Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Ett stort problem med A-traktorer enligt mig är att de inte måste ha någon registreringsskylt bak. Det händer relativt ofta att folk i lokala grupper här efterlyser föraren/föräldrarna när någon i A-traktor betett sig som skit, men oftast har de bara saker som färgen, ljusdekorationer och möjligtvis bilmodell att gå på eftersom de som missköter sig sällan håller laglig hastighet.

Nu senast var det en A-traktor som blåste genom ett tätbebyggt område i över 100 km/h - farten gick att jämföra mot en parallell 90-väg och var avsevärt högre. A-traktorer fyller onekligen en funktion här där kommunikationerna är rätt dåliga, men ska de finnas kvar måste man ta tag i problemen.
 
Härikring är det nu många föräldrar som köper stora och tunga bilar för att typa om till A-traktorer till sina barn. "de är säkrare då".

Men det är en hemsk skillnad på utgången om en trimmad moppe kör på en annan trafikant och om en trimmad Audi Q4 eller Nissan Navarra
Dessutom är den omregistrerade personbilen inte besiktigad (utöver registreringsbesiktningen till traktor) och behöver strängt taget bara uppfylla de fordonskrav som gäller just traktor.
 
Min grannes dotters kompis fick sitt epa körkort i fredags. Samma dag kör hon på min bil och sticker från platsen. Jag ser skador på min bil och frågar grannarna om de vet något, då det är bara vi som parkerar här. Tillslut berättar deras dotter att de var hennes kompis som körde på min bil, hon satt i bilen. Tjejen som körde på förnekar allt. Vi ringde hennes föräldrar som säger att hennes säger hon inte märkt hon kört på något. Trots detta så är de skador även på hennes bil och den är blå, vilket finns blå märken på min bil också. Föräldrarna säger de ska ringa tillbaka men gör inte de, vi har ringt upp igen och de säger de vill ha mer bevis så de inte oskyldigt anklagar sin dotter? Att de kan hålla med om att hon kört på fälgen men inte bakdörren, är en stor buckla på min dörr och med blå rester också. Vi ska ringa ikväll igen och säga att vi får göra en polisanmälan för smitning om de ej gör sig till känna. Finns vittnen på detta. På gården finns video övervakning men videon har inte sparats. Föräldrarna vill ha video bevis att det är deras dotter som orsaktat detta. Dottern blånekar att de ens har hänt.

Förlåt men hur kan man som förälder skydda sitt barn så? Är väl bara att bita i de sura äpplet och betala självrisken? Blir de en polisanmälan för smitning så är ju risken större att hennes körkort tas och att lämpet tas så hon ej kan ta vanligt körkort förens vid 21 års ålder.

Tips hur vi ska prata vett i föräldrarna? Sjukaste är också att hon knappt hade övningskört innan hon fick kortet. och hade enligt kompisen även kört in i en annan bil inne i byn (som hon också smitit ifrån).
 
Min grannes dotters kompis fick sitt epa körkort i fredags. Samma dag kör hon på min bil och sticker från platsen. Jag ser skador på min bil och frågar grannarna om de vet något, då det är bara vi som parkerar här. Tillslut berättar deras dotter att de var hennes kompis som körde på min bil, hon satt i bilen. Tjejen som körde på förnekar allt. Vi ringde hennes föräldrar som säger att hennes säger hon inte märkt hon kört på något. Trots detta så är de skador även på hennes bil och den är blå, vilket finns blå märken på min bil också. Föräldrarna säger de ska ringa tillbaka men gör inte de, vi har ringt upp igen och de säger de vill ha mer bevis så de inte oskyldigt anklagar sin dotter? Att de kan hålla med om att hon kört på fälgen men inte bakdörren, är en stor buckla på min dörr och med blå rester också. Vi ska ringa ikväll igen och säga att vi får göra en polisanmälan för smitning om de ej gör sig till känna. Finns vittnen på detta. På gården finns video övervakning men videon har inte sparats. Föräldrarna vill ha video bevis att det är deras dotter som orsaktat detta. Dottern blånekar att de ens har hänt.

Förlåt men hur kan man som förälder skydda sitt barn så? Är väl bara att bita i de sura äpplet och betala självrisken? Blir de en polisanmälan för smitning så är ju risken större att hennes körkort tas och att lämpet tas så hon ej kan ta vanligt körkort förens vid 21 års ålder.

Tips hur vi ska prata vett i föräldrarna? Sjukaste är också att hon knappt hade övningskört innan hon fick kortet. och hade enligt kompisen även kört in i en annan bil inne i byn (som hon också smitit ifrån).
Polisanmälan är det enda, ingen mening att försöka prata med föräldrarna.
 
Polisanmälan är det enda, ingen mening att försöka prata med föräldrarna.
Vi gjorde en polisanmälan när de hände, men tänker om de gör sig till känna och tar de på sin försäkring så kan vi låta bli att ange vem det var. Men om de inte vill ge sig till känna så får vi ju göra en skadeanmälan och koppla in polisen. Min sambo fråga specifikt har ni skador där och där på bilen, de sa ja. Men sån är vi skickade bilder så ville de bara ta på sig fälgen. Trots hela bakdörren är bucklig och intryckt..
 
Vi gjorde en polisanmälan när de hände, men tänker om de gör sig till känna och tar de på sin försäkring så kan vi låta bli att ange vem det var. Men om de inte vill ge sig till känna så får vi ju göra en skadeanmälan och koppla in polisen. Min sambo fråga specifikt har ni skador där och där på bilen, de sa ja. Men sån är vi skickade bilder så ville de bara ta på sig fälgen. Trots hela bakdörren är bucklig och intryckt..
Va inte så snäll. Polisanmäl de. Konsekvens måste ju finnas och förstår de inte det nu så kommer de inte förstå. Men ha bevis på deras bucklor etc
 
Min grannes dotters kompis fick sitt epa körkort i fredags. Samma dag kör hon på min bil och sticker från platsen. Jag ser skador på min bil och frågar grannarna om de vet något, då det är bara vi som parkerar här. Tillslut berättar deras dotter att de var hennes kompis som körde på min bil, hon satt i bilen. Tjejen som körde på förnekar allt. Vi ringde hennes föräldrar som säger att hennes säger hon inte märkt hon kört på något. Trots detta så är de skador även på hennes bil och den är blå, vilket finns blå märken på min bil också. Föräldrarna säger de ska ringa tillbaka men gör inte de, vi har ringt upp igen och de säger de vill ha mer bevis så de inte oskyldigt anklagar sin dotter? Att de kan hålla med om att hon kört på fälgen men inte bakdörren, är en stor buckla på min dörr och med blå rester också. Vi ska ringa ikväll igen och säga att vi får göra en polisanmälan för smitning om de ej gör sig till känna. Finns vittnen på detta. På gården finns video övervakning men videon har inte sparats. Föräldrarna vill ha video bevis att det är deras dotter som orsaktat detta. Dottern blånekar att de ens har hänt.

Förlåt men hur kan man som förälder skydda sitt barn så? Är väl bara att bita i de sura äpplet och betala självrisken? Blir de en polisanmälan för smitning så är ju risken större att hennes körkort tas och att lämpet tas så hon ej kan ta vanligt körkort förens vid 21 års ålder.

Tips hur vi ska prata vett i föräldrarna? Sjukaste är också att hon knappt hade övningskört innan hon fick kortet. och hade enligt kompisen även kört in i en annan bil inne i byn (som hon också smitit ifrån).
Jag hade ringt dem en sista gång och upplyst om att du kommer polisanmäla innan veckan är slut och att du har ett vittne (kompisen). Du behöver inte uppge vem vittnet är.

Tror inte kompisen har lust att ljuga inför polisen när hon väl blir utfrågad.

Lika bra att hon får lära sig den hårda vägen vad smitning innebär. Tyvärr finns det gott om vuxna som ägnar sig åt detsamma. Sonen fick sin A-traktor påbackad 2 ggr och blev omkörd så tight en gång att sidospegeln rök och han körde i diket. Alla smet.
 
Vet det och vet också att många tror att allt är EPA som ser ut som en bil och har LGFskylt.
Och typ ingen av dom är Epa. Det har inte registrerats in några Epor på 44 år. 1980 stängdes den möjligheten.

Ett fåtal rullar väl fortfarande men det vi ser på vägarna är A-traktorer. A-traktorerna har samma uppbyggnad och fjädring som en vanlig bil och omfattas av näst intill samma regler för besiktning/säkerhet.

Jag bara nämner det för eventuellt intresserade för det förekommer en del felaktiga påståenden i tråden om regelverk runt dessa fordon.
 
Jag hade ringt dem en sista gång och upplyst om att du kommer polisanmäla innan veckan är slut och att du har ett vittne (kompisen). Du behöver inte uppge vem vittnet är.

Tror inte kompisen har lust att ljuga inför polisen när hon väl blir utfrågad.

Lika bra att hon får lära sig den hårda vägen vad smitning innebär. Tyvärr finns det gott om vuxna som ägnar sig åt detsamma. Sonen fick sin A-traktor påbackad 2 ggr och blev omkörd så tight en gång att sidospegeln rök och han körde i diket. Alla smet.

Ja, det är gott om vuxna idioter i trafiken med. Det ska gudarna veta. Man blir mörkrädd när man ser hur vissa beter sig. Oavsett fordonsslag.
 
Jag anpassar när jag åker till jobbet för att slippa A-traktorerna. Skulle absolut inte vakna vid fem varje morgon annars :grin: Har en väg som är runt en mil lång innan jag kommer till en större väg och längs den är det ofta minst 10 st jag måste köra förbi om jag åker fel tid. Går väl ok i normala fall men så fort det är snömodd eller dimma eller annat icke helt optimalt väder eller många möten så blir det ett jätteproblem. Blir väldigt svårt att avgöra när jag behöver åka eftersom jag inte vet om det tar 25 min till jobbet eller det dubbla. Alla andra i området har garanterat liknande problem.

Sen är det faktiskt sällan någon av A-traktorerna här kör speciellt illa. De sköter sig i trafiken så bra man kan begära men visst skulle jag absolut hellre se att det var mopeder sett till trafikstörningen de utgör.
 
Min grannes dotters kompis fick sitt epa körkort i fredags. Samma dag kör hon på min bil och sticker från platsen. Jag ser skador på min bil och frågar grannarna om de vet något, då det är bara vi som parkerar här. Tillslut berättar deras dotter att de var hennes kompis som körde på min bil, hon satt i bilen. Tjejen som körde på förnekar allt. Vi ringde hennes föräldrar som säger att hennes säger hon inte märkt hon kört på något. Trots detta så är de skador även på hennes bil och den är blå, vilket finns blå märken på min bil också. Föräldrarna säger de ska ringa tillbaka men gör inte de, vi har ringt upp igen och de säger de vill ha mer bevis så de inte oskyldigt anklagar sin dotter? Att de kan hålla med om att hon kört på fälgen men inte bakdörren, är en stor buckla på min dörr och med blå rester också. Vi ska ringa ikväll igen och säga att vi får göra en polisanmälan för smitning om de ej gör sig till känna. Finns vittnen på detta. På gården finns video övervakning men videon har inte sparats. Föräldrarna vill ha video bevis att det är deras dotter som orsaktat detta. Dottern blånekar att de ens har hänt.

Förlåt men hur kan man som förälder skydda sitt barn så? Är väl bara att bita i de sura äpplet och betala självrisken? Blir de en polisanmälan för smitning så är ju risken större att hennes körkort tas och att lämpet tas så hon ej kan ta vanligt körkort förens vid 21 års ålder.

Tips hur vi ska prata vett i föräldrarna? Sjukaste är också att hon knappt hade övningskört innan hon fick kortet. och hade enligt kompisen även kört in i en annan bil inne i byn (som hon också smitit ifrån).
Till viss del kan jag förstå att föräldrarna behöver dotterns erkännande. I det här fallet är det dock märkligt att de inte lägger ihop 1-1 när det både är lackskador och erkännande på fälgen. När det dessutom körts på en annan bil och smitits hade jag faktiskt blandat in polisen i det hela och sagt att det finns vittne. Det där barnet är alldeles för oansvarigt för att ha körkort och kan gott vänta några år till innan det blir körkort igen!
 
Till viss del kan jag förstå att föräldrarna behöver dotterns erkännande. I det här fallet är det dock märkligt att de inte lägger ihop 1-1 när det både är lackskador och erkännande på fälgen. När det dessutom körts på en annan bil och smitits hade jag faktiskt blandat in polisen i det hela och sagt att det finns vittne. Det där barnet är alldeles för oansvarigt för att ha körkort och kan gott vänta några år till innan det blir körkort igen!
Ja vi ska prata med föräldrarna igen en sista gång sen blir de polisanmälan. Vi vill ju träffas och ta bilder på skadorna så kan man tydligt se att det är deras bil som orsakat skadorna. För tänker självrisken blir ju inte högre om de lagar fälgen eller dörren tänker jag? För allt ska gå via försäkringsbolag. För dörren är helt skev. Min bil har bara stått parkerad och finns inga blå bilar som varit här förutom hennes blå epa. Och att föräldrarna kräver video bevis för att tro på de är bara löjligt. Sen har tyvärr dottern till grannen blivit retad i skolan som *tjallare*. Bara de borde va bevis nog för föräldrarna att deras dotter är ganska skyldig?
 
Ja vi ska prata med föräldrarna igen en sista gång sen blir de polisanmälan. Vi vill ju träffas och ta bilder på skadorna så kan man tydligt se att det är deras bil som orsakat skadorna. För tänker självrisken blir ju inte högre om de lagar fälgen eller dörren tänker jag? För allt ska gå via försäkringsbolag. För dörren är helt skev. Min bil har bara stått parkerad och finns inga blå bilar som varit här förutom hennes blå epa. Och att föräldrarna kräver video bevis för att tro på de är bara löjligt. Sen har tyvärr dottern till grannen blivit retad i skolan som *tjallare*. Bara de borde va bevis nog för föräldrarna att deras dotter är ganska skyldig?
Jösses vad arg jag blir... Nej den där borde bli av med körkortet. Pronto.

Även om det inte blir något av med anmälan och ni kan lösa det så lämna åtminstone tips till polisen så de kan hålla ett öga på den när den åker runt på stan.
 
Ja vi ska prata med föräldrarna igen en sista gång sen blir de polisanmälan. Vi vill ju träffas och ta bilder på skadorna så kan man tydligt se att det är deras bil som orsakat skadorna. För tänker självrisken blir ju inte högre om de lagar fälgen eller dörren tänker jag? För allt ska gå via försäkringsbolag. För dörren är helt skev. Min bil har bara stått parkerad och finns inga blå bilar som varit här förutom hennes blå epa. Och att föräldrarna kräver video bevis för att tro på de är bara löjligt. Sen har tyvärr dottern till grannen blivit retad i skolan som *tjallare*. Bara de borde va bevis nog för föräldrarna att deras dotter är ganska skyldig?

Prata med dem igen, men komplettera polisanmälan innan dess med att ni nu vet vem som sannolikt gjort det, och samtalet till föräldrarna blir för att informera om att det är gjort. Jag tycker de har fått sin chans att hålla polisen utanför, vilket jag tycker man kan göra vid materiella skador om den som gjort ett misstag står för det och man kommer överens.

MEN...i denna situation har föraren och dennes målsmän (jag antar att föraren inte är myndig) verkligen inte tagit sitt ansvar, och jag tycker att när det handlar om ungdomar som precis ska ge sig ut i trafik som kan innebära livsfara för både dem själva och andra så förvärrar det att föräldrarna inte tar det på allvar. När de sticker huvudet i sanden så blir det på er att visa allvaret i situationen, för alla inblandade ungdomars skull. Det är skittufft för granndottern att bli "tjallaren", det var verkligen det värsta brottet i den åldern, men i den situation som nu är så blir det inte bättre för den tjejen att hela vuxenvärlden tittar bort. Tjallare är hon redan, så det bästa stöd hon kan få i det just nu, det är att resten av vuxenvärlden (dvs ni, polisen och skolan) tar situationen på det allvar som förarens föräldrar inte vill eller mäktar med.

Att polisen tar ett snack med föraren om vilket ansvar man har när man sätter sig bakom ratten kan vara det som får henne att vakna till och förhoppningsvis följa med i minnet vid framtida tid bakom ratten. Grupptryck och kortsiktigt konsekvenstänk hör till den åldern, och vuxenvärlden behöver hjälpa till med att visa att man inte kan skita i sitt ansvar om man vill få och behålla tillstånd att sitta bakom ratten.

Informera också skolan så att de känner till vad som hänt, och kan vara uppmärksamma på om det förekommer tråkningar.
 
Att ange föraren till polisen KAN även vara att "hjälpa" föräldrarna, även om de kanske först inte uppfattar det så. Tonårstiden kan vara kämpig när ungdomen är omogen och vuxen på samma gång, och om det redan är mycket konflikter mellan föräldrar och dotter, bristande tillit och frigörelse osv, så det det vara en de facto svår sits för föräldrarna om de vet att de liksom inte kommer att nå fram om dottern bara fortsätter blåneka och de inte har några bevis. Att lyfta ut situationen från att vara ytterligare en konflikt mellan föräldrar och dotter, till att istället vara något som blir en polisiär fråga när hon nu är misstänkt för att orsakat skada på annans egendom och dessutom smitit, kan då på ett sätt göra det lättare för alla situationen.

Nu låter det som att de mest bara inte vill inse sanningen om vad deras dotter gjort, men ville också lyfta in detta perspektiv.
 
Ja vi ska prata med föräldrarna igen en sista gång sen blir de polisanmälan. Vi vill ju träffas och ta bilder på skadorna så kan man tydligt se att det är deras bil som orsakat skadorna. För tänker självrisken blir ju inte högre om de lagar fälgen eller dörren tänker jag? För allt ska gå via försäkringsbolag. För dörren är helt skev. Min bil har bara stått parkerad och finns inga blå bilar som varit här förutom hennes blå epa. Och att föräldrarna kräver video bevis för att tro på de är bara löjligt.

Att ange föraren till polisen KAN även vara att "hjälpa" föräldrarna, även om de kanske först inte uppfattar det så. Tonårstiden kan vara kämpig när ungdomen är omogen och vuxen på samma gång, och om det redan är mycket konflikter mellan föräldrar och dotter, bristande tillit och frigörelse osv, så det det vara en de facto svår sits för föräldrarna om de vet att de liksom inte kommer att nå fram om dottern bara fortsätter blåneka och de inte har några bevis. Att lyfta ut situationen från att vara ytterligare en konflikt mellan föräldrar och dotter, till att istället vara något som blir en polisiär fråga när hon nu är misstänkt för att orsakat skada på annans egendom och dessutom smitit, kan då på ett sätt göra det lättare för alla situationen.

Nu låter det som att de mest bara inte vill inse sanningen om vad deras dotter gjort, men ville också lyfta in detta perspektiv.
De ringde igår och sa de tar på sig skadan. Så vi ska skicka in anmälan imorgon. Ingen aning om dottern erkänt men de insåg nog de finns för mycket bevis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp