Bukefalos 28 år!

Begränsa spörappen?

Karoliten

Trådstartare
Sett OS i fälttävlan.En sport jag verkligen tycker om.Red själv Fälttävlan på lätt nivå för många år sen men numera ser jag bara de internationella tävlingarna på tv.Men reagerat på att det verkar inte finnas något begränsat antal spörapp man för göra.Förstår att man behöver korrigera med spö ibland men där emellan kam väl antalet spörapp vara begränsat ?:down:I galoppen ( beroende på land) är antalet spörapp begränsat till en viss mängd kan det inte vara det inom fälttävlan ?Inom galoppen är vi ständigt påhoppade ang drivning av hästen men så känns det inte vara inom den internationella fälttävlan.Bara en reflektion.
 
Jag vet inte om det finns att se något klipp men det var en kille som rappade ganska fult efter ett stopp. Jag kan inte svära på det men jag tror det var en irländare.
 
Jag vet inte om det finns att se något klipp men det var en kille som rappade ganska fult efter ett stopp. Jag kan inte svära på det men jag tror det var en irländare.

Nej det var amerikanen! Oftast använder man inte spöet i bestraffningssyfte utan mkt för ett wake up Call eller för att hästen ska sträcka ut lite extra... Just för att det är en sport med kniven på strupen där hästar och ryttare måste vara skärpta till max.
 
Nej det var amerikanen! Oftast använder man inte spöet i bestraffningssyfte utan mkt för ett wake up Call eller för att hästen ska sträcka ut lite extra... Just för att det är en sport med kniven på strupen där hästar och ryttare måste vara skärpta till max.

Jag övervägde att tagga dig i mitt inlägg eftersom du brukar ha koll :D jag är verkligen inte insatt i fälttävlan även om jag är intresserad, men just den grejen tyckte jag var lite i överkant. Utöver det minns jag inte att jag reagerade på något särskilt.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag övervägde att tagga dig i mitt inlägg eftersom du brukar ha koll :D jag är verkligen inte insatt i fälttävlan även om jag är intresserad, men just den grejen tyckte jag var lite i överkant. Utöver det minns jag inte att jag reagerade på något särskilt.

Ja det var inte snyggt, därför blev han ju utbuad oxå! Ft folk brukar ha koll på just den biten att man bestraffar extremt sällan en ft häst...
 
Ja det var inte snyggt, därför blev han ju utbuad oxå! Ft folk brukar ha koll på just den biten att man bestraffar extremt sällan en ft häst...

Jag tyckte det var lite uppfriskande med publikens protester :o kan det bli påföljder i efterhand (typ varning eller liknande) för en sån grej eller används det bara till allvarligare grejer?
 
Tyckte det var en hel del som överanvände spöet. Jag tror även jag reagerade på hon som startade först men vi kanske tänker på samma?
 
Jag tyckte det var lite uppfriskande med publikens protester :o kan det bli påföljder i efterhand (typ varning eller liknande) för en sån grej eller används det bara till allvarligare grejer?

Det kan bli gult kort därför abuse of Horse, vi får se när de publiceras. Det bör bli en del även för farlig ridning
 
Tyckte det var en hel del som överanvände spöet. Jag tror även jag reagerade på hon som startade först men vi kanske tänker på samma?

Nä det tycker jag inte, hon la till spöet som ett wake up Call! Eller en reminder! Det gjorde jag senast själv förra helgen då Grå tappade ett ben på ett hinder! Då får man väcka upp dom och påminna om att det där är inte ok! Jag kan bara presentera hindret för dom på ett bra sätt men hoppa får dom klara själv!
 
Tycker fortfarande att det är lite skrämmande hur spörapp fortfarande anses vara ett "wake up call" eller något påminnande och helt okej i hästvärlden, bara för att man "alltid gjort så". Tycker verkligen hästhållningen borde gå framåt snabbare, inom t.ex. hundvärlden skulle det vara oacceptabelt att försvara någon som slår sin hund som ett "wake up call". :p

(då menar jag spörapp, inte när man petar med spöet för att visa. Rapp och slag, vilket är relativt vanligt)
 
Tycker fortfarande att det är lite skrämmande hur spörapp fortfarande anses vara ett "wake up call" eller något påminnande och helt okej i hästvärlden, bara för att man "alltid gjort så". Tycker verkligen hästhållningen borde gå framåt snabbare, inom t.ex. hundvärlden skulle det vara oacceptabelt att försvara någon som slår sin hund som ett "wake up call". :p

(då menar jag spörapp, inte när man petar med spöet för att visa. Rapp och slag, vilket är relativt vanligt)

Ja, och om det nu behövs för att inte häst eller ryttare ska skada sig så är väl det en tydlig indikation på att det är för svårt.

Sporrar tycker jag är ännu värre eftersom det används av ryttare med alltför dålig balans, så de pressas in över hinder eller när ryttaren bara tappar balansen.
 
Tycker fortfarande att det är lite skrämmande hur spörapp fortfarande anses vara ett "wake up call" eller något påminnande och helt okej i hästvärlden, bara för att man "alltid gjort så". Tycker verkligen hästhållningen borde gå framåt snabbare, inom t.ex. hundvärlden skulle det vara oacceptabelt att försvara någon som slår sin hund som ett "wake up call". :p

Det man får tänka på när det gäller fälttävlan är att det kan bli ganska grova omkullridningar om hästen inte är uppmärksam. Ska man välja mellan två onda ting så är ett spörapp helt klart att föredra. Givetvis har ryttaren ett stort ansvar att inte sätta hästen i skiten men som sagt, har man väl kommit fram till hindret så måste hästen vara uppmärksam. Det ÄR riskfyllt med fälttävlan, ingen snack om saken. Har man problem med det så ska man nog ifrågasätta tävlingsgrenen i sin helhet.

Det är absolut inte ok med straffslag så som irländaren gjorde det. Det tror jag inte någon tycker.
 
När jag såg amerikanen Clark Montgomery behandla sin häst som han gjorde -- typ bestraffning för att hästen inte vågade hoppa över hindret-- så blev jag sur och gillade stenhårt att publiken buade. Jäkla skitgubbe, för så gör man inte.
- Att han sedan sa att hästen börjat stoppa hemma och att han trodde att de "rett ut det hemma" så visade han på ganska dåligt omdöme som kom till OS, tycker jag.
Men jag begriper inte alls någras resonemang här? Har ni hoppat en bana någon gång? Har ni ridit terräng? Det är nästan så att jag får för mig att ni inte rider. .
 
Men jag begriper inte alls någras resonemang här? Har ni hoppat en bana någon gång? Har ni ridit terräng? Det är nästan så att jag får för mig att ni inte rider. .

Hur menar du? Jag skulle aldrig få för mig att slå eller på annat sätt tvinga hästen till något bara för att jag vill göra det. Vill inte hästen får jag backa, vara självkritisk och göra mitt bästa för att komma på varför hästen inte vill. Göra om och göra rätt. Kan man inte få med sig hästen på ett schysst sätt har man enligt min åsikt inget bland hästar att göra. Det är rent vidrigt att se människor som rappar hästen. Vidrigt! De har ingen som helst rätt att göra så. Jag undrar alltid när jag ser människor slå sina hästar och på annat sätt bete sig illa mot dem var det kommer ifrån. Är de så aggressiva även mot andra i sin omgivning eller har de fått för sig att det är okej att bete sig som en idiot bara för att det är en häst det handlar om?
 
All hantering av djur som inkluderar spörapp i bestraffningssynpunkt skall inte tollereras oavsätt gren. Viktigt att du som elev eller ser detta talar om för vedebörande att detta inte är okey.. oavsätt om det sker på tävling i sverige eller danmark... eller på träning. och oavsätt rang på ryttaren....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp