Bukefalos 28 år!

Hämta eller sälja? Toyota Auris

Importera eller sälja?

  • Fixa till, gör road trip och importera

    Röster: 25 80,6%
  • Fixa till och sälj på plats

    Röster: 6 19,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    31

sjoberga

Trådstartare
Jag har ärvt en halv Toyota Auris Diesel mildhybrid, automat årsmodell 2013. Miltalet 2021 var 3500 ungefär och sedan dess är det oklart hur mycket den använts, förmodligen bara lite.

Behöver också en bil och har inte råd att köpa en liknande här.

Kruxet är att den är registrerad och lokaliserad i Spanien, och att det finns en ägare till.

Det kostar ett antal tusenlappar att exportera och importera plus en europeisk roadtrip på en vecka och 330 mil. Dottern tyckte vi skulle göra det till en semester ihop, hon har haft körkort länge så vi kan dela lite på körtiden.

Alternativet är att sälja på plats och sedan använda de pengarna här. Men en Toyota med låg förbrukning och väldigt få mil och en enda ägare, låter ändå som en ganska bra bil.

Nån som har erfarenhet av modellen? Just denna tror jag aldrig funnits på svenska marknaden, eftersom det är diesel + mildhybrid.
 
Nån som har erfarenhet av modellen? Just denna tror jag aldrig funnits på svenska marknaden, eftersom det är diesel + mildhybrid.
Förvissa dig bara om att den är godkänd att använda i Sverige så att du faktiskt får använda den här! Men det kanske aldrig är några problem med europeiska bilar? Jag har bara erfarenhet av import från USA och det blev lite meckigt...
 
Jag har ärvt en halv Toyota Auris Diesel mildhybrid, automat årsmodell 2013. Miltalet 2021 var 3500 ungefär och sedan dess är det oklart hur mycket den använts, förmodligen bara lite.

Behöver också en bil och har inte råd att köpa en liknande här.

Kruxet är att den är registrerad och lokaliserad i Spanien, och att det finns en ägare till.

Det kostar ett antal tusenlappar att exportera och importera plus en europeisk roadtrip på en vecka och 330 mil. Dottern tyckte vi skulle göra det till en semester ihop, hon har haft körkort länge så vi kan dela lite på körtiden.

Alternativet är att sälja på plats och sedan använda de pengarna här. Men en Toyota med låg förbrukning och väldigt få mil och en enda ägare, låter ändå som en ganska bra bil.

Nån som har erfarenhet av modellen? Just denna tror jag aldrig funnits på svenska marknaden, eftersom det är diesel + mildhybrid.

Inte just diesel men jag har en elhybrid och maken till okomplicerad bil har jag aldrig varit med om. Otroligt prisvärd.
 
Jag har ärvt en halv Toyota Auris Diesel mildhybrid, automat årsmodell 2013. Miltalet 2021 var 3500 ungefär och sedan dess är det oklart hur mycket den använts, förmodligen bara lite.

Behöver också en bil och har inte råd att köpa en liknande här.

Kruxet är att den är registrerad och lokaliserad i Spanien, och att det finns en ägare till.

Det kostar ett antal tusenlappar att exportera och importera plus en europeisk roadtrip på en vecka och 330 mil. Dottern tyckte vi skulle göra det till en semester ihop, hon har haft körkort länge så vi kan dela lite på körtiden.

Alternativet är att sälja på plats och sedan använda de pengarna här. Men en Toyota med låg förbrukning och väldigt få mil och en enda ägare, låter ändå som en ganska bra bil.

Nån som har erfarenhet av modellen? Just denna tror jag aldrig funnits på svenska marknaden, eftersom det är diesel + mildhybrid.
Vill du tjäna pengar så sälj direkt, däremot om du vill ha en fin upplevelse och en mer eller mindre betald resa till Spanien så ta en roadtripp som ger minnen för livet. Jag tänker att erfarenheter och upplevelser är viktigare än pengarna..oftast iallafall.
 
Vill du tjäna pengar så sälj direkt, däremot om du vill ha en fin upplevelse och en mer eller mindre betald resa till Spanien så ta en roadtripp som ger minnen för livet. Jag tänker att erfarenheter och upplevelser är viktigare än pengarna..oftast iallafall.
Ja, jag tänker så också, man blir inte yngre och tillfällena att göra saker utanför ramen tillsammans med sina nära är inte så många som man kanske tror. Ibland liksom krävs lite extra motivation av något för att komma till skott. Men ville kalibrera lite mot alla kloka här, om bilmodellen är rena skräpet och export/import är svårare än vad jag lyckats läsa mig till så kanske en annan slags road trip skulle vara bättre. Fast då är risken överhängande att den inte blir av alls - just här och nu är det en situation som måste lösas inom kort som driver på.

Och skulle bilen visa sig vara helt under isen så kan vi också helt enkelt ändra planen och boka annan biljett hem igen.
 
Vi hade en Toyota Auris 2010/2011 mildhybrid bensin automat som vi hade i 6 år (2015-2021, och var mycket nöjda. Nu har vi bytt ut den till Toyota CHR. Enkel och billig bil som rullade i alla väder. Helt ok ljud i hastigheter upp till 110 (jämfört med Aygo och Yaris). Automatarna var kända för att vara horribla i 1:ans och 2:ans växel, hackade och rullade inte jämt, men gick inte sönder, och de byttes ut 2012 har jag för mig, eftersom den lådan var ingen succé. De åtgärdade problemet snabbt och det ska då inte vara samma problem 2013 såsom jag förstått det.

Jag har ingen aning om kostnad eller krånglet kring export/import dock. Men tycker att det låter som att det är värt det, både för roadtrip och motivation. Worst case så får ni en resa och tid ihop!
 
Om det är en modell som inte finns/funnits i Sverige skulle jag kolla upp att det inte är några konstigheter att lämna in den på verkstad, i alla fall att det funkar på närmaste märkesverkstad. Bilen är ju ändå i en ålder där det kan dyka upp diverse som måste fixas.
 
Jag har ärvt en halv Toyota Auris Diesel mildhybrid, automat årsmodell 2013. Miltalet 2021 var 3500 ungefär och sedan dess är det oklart hur mycket den använts, förmodligen bara lite.

Behöver också en bil och har inte råd att köpa en liknande här.

Kruxet är att den är registrerad och lokaliserad i Spanien, och att det finns en ägare till.

Det kostar ett antal tusenlappar att exportera och importera plus en europeisk roadtrip på en vecka och 330 mil. Dottern tyckte vi skulle göra det till en semester ihop, hon har haft körkort länge så vi kan dela lite på körtiden.

Alternativet är att sälja på plats och sedan använda de pengarna här. Men en Toyota med låg förbrukning och väldigt få mil och en enda ägare, låter ändå som en ganska bra bil.

Nån som har erfarenhet av modellen? Just denna tror jag aldrig funnits på svenska marknaden, eftersom det är diesel + mildhybrid.
Jag älskar att mina Toyota jag haft, enbart två, gått rätt genom bilprovningen men möjligen har jag haft tur. Jag skulle behållt en Toyota som jag fått.
 
Jag har ärvt en halv Toyota Auris Diesel mildhybrid, automat årsmodell 2013. Miltalet 2021 var 3500 ungefär och sedan dess är det oklart hur mycket den använts, förmodligen bara lite.

Behöver också en bil och har inte råd att köpa en liknande här.

Kruxet är att den är registrerad och lokaliserad i Spanien, och att det finns en ägare till.

Det kostar ett antal tusenlappar att exportera och importera plus en europeisk roadtrip på en vecka och 330 mil. Dottern tyckte vi skulle göra det till en semester ihop, hon har haft körkort länge så vi kan dela lite på körtiden.

Alternativet är att sälja på plats och sedan använda de pengarna här. Men en Toyota med låg förbrukning och väldigt få mil och en enda ägare, låter ändå som en ganska bra bil.

Nån som har erfarenhet av modellen? Just denna tror jag aldrig funnits på svenska marknaden, eftersom det är diesel + mildhybrid.
Mitt råd
Kolla vad det kostar och vilka byråkratiska krokar som måste fixas.
Om allt OK - behåll den och njut av resan hem.
:)
 
Jag har exporterat bil inom EU.
Det är plättlätt att flytta bilar så.
Man bara registrerar av dem i landet de kommer ifrån och registrerar på dem dit de skall.
Åk rätt genom tullen bara.

Alltså rätt som i på rätt ställe.
Du måste fixa papper i tullen på att bilen exporteras ut ur landet.
 
Jag sällar mig till dem som säger hämta bilen, den har ju knappt rullat nånting. Är den registrerad i ett annat EU-land så är det, som @Inte_Ung säger, rätt litet pappersarbete för att göra den svensk. Kostnaden för registreringsbesiktningen (i storleksordningen 2000 kr) torde vara blygsam i förhållande till kostnaden för hämtningsprojektet/roadtripen. :)

Det jag själv hade gjort är nog ffa att se till att bilen är nyservad och genomgången innan hemresan anträds. Något som jag föreställer mig kan vara billigare i Spanien än i Sverige.

Vi har en Auris, om än med annan drivlina. Min uppfattning hittills är att det är en trevlig och tillförlitlig bil, dock inte optimal för frekvent långväga motorvägspendling pga ffa litet hög ljudnivå. Det är trots allt en småbil. Hemresan från Spanien kan säkert bli hur trevlig och rolig som helst, men jag hade nog undvikit längre Autobahnsträckor.
Värt att veta är att automatlådan är inte en konventionell automatlåda utan en remvariatorväxel, som använder 7-8 fasta lägen. Det gör att den uppför sig ungefär som en vanlig automatlåda.
 
Låter som en smart bil som jag skulle vilja äga.
Just att det är diesel och hybrid, billiga att köra och smidig att äga.
Roadtripen låter kul med iom du har sällskap :)
Hade helt klart kört hem den om registrering mm inte är för bökigt
 
Var i Spanien? Kan du få bilder på bilen innan du åker ner?
Frågar eftersom mina föräldrar bor och har bil i Torrevieja och där är salt-halten i luften väldigt hög + att när det regnar så är det nästan alltid en massa Sahara-sand med i regnet, så bilen blir typ sandblästrad, lägg till stekande sol 350 dagar per år på det, så kan man räkna ut hur lacken ser ut efter några år...
Kör man lackskydds-behandling årligen så klarar sig bilen bättre, men det är inte så många som kostar på det. Har bilen stått i garage så är det såklart en stor fördel!

Är bilen i bra skick och jag hade haft användning för den hade jag absolut kört hem den till Sverige. Superroligt med biltur genom Europa och trevligt med dottern som sällskap! Se till att ni har tid på er, så ni kan stanna till på intressanta ställen på vägen och inte behöver köra 12 timmar per dag.
Själv har jag i många år tänkt att jag skulle vilja ta en road-trip ner till Spanien, men det faller på att jag ju i så fall måste köra hela vägen tillbaka också och det blir lite för mycket körning tycker jag. Får i så fall bli när jag gått i pension, så jag har möjlighet att stanna i ett par månader innan det är dags att köra tillbaka. Men jag håller koll i Svenskar i Spanien-grupper på fb där det ibland läggs ut att någon vill ha hjälp att köra ner en bil (eller upp), kanske det dyker upp något någon gång som passar.
 
Var i Spanien? Kan du få bilder på bilen innan du åker ner?
Frågar eftersom mina föräldrar bor och har bil i Torrevieja och där är salt-halten i luften väldigt hög + att när det regnar så är det nästan alltid en massa Sahara-sand med i regnet, så bilen blir typ sandblästrad, lägg till stekande sol 350 dagar per år på det, så kan man räkna ut hur lacken ser ut efter några år...
Kör man lackskydds-behandling årligen så klarar sig bilen bättre, men det är inte så många som kostar på det. Har bilen stått i garage så är det såklart en stor fördel!

Är bilen i bra skick och jag hade haft användning för den hade jag absolut kört hem den till Sverige. Superroligt med biltur genom Europa och trevligt med dottern som sällskap! Se till att ni har tid på er, så ni kan stanna till på intressanta ställen på vägen och inte behöver köra 12 timmar per dag.
Själv har jag i många år tänkt att jag skulle vilja ta en road-trip ner till Spanien, men det faller på att jag ju i så fall måste köra hela vägen tillbaka också och det blir lite för mycket körning tycker jag. Får i så fall bli när jag gått i pension, så jag har möjlighet att stanna i ett par månader innan det är dags att köra tillbaka. Men jag håller koll i Svenskar i Spanien-grupper på fb där det ibland läggs ut att någon vill ha hjälp att köra ner en bil (eller upp), kanske det dyker upp något någon gång som passar.
Tack för input. Bilen har stått och står nu utanför lägenheten i Torrevieja i solen sedan ca 1 år, den person som hjälpte till lite har lämnat den där sedan besiktningen förföll. Så nästa steg är att göra full service och ev reparationer och en besiktning och se till att registrera allt hos deras DGT (typ Trafikverket) - förmodligen tar jag hjälp av en expert för att få allt rätt och i rätt tid. Men det var inte förrän i april i år - alltså nyss - (vilket är 2,5 år sedan dödsfallet) som allt kring arvet blev klart (banken strulade mest) så nu är det mer än hög tid att försöka ta hand om det.

Jag tänker att om lacken är lite kass så spelar det mig mindre roll, eftersom intentionen skulle vara att bruka bilen snarare än att sälja den. Kanske rimligt ändå att lackskyddsbehandla innan vintern för att begränsa förfallet.

Nä, jag kan inte få bilder, men Google-bilen har hjälpt med foto nu 2 gånger (därav vet jag ungefär hur länge den förmodligen stått). Liten bula i fronten.

1715596579304.png
 
Tack för input. Bilen har stått och står nu utanför lägenheten i Torrevieja i solen sedan ca 1 år, den person som hjälpte till lite har lämnat den där sedan besiktningen förföll. Så nästa steg är att göra full service och ev reparationer och en besiktning och se till att registrera allt hos deras DGT (typ Trafikverket) - förmodligen tar jag hjälp av en expert för att få allt rätt och i rätt tid. Men det var inte förrän i april i år - alltså nyss - (vilket är 2,5 år sedan dödsfallet) som allt kring arvet blev klart (banken strulade mest) så nu är det mer än hög tid att försöka ta hand om det.

Jag tänker att om lacken är lite kass så spelar det mig mindre roll, eftersom intentionen skulle vara att bruka bilen snarare än att sälja den. Kanske rimligt ändå att lackskyddsbehandla innan vintern för att begränsa förfallet.

Nä, jag kan inte få bilder, men Google-bilen har hjälpt med foto nu 2 gånger (därav vet jag ungefär hur länge den förmodligen stått). Liten bula i fronten.

Visa bifogad fil 145211
Tack till Google-bilen! Perfekt ju! Den ser bra ut i lacken tycker jag och det är ju en bra färg, där det inte blir så tydliga färgskiftningar (föräldrarnas förra bil var röd = flammigt rosaröd efter några år...).
Bra idé att ta hjälp! För att besiktiga bil i Spanien måste man kunna spanska, för man får själv köra in bilen och sitta kvar och på uppmaning blinka höger, vänster, bromsa, sätta på och stänga av ljus osv, och de flesta besiktningspersonal pratar enbart spanska, av princip (bor du i Spanien och äger bil här, så ska du banne kunna prata språket). Mina föräldrar brukar lämna in bilen på en verkstad som gör en årlig service och besiktigar bilen åt dem, det finns svensktalande personal på verkstaden, så det blir väldigt enkelt och smidigt. Skicka PM om du vill ha kontaktuppgifter till verkstaden, så kollar jag det med föräldrarna. Min syster med familj är därnere nu och de gillar att promenera, så om bilen inte befinner sig alltför långt ifrån dem, kanske de kan gå förbi den och fota lite från alla sidor. Annars kan jag göra det när jag åker ner om en månad.
 
Vi har haft två Auris'ar. Fantastiskt bra bil. Driftsäker som alla Toyota och billig att köra. Nu hade vi bensin visserligen. Diesel är vanligt även i småbilar i Spanien, inte lika vanligt här.

Jag har gjort omvända roadtripen. Dvs kört en liten bil från Sverige till södra Spanien. Riktigt rolig tur som jag gärna skulle göra om när tillfälle ges. Så jag hade absolut och utan tvekan valt att köra hit bilen. Bara resan genom bergen i norra Spanien var värt hela resan.
 
Jag har ärvt en halv Toyota Auris Diesel mildhybrid, automat årsmodell 2013. Miltalet 2021 var 3500 ungefär och sedan dess är det oklart hur mycket den använts, förmodligen bara lite.

Behöver också en bil och har inte råd att köpa en liknande här.

Kruxet är att den är registrerad och lokaliserad i Spanien, och att det finns en ägare till.

Det kostar ett antal tusenlappar att exportera och importera plus en europeisk roadtrip på en vecka och 330 mil. Dottern tyckte vi skulle göra det till en semester ihop, hon har haft körkort länge så vi kan dela lite på körtiden.

Alternativet är att sälja på plats och sedan använda de pengarna här. Men en Toyota med låg förbrukning och väldigt få mil och en enda ägare, låter ändå som en ganska bra bil.

Nån som har erfarenhet av modellen? Just denna tror jag aldrig funnits på svenska marknaden, eftersom det är diesel + mildhybrid.
Vi har en Auris från 2012, automat, hybrid men bensin. Bästa bilen vi båda har ägt!
Om det lönar sig med export osv vet jag inte men själva bilen är en riktigt bra bil tycker jag.
Mycket bil för pengarna. Haft Peugeot och Saab innan och jag tycker inte att automatväxlingen är dålig i Toyotan. Peugeot var betydligt sämre i automatväxellådan.
Det stora minuset är att katalysatorn är stöldbegärlig men vet inte hur mycket som stjäls nu längre när pandemin är över.
 
Senast ändrad:
Jag säger sälj den på plats. En roadtrip är superkul, men vad vet du egentligen om bilen. En bil som stått mycket är oftast i sämre skick än en som kontinuerligt körts och hållits igång. Att lägga pengar på en besiktning, service och sen resan både dit och hem för två personer, plus omregistreringen och ombesiktningen i Sverige så har du snart köpt en likvärdig bil i Sverige för samma peng.

Men visst, en annan bil har ju inte samma affektionsvärde.
 
Jag säger sälj den på plats. En roadtrip är superkul, men vad vet du egentligen om bilen. En bil som stått mycket är oftast i sämre skick än en som kontinuerligt körts och hållits igång. Att lägga pengar på en besiktning, service och sen resan både dit och hem för två personer, plus omregistreringen och ombesiktningen i Sverige så har du snart köpt en likvärdig bil i Sverige för samma peng.

Men visst, en annan bil har ju inte samma affektionsvärde.
För att få göra ägarbytet i Spanien måste man göra besiktning (och förmodligen service) ändå, men jag förstår resonemanget. Det var den ursprungliga planen, att sälja på plats med så lite insats som möjligt. Om bilen vet jag väldigt lite och det finns inget affektionsvärde.

Jag misstänker att om man räknar hela äventyret som en kostnad så kan det nog bli dyrare än att köpa en motsvarande bil här. Eftersom jag bara äger halva bilen också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp