Bukefalos 28 år!

Bostadsrätt och sparande

MidnightSoul

Trådstartare
Har nyligen köpt bostadsrätt och flyttat in.
Hur mycket skulle ni säga är en bra summa att ha på banken utifall något händer när man äger bostadsrätt?
Är en tvåa det handlar om.
 
Svårt att säga, det beror kanske lite på lägenhetens och vitvarornas skick. Men en idé kan ju vara att titta på vad det skulle kosta om det exempelvis blev en fuktskada, baserat på vilket försäkring du har, självrisk mm. Den summan kan vara bra att ha. Samt om exempelvis kyl och frys skulle klappa ihop samtidigt. Det hänger ju kanske också på vilken månadsinkomst man har. Om något händer, måste du ta allt på bufferten då eller finns det utrymme i löpande inkomst?

Men i runda slängar 50 000 kanske?
 
Svårt att säga, det beror kanske lite på lägenhetens och vitvarornas skick. Men en idé kan ju vara att titta på vad det skulle kosta om det exempelvis blev en fuktskada, baserat på vilket försäkring du har, självrisk mm. Den summan kan vara bra att ha. Samt om exempelvis kyl och frys skulle klappa ihop samtidigt. Det hänger ju kanske också på vilken månadsinkomst man har. Om något händer, måste du ta allt på bufferten då eller finns det utrymme i löpande inkomst?

Men i runda slängar 50 000 kanske?
Jag har ett visst flex i min löpande inkomst. Just nu går det åt en del till att köpa nya grejer och kommer behöva lägga pengar på ny blandare till köket och arbete för att installera den och bänk diskmaskinen.

Har dock lyckats behålla mitt standard minimum sparande sedan jag flyttade in. Vill spara ihop för lite nya möbler nu när man har platts för en större säng.

Runda slänga 50 000 låter bra, då har jag mitt på det torra och kan börja lägga lite mer på att få ner lånet en bit. Blir en del ränta med räntan jag tog lånet på.

Hur gammal kyl å frys kombon är är en bra fråga. Måste kolla om det stod i papperna.
 

Liknande trådar

Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 427
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 363
Senast: Snubbelfot
·
Juridik & Ekonomi Jag och min sambo äger vårt hus tillsammans. Vi gick in med olika förutsättningar och har reglerat det i ett skrivet avtal. Den ena av...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: lil-sis
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 974
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp