Är detta piskrapp el kan det vara något annat?

AbCdE

Trådstartare
IMG_0179.png
 
När jag studerade bilden ordentligt så såg jag tre-fyra svagt svängda longituella färgskillnaderna precis före arschlet-muskeln, är det glutens maximus va? . Ja du @AbCdE jag kan inte svara dig det. Färgskillnaderna går möjligen framåt också fast bredare.

Jag funderar på praktiskt om ett kort hoppspö når så långt bak? Hoppspö brukar ha en rejäl flärp också för ljudet är mer långt mer effektivt än slaget. Ett dressyrspö är det för högt upp. Kanske? Det är lite som om hästen kan ha kliat sig på något också?
 
Nu snöade jag in på bilden. Insekter eller kli-gnuggskador? Mitt på lårbenet. Det är ju ganska mycket små ojämnheter på huden. Exem, överkänslighet, klipper? Nästan som små sår. Hästen är ju klippt. Nä du, utifrån bilden skulle jag inte kunna bestämma något annat än veckningar.
 
Fast det är väl inte det märket som diskuterats, utan lite längre fram? Hästen har en streckformad svullnad precis bakom sadeln, precis på det ställe och i den vinkel man skulle träffa om man slog till med ett spö bakom sadeln.

Syns dock inte här pga hur du har beskurit bilden.
Ah!
 
Fast det är väl inte det märket som diskuterats, utan lite längre fram? Hästen har en streckformad svullnad precis bakom sadeln, precis på det ställe och i den vinkel man skulle träffa om man slog till med ett spö bakom sadeln.

Syns dock inte här pga hur du har beskurit bilden.
Här?
 

Bifogade filer

  • IMG_0186.jpeg
    IMG_0186.jpeg
    16,9 KB · Visningar: 310
Det är väldigt många år sedan, som tur är, som jag såg en rappad häst, då var märkena mer svullna, än vad men ser på dessa bilder.
 
Näej, jag vet inte att detta känns som ett spörapp. Jag tycker det sitter fel i förhållande till ryttaren med hoppspö. Om det var ett dressyrspö och man ville flytta bakdelen, typ framdelsvändningsliknande, skulle jag kunna möjligen tro men hoppryttare bryr sig inte så mycket om sådant. De vill inte ha hästar på framdelen på det sättet eftersom de är rädda för överansträngning fram. Överbevisa mig.
 
Fast en sådan rand har ju alla hästar?? Tog första bästa bild på internet.

Visa bifogad fil 141032
OT lite: dock verkar sporren hamnar i sidan där, kanske oskönt med en sporre i sidan även om det säkert är av misstag. Jag tänker lite att kanske man skall rannsaka om man bör använda sporrer om hästen kan få dom rejält i sidan av "misstag" vid hoppning. Jag kan inte låta bli att tycka hästar får stå ut med otroligt mycket saker som man anser vore helt sinnessjukt med andra djur. "jag brukar ta en rund metalbit i sidan på min hund och trycka den in i sidan så han lyssnar bättre, ibland råker jag trycka den in i sidan på honom av misstag" alla hade blivit vansinniga och kallat mig för en djurplågare, men för det är hästar är det ok? Jag kallar inte ryttaren på bilden för en djurplågare, för det är inte alls min poäng, men utan sättet vi tänker på hästar ocg vad som anses ok eller inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hingsten El Barone 111 Z, som ägs av Lövsta Stuteri, tas ur den internationella hoppsporten. Nu väntar ett liv på hemmaplan med fokus på...
Svar
2
· Visningar
408
Senast: Mabuse
·
Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 287
Senast: farin
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
606
Senast: tanten
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
798
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp