Borsta tänderna?

Marvin

Trådstartare
Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man??

Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la ner tandborstningen då det bara blev bråk och tänderna ändå behövde opereras bort hur mycket vi än försökte borsta.

Nya kisarna är inte helt medgörliga, och jag har inte ens vågat tänka på att borsta tänderna (vi jobbar med att få borsta pälsen och kanske nån gång lyckas klippa en klo eller två. 😅) Men den ena luktar lite illa ur munnen så jag antar att jag behöver ta tag i det. 🙈
 
🙋‍♀️

Megara opererades för parodontit och vet rekommenderade tandborstning. Men eftersom jag behöver droga henne för att klippa klor så har jag inte ens gjort något försök :meh:
 
Jag måste erkänna att jag är ansvarslös och ger ben att gnaga på istället, trots att jag har en katt som förmodligen skulle kunna tänka sig tandborstning.
Egentligen borde jag prova. Jag ska ta mig i kragen och börja kika på olika alternativ.
 
Jag ger olika slags ben, rått kött o annat så förhoppningsvis tandhälsan hålls bra. Ingen tandsten öht hittills åtminstone. Katterna är infångade fd gatukatter och även om jag har haft de i 7 år nu så accepteras inte tandborstning tyvärr.
 
Sparky hatar att borsta tänderna och kniper som satan med läpparna när man försöker. Kommer inte åt med vanliga tandborstar för djur, inte ens de minsta. Vi kämpar varje dag med det och det blir inte bättre direkt, men eftersom hon luktar illa i munnen och dessutom lätt får rött tandkött får vi stå ut.

Det jag märkt är att det i bland är lättare att helt enkelt hålla fast henne och gnugga med lillfingrarna. I bland blir det tops - de kan glida in mellan läpparna hur mycket hon än kniper med dem. Jag använder även i bland mascaraborste :angel:
Sen har jag såna där tuggpinnar för katter som jag tvingar henne att tugga på genom att helt enkelt stoppa in dem i munnen på henne.

Vi plågar oss igenom tandborstning varje dag helt enkelt, allt annat har jag lärt henne acceptera i hanteringsväg men jag går totalbet på detta 😅 Försöker ändå en gång om året att göra en "reset" där hon slipper tandborstning i 3 veckor och jag sen börjar lära in tandborstning igen... skam den som ger sig :p
 
Min katt är väldigt medgörlig men då jag testade borsta tänderna (första gången då han var 4 år och flyttade in hos mig) tog det stopp. Man måste nog vänja dem från pyttesmå OM det ska funka, tror jag.
Nu har han min katt bara 2 tänder av värde kvar i munnen på grund av TR, så problemet är i stort sett löst :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 108
Senast: Takire
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 073
Senast: Puffindog
·
Katthälsa De flesta här inne vet ingenting om min Gullan och jag orkar inte dra hela hans sjukdomshistoria men jag tar bara med det senaste. Det...
2
Svar
27
· Visningar
4 770
Katthälsa Var på den årliga tandkollen med min herre idag, och nya missan fick också en koll. Hon hade inte verkat besvärad från munnen alls, men...
2
Svar
37
· Visningar
4 537
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp