Vinterns och vårens bokbingo 2024

En fråga till alla: skulle ni vilja ha ett nytt bingo från mig med början 1 juni? Jag har tyckt det varit rätt roligt att klura på rutor o.s.v och kan mycket väl tänka mig att börja knåpa ihop ett nytt bingo. Men om någon annan också är jättesugen på att göra ett bingo vill jag inte sno uppgiften helt :) Men om jag gör ett nytt bingo vill vi ha det på tre eller fyra månader isåfall?
Gärna ett nytt. Jag tänker längd och antal rutor borde hänga ihop. Så det beror på hur stort du gör om det passar med tre eller fyra månader.
 
Jag kryssar "över 400 sidor" med Frälsarkransen av Kristina Olsson. Fjärde boken om August Strindberg. Mycket bra, läste ut den på bara några dagar.

1000007077.jpg
 
En fråga till alla: skulle ni vilja ha ett nytt bingo från mig med början 1 juni? Jag har tyckt det varit rätt roligt att klura på rutor o.s.v och kan mycket väl tänka mig att börja knåpa ihop ett nytt bingo. Men om någon annan också är jättesugen på att göra ett bingo vill jag inte sno uppgiften helt :) Men om jag gör ett nytt bingo vill vi ha det på tre eller fyra månader isåfall?
Du får jättegärna göra nytt bingo 😊
Gärna fyra månader så man har lite tid på sig att plöja så många böcker som möjligt.
 
Jag har läst I statens våld - en berättelse om SIS och de statliga ungdomshemmen av Sabina Björk och Valeria Helander. Precis som titeln antyder är det en granskning över våldsanvändande inom den slutna ungdomsvården inom SiS. Det är lite historia, ur vad SiS startade för 30 år sen, de särskilda befogenheter som finns och hur de både brukas och missbrukas. Det är också en sammanställning över klagomål, anmälningar och domar som inkommit till olika instanser under ett specifikt år (2022). Insprängt är några olika placerade ungdomars berättelser, sammanvävt med vårdnadshavare till placerade barn, personal från socialtjänsten och behandlingspersonal som jobbat på avdelningarna inom SiS.

Boken belyser flera viktiga frågor och brister. Mitt favoritkapitel blir Vem tror på ett SiS-barn? för det belyser så oerhört väl vilken utsatt situation de här barnen och ungdomarna är i. De har kanske stökat, begått kriminella handlingar, ljugit för både polis, socialtjänst och i domstol. Kanske anklagat någon för övergrepp som sedan visat sig vara falskt. Om de sen faktiskt blir utsatta för misshandel, sexuella övergrepp, hot, kränkningar. Vem ska tro på dem? Vem kommer ta det på allvar?

Jag har invändningar mot delar av boken och jag saknar också vissa perspektiv och ifrågasättanden. Men det överskuggas av att varje övergrepp är ett för mycket och jag har ont i magen av den tystnadskultur som beskrivs.

IMG_3205.jpeg


Nu blir det kanske långsökt, men jag väljer att kryssa rutan Read om location, utspelar sig där du befinner dig eftersom jag jobbar inom SiS.
 
Kryssar "biografi" med Marie Antoinette av Antonia Fraser.
Lite väl detaljerad för min smak. Gick noga igenom alla politiska intriger både i Europa och inom franska hovet. Jag skumläste en del och har tagit flera pauser och läst andra böcker emellan. Men välgjord och välskriven.
 
Nästa bingo är under konstruktionen ska nog kunna få till både några gamla favoriter och några nya rutor! :) Tycker det är lite kul och klurigt att hitta på rutor. Tänkte vi kör samma alla antal rutor och samma antal månader den här gången eftersom de flesta föredrog lite längre bingon så man hinner läsa många böcker. :)
 
Nästa bingo är under konstruktionen ska nog kunna få till både några gamla favoriter och några nya rutor! :) Tycker det är lite kul och klurigt att hitta på rutor. Tänkte vi kör samma alla antal rutor och samma antal månader den här gången eftersom de flesta föredrog lite längre bingon så man hinner läsa många böcker. :)
Visst är det en månad kvar på den här brickan?
Har jag misstagit mig, eller är du bara ute i väldigt god tid med dina förberedelser?
 
Sofia Rustan, Skadedjuret, Read on location
Ytterligare en deckare. Har blivit väldigt mycket av det på sista tiden då hjärnan inte varit så samarbetsvillig kring de andra böcker jag velat läsa. Och som vanligt min något vaga och generösa ram för vad som är location. En mördares agerande gör att vägarna korsas för en föräldralös tiggarflicka och en poliskvinna med dålig uppväxt och taskig sambo.

Jonas Helgesson, De omärkta gravarna, med en kärlekshistoria
Emil som har en cp-skada är nyanställd hos polisen i Lund. Trots chefens order om inre tjänst så blir han med ut till en mordplats och bidrar med sin iakttagelseförmåga till utredningen. Gillade boken, men kan inte sätta fingret på varför. Författaren gjorde först research tänkt för en annan bok, men omformade sedan projektet till en deckare. Hoppas att han fortsätter att skriva fler med samma huvudpersoner i. Kärlekshistorian ligger i berättelsens periferi, men är ändå central för handlingen.
 
Kryss för bok med vitt på: Looking for Jane av Heather Marshall. Beskriver ett illegalt nätverk för genomförande av säkra aborter och kampen för laglig abort i Kanada under 60- och 70-talet. Sammanvävt med en historia om ett bortkommet brev, maternity homes och tvångsadoptioner under samma tidsperiod. Lite överlastad med alla olika tidslinjer och olika historier. Kändes som åtminstone en av trådarna i intrigen var lite påklistrad. Men ändå klart godkänd. Och intressant samt lite skrämmande att läsa.
IMG_0237.jpeg
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 929
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 706
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp