Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har liksom aldrig riktigt förstått hur det funkar med att hjälpa andra. Vill alltid att allt ska vara millimeterrättvist. Jag har t.o.m. haft svårt för att ställa frågor på forum för att jag känt mig besvärlig och till last för andra.

Misstänker att det har med autismen att göra.

Och en anledning till att jag vill betala med pengar är för att jag inte kan betala på något annat sätt. Varken med tjänster eller något annat. Så det är för att lätta på mitt samvete som jag betalar.
Om du inte förstår kan det ju vara bra att lyssna på vad andra säger på t.ex. ett forum som detta. Eller kanske det kan vara något att ta upp med psykolog/rehab/dylikt?
 
Jag tycker det är fel väg att gå genom att köpa prylar till grannarna. Kanske för att jag själv inte gillar att få prylar. För sannolikt är prylen fel. Får jag t.ex. en flaska vin, vilket har hänt, så har jag ett problem. Hur ska jag göra mig av med vinflaskan utan att det kostar mig för mycket energi? En sån grej kan bli jättejobbig för mig eftersom det orsakar mig problem jag inte har ork att lösa. Och skulle jag själv t.ex. köpa en semla till någon så är det inte heller säkert det blir uppskattat. Personen är kanske vegan eller gillar bara inte semlor.

Jag har erbjudit pengar i de lägen jag fått hjälp. Tvingade på grannen några hundralappar för att hon en gång hämtade mig i byn vid en kris. En annan granne har inte kunnat tala om vad han vill ha betalt för att fälla träd åt mig så han fick honung. För billigt. Nu har han hjälpt mig fälla träd igen (lite mer arbete denna gång) och jag har fått honom att lova att han ska ta rimligt betalt denna gång. Jag vet ännu inte vad det blir mer än att det blir rimligt.
Jag har också haft mycket funderingar kring vad jag ska ge för att visa uppskattning, men kom fram till att det inte är själva saken man ger som betyder något, utan tanken att tacka.
Mitt förslag är att spara saker man får som man inte använder och ger bort det vid såna här tillfällen. Vet flera som gör så.
 
Jag har också haft mycket funderingar kring vad jag ska ge för att visa uppskattning, men kom fram till att det inte är själva saken man ger som betyder något, utan tanken att tacka.
Mitt förslag är att spara saker man får som man inte använder och ger bort det vid såna här tillfällen. Vet flera som gör så.
Ok. Jag orkar inte administrera en massa saker. Har nog av att orka med mina egna prylar. Prylar är generellt ett problem för mig.

Jag tycker det räcker med att säga tack. Förstår inte alls poängen med att ge saker ingen vill ha. Varför ska jag utsätta andra för det jag själv hatar?
 
[QUOTE="Wille, post: 20432418, member: Förstår inte alls poängen med att ge saker ingen vill ha. Varför ska jag utsätta andra för det jag själv hatar?
[/QUOTE]
Alla andra funkar inte som du. Bara för att du inte uppskattar att få saker betyder det inte att andra inte gör det. Det är rätt vanligt att ge något som tack.
 
Jag vet ingen som äger två bilar för att kunna ha en att köra med när den andra är på verkstaden. Att äga två bilar blir ju dessutom väldigt dyrt med tanke på att man ska betala försäkring, skatt och besiktning på båda.

Hur ofta råkar du ut för att din bil går sönder såpass att den inte går att köra alls?
Vi har 4 bilar på 2 personer.
Det finns ingen möjlighet att få det att fungera annars.
Förut så hade vi 5, men min dotter fick ta över en av de mest pålitliga.

En av bilarna är dessutom en Peugeot och då måste nam ha en reservbil.
 
Ok. Jag orkar inte administrera en massa saker. Har nog av att orka med mina egna prylar. Prylar är generellt ett problem för mig.

Jag tycker det räcker med att säga tack. Förstår inte alls poängen med att ge saker ingen vill ha. Varför ska jag utsätta andra för det jag själv hatar?
För att beteende man utför är uttryck för sociala relationer.

Om det är någon annan som ska få saker så får du ju utgå från vad den personen skulle tycka, inte vad du själv tycker.
Är en chokladask en lagom sak att ge i en sådan situation? Är honung för mycket eller för lite att ge i relation till tjänsten? Det är liksom egalt vad DU tycker om den saken. Det relevanta är dels vad som faller inom de aktuella sociala konventionerna, dels vad den andra personen skulle tycka.
 
Ok. Jag orkar inte administrera en massa saker. Har nog av att orka med mina egna prylar. Prylar är generellt ett problem för mig.

Jag tycker det räcker med att säga tack. Förstår inte alls poängen med att ge saker ingen vill ha. Varför ska jag utsätta andra för det jag själv hatar?
För att andra uppskattar det. Folk är olika.

Vet en som ställde sakerna i ett skåp i källaren så de inte märktes.
 
För att beteende man utför är uttryck för sociala relationer.

Om det är någon annan som ska få saker så får du ju utgå från vad den personen skulle tycka, inte vad du själv tycker.
Är en chokladask en lagom sak att ge i en sådan situation? Är honung för mycket eller för lite att ge i relation till tjänsten? Det är liksom egalt vad DU tycker om den saken. Det relevanta är dels vad som faller inom de aktuella sociala konventionerna, dels vad den andra personen skulle tycka.
Men hur ska jag veta vad den andra tycker? Jag säger ju själv inget när jag får något jag inte vill ha. Jag bara tiger och lider. Eller jag säger ju tack för att vara artig.

Sociala konventioner är dåliga när de gör att folk mår dåligt av dem.
 
För att andra uppskattar det. Folk är olika.

Vet en som ställde sakerna i ett skåp i källaren så de inte märktes.
Men HUR ska jag veta vad folk uppskattar?

Jag har inte plats med prylar någonstans för det är fullt överallt.
 
Jag försöker passa på att köpa på mig ett litet lager av grejer som är lagom att ge i present antingen om nån hjälpt mig eller om jag blir hembjuden till nån.

Innan jul var det en restaurang som sålde fina oljor och kryddsalter som de gjort själva. Köpte några stycken och planerar att ge dem tillsammans då behov uppstår.

Jag brukar också ge bort sånt jag får men inte vill ha, det åker in i lagret av presenter.
 
Det har inte så stor betydelse VAD du ger, det behöver inte vara den PERFEKTA presenten som personen längtar allra mest efter.

Majoriteten av alla vuxna människor uppskattar GESTEN att någon tänker på dem och ger dem en liten present.
Ok. Men jag vill fortfarande inte utsätta andra människor för sånt jag själv hatar. Det skulle inte alls kännas bra. Skulle nog skämmas faktiskt.
 
Ok. Men jag vill fortfarande inte utsätta andra människor för sånt jag själv hatar. Det skulle inte alls kännas bra. Skulle nog skämmas faktiskt.
Ett tankeexperiment:

Någon ska köpa en present till dig som tack för något du gjort. Hen tänker först ge dig ett nötträd, men kommer sedan på att hen själv hatar nötträd. Så då får du en kaffebryggare för att hen älskar kaffe.

Lite draget till sin spets, men du fattar?
 
Ok. Men jag vill fortfarande inte utsätta andra människor för sånt jag själv hatar. Det skulle inte alls kännas bra. Skulle nog skämmas faktiskt.
Tankeexperiment:
Du hatar choklad. Du ska baka en födelsedagstårta till en femåring. Hon älskar choklad.
Gör du då en chokladtårta eller något annat? Varför, eller varför inte?

Med andra ord "utsätter" du henne för det som du hatar? Eller gläder du henne med det som hon uppskattar?
Varför skulle du skämmas om hon får en chokladtårta?
 
Ett tankeexperiment:

Någon ska köpa en present till dig som tack för något du gjort. Hen tänker först ge dig ett nötträd, men kommer sedan på att hen själv hatar nötträd. Så då får du en kaffebryggare för att hen älskar kaffe.

Lite draget till sin spets, men du fattar?
Nej det där fattar jag inte
Det var ett väldigt konstigt exempel?
Jag tar inte för givet att alla älskar kaffe
bara för att jag gör det :confused:
Varför skulle jag ge någon en kaffebryggare om jag inte är helt säker på att personen vill ha och behöver en kaffebryggare?
Jag har vid några tillfällen gett presentkort på Jula Biltema och Blomsterlandet beroende på person när jag velat tacka någon
 
Ett tankeexperiment:

Någon ska köpa en present till dig som tack för något du gjort. Hen tänker först ge dig ett nötträd, men kommer sedan på att hen själv hatar nötträd. Så då får du en kaffebryggare för att hen älskar kaffe.

Lite draget till sin spets, men du fattar?
Det är faktiskt bäst att inte ge något alls. Både kaffebryggaren och nötträdet kan bli fel. Det kan liksom bli fel nötträd och inte just den sorten jag vill ha.

Enda gången det är ok att ge något är om man är 100% säker på att det är vad mottagaren vill ha.

Jag har för övrigt fått en kaffebryggare. Jag dricker inte kaffe. Men har den numera till mina airbnb-gäster så den visade sig inte vara helt onödig trots allt.
 
Tankeexperiment:
Du hatar choklad. Du ska baka en födelsedagstårta till en femåring. Hon älskar choklad.
Gör du då en chokladtårta eller något annat? Varför, eller varför inte?

Med andra ord "utsätter" du henne för det som du hatar? Eller gläder du henne med det som hon uppskattar?
Varför skulle du skämmas om hon får en chokladtårta?
Men om man inte vet med säkerhet vad personen verkligen tycker om?
Jag förstår hur @Wille känner tror jag
Man vill ge något som verkligen uppskattas men det är jättesvårt om man inte känner personen väl
 
”Tack så hemskt mycket för presenten men jag dricker tyvärr inte vin/kaffe, äter inte choklad, osv” så kan man också säga. Då har man visat att man uppskattar gesten men väljer att inte ta emot gåva
 
Det är faktiskt bäst att inte ge något alls. Både kaffebryggaren och nötträdet kan bli fel. Det kan liksom bli fel nötträd och inte just den sorten jag vill ha.

Enda gången det är ok att ge något är om man är 100% säker på att det är vad mottagaren vill ha.

Jag har för övrigt fått en kaffebryggare. Jag dricker inte kaffe. Men har den numera till mina airbnb-gäster så den visade sig inte vara helt onödig trots allt.
Då måste man fråga i förväg, innan man köper, vilket jag inte alls tycker är fel. Kanske kan man ha några förslag att välja emellan ( för att sätta förväntan om nivå ) och sedan ändå vara lyhörd för rimliga andra önskemål.

Prylar är svårt, eftersom de flesta noga har sett till att de har det de verkligen behöver när man varit vuxen ett tag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 918
Senast: ptr
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 169
Senast: Enya
·
Svar
248
· Visningar
9 871
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 351
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp