Bukefalos 28 år!

Äter danskar danskt kött?

Andromedae

Trådstartare
(Ja, förmodligen. Men till vilken utsträckning och anses det bra?)
En sådan där tanke som slog mig när jag satt och läste om folks matkostnader på senior.

Vanligtvis brukar ju det egna landets varor anses bättre än utländska, men gäller det i alla fall? Dansk gris kan ju vara lite sådär mjae här i Sverige - är den det i Danmark också? Eller får vi kass export helt enkelt?

En total nödvändig fråga såhär på fredagkvällen :D
 
Sv: Äter danskar danskt kött?

Ja i allra högsta grad, tror knappt du kan få tag på annat än dansk gris här då Danmark lever på sitt jordbruk och bland annat grisuppfödning och export till stora delar av världen.
 
Sv: Äter danskar danskt kött?

Danskarna (generaliserar) anseer att Danska grisar har det bäst, att de har så bra grishållning och djurskyddslagar...
 
Sv: Äter danskar danskt kött?

Danskar anser danskt kött som det bästa, liksom svenskar anser att svenskt kött är bäst :).
 
Sv: Äter danskar danskt kött?

Om merparten av alla danskar tyckte att deras djurskyddslagar var ett så stort problem att de inte skulle vilja äta danskt kött pga detta skulle deras djurskyddslagar ändras. Alltså tycker de flesta att det är helt okej som det är nu.
 
Sv: Äter danskar danskt kött?

Jag tror Sverige är ganska ensamma om att importera utländskt kött i den omfattning som vi gör. Tycker det är rätt sjukt egentligen att vi har minskat våran självförsörjningsgrad av kött med 37 % sen -94, och enda siffran som ökat markant är importsiffrorna...


Vidare är det inget fel på danskt kött kvalitetsmässigt, det är deras djurhållning vi i Sverige säger "mjaa" åt.
 
Sv: Äter danskar danskt kött?

Jaså, är det så? Hade jag ingen aning om. Rätt sjukt egentligen.

Jaha, jag hade fått för mig att till exempel stressad gris smakar sämre :o Men vad vet jag, det kanske bara är någon vandringssägen som har fastnat i min skalle.
 
Sv: Äter danskar danskt kött?

Jag äter danskt kött ibland och det smakar inte sämre än svenskt.
 
Sv: Äter danskar danskt kött?

Det du har hört talas om är PSE samt DFD kött, PSE uppstår om grisen är stressad precis innan slakt. Ger blekt, vattnigt och rätt slamsigt fläsk. DFD, som jag har förstått det, uppstår när grisen inte haft nog med vatten, mat och rent generellt är ganska utmattad. Fläsket blir mörkt, trist, torrt.

Läste som snabbast och det verkar som att DFD-kött är väldigt ovanligt på marknaden, eftersom att det ser rätt äckligt och oaptitligt ut. PSE-kött kan du dock råka stöta på. Jag är helt säker på att jag fått hem sånt skit, testade köpa samma märke en gång till och baconet var lika slamsigt och vattnigt som första gången. Och det får en lokal och svensk leverantör...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ De flesta i min omgivning intygar dyrt och heligt att de bara köper svenskt fläskkött. Eller håller tyst/duckar... Här brukar det...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
11 346
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp