Betäcka varje år - eller inte?

Roheryn

Trådstartare
Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är jag tveksam till att skapa ännu en häst, idealiskt vore egentligen om årets föl blev ett sto och så kan jag ta hem dem och låta dem gå tillsammans länge och beta av lite av min i dagsläget oanvända mark :D Hur gör ni andra som avlar - föl varje år eller tar ni paus då och då?
 
Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är jag tveksam till att skapa ännu en häst, idealiskt vore egentligen om årets föl blev ett sto och så kan jag ta hem dem och låta dem gå tillsammans länge och beta av lite av min i dagsläget oanvända mark :D Hur gör ni andra som avlar - föl varje år eller tar ni paus då och då?
Jag är verkligen ingen erfaren "uppfödare", eller har ens ekonomi i min lilla hobby, men jag dristar mig att svara ändå.

Hade det varit jag, så hade jag behållit mamman, utan att betäcka, om jag ville ha henne kvar.

Fler hästar, fler kostnader. Två kostar mindre än tre...

Men om du har ekonomiska motiv i att föda upp, då kostar givetvis ett sto som går tomt, bara pengar.

Själv väntar jag föl och min plan är att vara lycklig om allt går bra, och sedan skall hästen ridas. Jag har tittat djupt ned i plånboken och konstaterat att uppfödning får ske när jag har tid, råd och lust.

Än så länge har det varit, och är, en dyr hobby. Jag inser att potentiella köpare på föl, existerar inte just nu, och jag behöver vara beredd att behålla hästen i många år.

Därmed är min fölbutik stängd på obestämbar framtid.
 
Jag är verkligen ingen erfaren "uppfödare", eller har ens ekonomi i min lilla hobby, men jag dristar mig att svara ändå.

Hade det varit jag, så hade jag behållit mamman, utan att betäcka, om jag ville ha henne kvar.

Fler hästar, fler kostnader. Två kostar mindre än tre...

Men om du har ekonomiska motiv i att föda upp, då kostar givetvis ett sto som går tomt, bara pengar.

Själv väntar jag föl och min plan är att vara lycklig om allt går bra, och sedan skall hästen ridas. Jag har tittat djupt ned i plånboken och konstaterat att uppfödning får ske när jag har tid, råd och lust.

Än så länge har det varit, och är, en dyr hobby. Jag inser att potentiella köpare på föl, existerar inte just nu, och jag behöver vara beredd att behålla hästen i många år.

Därmed är min fölbutik stängd på obestämbar framtid.

Jag är på samma nivå som du, alltså har hästarna helt som hobby och varje ny häst kostar mer pengar. Jag håller dessutom på med islandshästar och där är det extremt lite pengar i att sälja föl och oinridna unghästar, därför måste jag tänka att eventuell avkomma ska behållas i 4-5 år och alltså ridas in och inte vara helt "grön" när den säljs. Jag har i detta nu en fyraåring under inridning (efter mitt förra sto), en tvååring "på tillväxt" och så kommer årets föl i april. Stoet vill jag nog behålla, hon är visserligen köpt som avelssto och jag har aldrig ridit henne men det finns inget som säger att man inte skulle kunna rida på henne och jag gillar hennes personlighet och modell. Hon är dessutom inte lastgammal, så det finns ju möjlighet att rida henne några år och sedan ta ett eller flera föl till om man vill.
 
Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är jag tveksam till att skapa ännu en häst, idealiskt vore egentligen om årets föl blev ett sto och så kan jag ta hem dem och låta dem gå tillsammans länge och beta av lite av min i dagsläget oanvända mark :D Hur gör ni andra som avlar - föl varje år eller tar ni paus då och då?
Jag gör lite olika! Har haft ston som fått sitt första föl och älskat det men sen när de fått sitt andra så har jag sett tex att stoet tyckt att detta var ej så kul. Då tar jag ur aveln eller väntar ett par år. Ngn gång har fölningen var kaos, då har det också hänt att jag ej betäcker just det stoet mer. Vissa tycker det är självklart stona ska få föl varje år, jag håller inte riktigt med om det och tycker det optimala för mina har varit ca varannat år. Har inte behövt tänka på det ekonomiska, många använder det som anledning, att stoet kostar för mkt om hon går tom men jag tycker det är viktigare att se hur stoet mår, om hon tycker om att vara mamma, om hennes kropp klarar en dräktighet osv.
 
Jag har valt varannat år, i första hand för att jag är harig med att lämna iväg mina hästar. Har haft ett par tråkiga upplevelser med ston som inte blivit ordentligt skötta hos hingsthållaren. Känns alltid som ett lotteri när man är hos ny hingst. Så det vill jag absolut undvika om stoet har ett föl vid sidan också.

Hade kanske resonerat annorlunda om jag haft egen hingst, men där är jag inte än.
 
Nu har jag inte den verksamheten längre, men på den tiden jag hade betäckte jag mina ston varje år. Fölen som jag inte ville behålla såldes och till viss del även de jag ville behålla såldes för att få ekonomi i det hela.

Har stona inget annat användningsområde, såsom ridning, ser jag inte varför jag inte ska betäcka varje år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Kropp & Själ Orkar inte skapa ngt anonymt konto. Jag är INTE akut självmordsbenägen så ingen behöver ringa polisen på mig. Mitt ex låter mig inte...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 187
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 034
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp