Bukefalos 28 år!

Blivit lurad vid försäljning?

Cinta

Trådstartare
Hur tänker människor ibland??! :confused:

Håller på att sälja en häst och satt priset 25,000. Detta står klart i annonsen. Hästen är värd detta. Har varit tydlig hela tiden om vad hon är bra på och hennes fel/brister. Så långt allt bra.

Nu till saken... De var med i dag när det gjordes en vet besiktning och hästen gick igenom ua. Vi hade redan bestämt att hon skulle hämtas ett bestämt datum för prov på två veckor. Priset var de även klara på och att vet bes ingick om de köper henne. Sitter och kollar på när dottern (köparens) rider hästen och varpå köparen helt plötsligt utbrister att vi köper henne för 20,000 inte mer och skyller på att utrustning kostar, och att "du vill väl att hon får ett bra hem" osv. Alltså vill de att jag ska dra bort 5,000 dvs 1/5 del av pris summan! Jag har hela tiden varit mycket tydlig om att det är 25,000 som gäller! Kan tänka mig att sänka 2,000 men inte mer! :mad:

Nu har jag gjort en vet besiktning och allt var klart. Lagt ut pengar som jag behöver tioll annat så bara försöker de ändra på de muntliga avtalet som gällde! Jag blir bara så fly förbannad!!!!:mad:

Jag ringde dem och sa att 23,000 kan jag sträcka mig till, inte mer och än så har jag inte hört ngt från dem.

Hur hade ni gjort i den här situationen?

Jag vill samtidigt inte skälla ut dem om de faktiskt kommer att köpa henne (för mitt pris).

Har ni råkat ut för ngt sånt här när ni ska sälja/ köpa häst eller ngt??
//C
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Håll fast vid ditt pris. Är de seriösa så tar dom hästen, annars ska dom inte ha den heller.....:grin:
Veterinärbesiktningpappren räcker säkert till någon mer köpare. Det är inga jättesummor du begär för din häst och du har kanske hästen försäkrad så andra köpare kan överta din försäkring mm. Då är dom väl skyddade. Så mitt råd är att inte gå på deras rackarspel...:devil:
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Jag hade inte sålt till dem, de verkar oärliga som köpare. Lägg ut en ny annons där hon säljs för 25 000, minst !! Skriv också att hon är nybes ua.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Har du sagt 25'000, så är det 25'000. Vill man pruta säger man det innan, inte när det nästan är klart så att säljaren kan säga ja eller nej (väl???!) :cool: ..
Utrustningskostnaden måste man ju räkna med när man köper häst, eller är jag ute ch cyklar? Kan man inte tänka sig att köpa nya grejjor, får man kolla på annonser där det står att utrustningen ingår och sen kolla den noga så att den passar..

Skriv typ "prutat och klart" eller "ej prutbart" i annonsen, och skriv att hon är nyss besiktigat utan anmärkning. Jag köpte min häst rel. ny bes. ua efter att ägaren varit i liknande sits som du är nu (hm, de drog sig ur när bes. var gjord alltså. inte riktigt samma men aja..), tror inte att det minskar chansen att hitta köpare. (inte mindre iriiterande, förstås..)
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Normalt kan man inte pruta på hästar som jag säljer. Definitiv inte efter att vi kommit så långt som till besiktning och den är UA. Då blir det helt enkelt ingen affär om det börjar konstra. Svårare än så är det inte.
Så i ditt stället hade jag helt lugnt sagt att då ställer vi in köpet och ni betalt besiktningen.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Sulle aldrig sänka priset till dessa köpare :devil:

Normalt sett tar man väll en handpenning och även skriver vad köpensumman är och sen vetrinärbesiktar för att inte hamna i den situation du nu befinner dig i !?

Mvh Mia
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Lägg ut en ny annons.. Fy sjutton vilka människor det finns. Dom visste ju redan innan dom bestämde sig för hästen att de behövde köpa utrustning till den...
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

vad du borde ha gjort är att du skulle skrivit kontrakt där dom öven la handpenning i form av tex 10% som du oxå hade behållt om dom drog sig ur. släng ut en annons snabbt där du använder dig av ditt bes.papper.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Därför är det bäst att be köpaen lägga handpenning och skriva kontrakt redan då.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Men du är ju villig att pruta, om än inte så mycket som de föreslog? Däremot är det väl sent att pruta efter besiktningen, tycker jag, såvida det inte framkommer något under den som kan rättfärdiga ett lägre pris.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

För sent att pruta efter besiktningen om det inte har dykt upp några fel då som kan dra ner priset.

Lägg ut annons igen. Du kan säkert hitta bättre köpare.

Var och tittde på en häst förra sommaren. Diskuterade pris redan innan om hon var villig att gå ner i pris eftersom hon ville att hästen skulle hamna i närheten och få det bra. När jag väl provridit och tog upp det igen visade det sig att nu var hon inte villig längre att gå ner i pris eftersom det var så många som ringt på annonsen och det skulle komma folk som bodde 40 mil bort och gärna betalade det priset som hon satt först. Det var hon som sålde och det är då säljaren som bestämmer reglerna. Helt ok för mig.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Håller med övriga. Jag hade inte sålt hästen för 1 krona mindre än 25' . Pris gör man upp innan ev. besiktning. Provrida först, kanske hem och fundera någon dag och sen ger man ett besked. Punkt slut.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

När jag säljer eller köper häst skriver vi alltid kontrakt innan vi går vidare till besiktning. Där står klart och tydligt vad hästen kostar, handpenning etc. och vad som gäller för att de ska få tillbaka handpenning, vem som betalar vad etc. Sen skrivs det under av båda parter innan man åker till klinik. Tyvärr har du väl lärt dig en kostsam läxa, men man lär så länge man lever.

Jag hade nog inte velat att min häst skulle säljas till den typen av människor så säg till dem att de inte får köpa din häst. Annonsera sen snabbt ut den där du kan berätta att den gått igenom vet. besiktning ua.

Lycka till.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Vad fult gjort!
Men besiktningspapperna går ju fortfarande att använda sig av ett tag till, de borde anses giltiga iaf en månad fram, så lägg ut hästen på annons igen och skriv att den är nybesiktigad U.A. Då får du säkert fler svar än innan också, för många köpare orkar nog inte krångla och ordna besiktningen själva - även om det är smartast i många fall.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Köparen kanske trodde att utrustningen skulle följa med hästen och när det gick upp för dem att den inte skulle det så ville de därför dra ner på priset?
Inte för att det skulle vara skäl nog men det kanske var så...?
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Oj, det var rätt fräckt. Men det är nu upp till dig som säljare att ta ställning till hur du vill göra och det har du gjort. Du har gått nästan halva vägen av det dom föreslog, 23 000, och det är ett bra vänligt förfaringssätt av dig att visa dig tillmötesgående trots allt. Nu är det upp till dem, take it or leave it. MEN om du nu har stallhyror som tickar på och hästen kostar dig en del per månad kan det trots allt bli mera pengar över till dig att sälja iväg hästen till dem något billigare än att vänta på nästa köpare.

Synd på besiktningen men samtidigt tycker jag du nu har ett mycket bättre läge att annonsera ut hästen igen när du kan säga att den är besiktad ua. Många köpare har ju fått backa från hästaffärer när hästen inte gått genom besiktningen så att veta när man far och tittar på hästen att den är ok tycker jag personligen är mycket värt.

Lycka till med säljandet och hoppas det går bra sist och slutligen!
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Fast, om man ser det från köparens sida så är saken en annan. Frågan är ju fri och OM du hade varit i en situation där du sagt ja hade de trots allt sparat 5000.
Tycker också det var fräckt, men som sagt, frågan är fri.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Vet du, om de inte har hört av sig, så sätt ut en annons snabbt direkt igen, och ha med i annonsen att hästen är bestiktad utan anmärkning. För att vara på den säkra sidan kanske du kan höja försäkringen på hästen till strax över prissumman nu när den är besiktad och grön, ifall att hästen skulle skadas under salutiden?? Sen tror jag att köparna ser det attraktivare att hästen är försäkrad för 25.000+ om priset är 25.000.
Men vänta inte längre på de andra.
Vill de ha hästen nu så tycker jag att priset är 25.000.
Lycka till.
TD
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Man kan/ska aldrig använda försäkringsvärdet som ett försäljningsargument... Man får iaf inte försäkra för mer än vad man köper hästen för (+5000 kr).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 951
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 759
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 183
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 009
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp