillebror åt _allt_ som barn.
 
Sv: Vegetarisk mat som barn gillar

Jag tycker "köttfärssås" på linser smakar ganska likt den vanliga, det var typ det enda veg. mitt ex kunde äta, kräsna jäkel :p
Omelett?
Bön-/lins-biffar som man "gömmer" i hamburgerbröd, alternativt serverar med sås som barnet gillar (pensla biffarna med soja så ser de ut mer som pannbiffar)?

Det går också att beställa torkade sojabiffar, färs, strimlor (som man blötlägger/kokar själv) på nätet om man vill. :)
 
Sv: Vegetarisk mat som barn gillar

Är det en engångsbjudning där du vill laga något barnen tycker mycket om eller bara vanlig vardagsmat?

Spagetti med ketchup, pannkakor och äppelpaj är alla fullgoda vegetariska kvällsmatar om jag ska se till lillebror... ;)

Tacos med böngryta istället för köttfärs, soppa i alla möjliga varianter (slätmixad rotfruktssoppa är en favorit), pizza.
 
Sv: Vegetarisk mat som barn gillar

Falafel, pasta med spenat o ostsås, vegetarisk lasagne, pannkakor? Det beror ju mycket på barnen, barn har så olika smak.
 
Sv: Vegetarisk mat som barn gillar

tortilla lasagne med svarta bonor :)

torka tortilla's i ugnen.

Roran gors av:
en burk krossade tomater
1-2 burkar svarta bonor
Sen kan man ha i vad for gronsaker extra man vill ha till och krydda (vi brukar gora den ratt stark med chili men det funkar kanske inte med barn).

Lagg halften av bonroran i botten pa en ugnsfast form, tack med dem torkade tortilla's, hall pa halften av en burk med krossade tomater. Pa med resten av bonroran, ett lager till med tortilla's och den andra halften av torkade tomater. Tack med riven ost och in i ugnen 30min pa 180-200 grader.
 
Sv: Vegetarisk mat som barn gillar

kl

Tack för bra tips! Linser är faktiskt smart att använda, de kan ju göras i det närmsta osynliga ;)

Det är f.ö mat som ska lagas regelbundet, till ganska många barn. Det behöver alltså vara sådant som faller de flesta i smaken och sådant riskerar ju tyvärr att bli lite slätstruket.
 
Sv: Vegetarisk mat som barn gillar

Broccoli biffar
15 st
300 gram broccoli
1 ¼ dl ströbröd, helst fullkorn
2 ekologiska ägg
2 dl riven hushållsost
½ dl riven parmesanost
½ tsk torkad oregano
1 tsk torkad basilika
1 matsked krossade linfrön.
Värm ugnen till 200°.
Pensla ett bakplåtspapper med olivolja.2. Ångkoka broccolin och hacka i mindre bitar.3. Vispa äggen poröst i en storskål.4. Tillsätt de övriga ingredienserna och bland ihop väl med hjälp av dina händer.5. Forma till små biffar ca 5 cm långa och fördela dem på bakplåtspappret. Grädda dem i ugnen 20-25 min. Vänd efter halva tiden.Serveras varma eller kalla.
 
Sv: Vegetarisk mat som barn gillar

Senast vi gjorde hemgjord pizza på en fest hemma hos vänner blev till min förvåning potatispizzan, som jag "direktimporterat" från Rom, även en formidabel succe hos barnen:

Pizzadegen bakas ut mycket tunt. På den läggs ett tunt lager Västerbottenost (där kom det lite svensk touch, annars är receptet original;)). Ett lager rå potatis läggs på därnäst. Potatisen skall vara så tunt skivad/hyvlad att man nästan ser igenom den. Smaksätt med färsk rosmarin och flingsalt. Pizzan bakas i ugnen, ca 225 grader, till potatisen är färdig. Det hela skall vara frasigt.

Generellt är ju pizza ofta poppis och lätt att göra vegetarisk. Notera att man inte behöver ha tomatsås på (vilket vi tycks tro i Sverige:D), något som kan ge mer variation.

Har man möjlighet att ha lite mer plock-ätande så är minipizzor man gör själv på tortillabröd alltid bra, för då kan var och en lägga på vad den vill ha.

Annars kan jag tänka mig:

- Grillade majskolvar
- Ägg i olika former, t ex omelett med ost, grönsaker, svamp etc.
- Kikärtsbiffar, kan ätas som hamburgare.
- Klyftpotatis - visserligen ett tillbehör, men lätt att göra stor sats och ger lite lyxig känsla. Samt brukar uppskattas.
- Bakad potatis med olika röror.
 
Sv: Vegetarisk mat som barn gillar

Jag kokar ofta råris och jag kokar det lite längre än det brukar stå i recepten, ca en timma. Det blir mjukare då och inte så torrt. Av råris kan man bla a göra plättar som barn gillar. Jag har inget recept men ungefär såhär:

1 ägg -vispa upp
3 dl mjölk - blanda med ägget
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
3 dl kokt råris

Smeten ska vara rätt lös så att den nätt och jämnt blir plättar då man klickar ut den, blanda i lite mer mjöl om det är för löst. Stek helst i smör eller bregott, det är godast men rapsolja är nyttigast. Servera med lingonsylt och, om du vill, keso.
Eller lite honung, kanel och rivet äpple eller något annat du gillar.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp