Bukefalos 28 år!

Breedersregler 2016

Axeliina

Trådstartare
Till årets fälttävlanschampionat för 6-åriga hästar så är det tydligen helt okej att lösa deltagarbevis EFTER att man är kvalad och klar, en vecka innan start i championatet. Anledningen till att en person fick "dispens" att vara med ändå, trots sitt misstag att inte lösa deltagarbevis som alla andra innan första kvalstart, var att "hästen ändå inte är BT-ansluten och kan därför inte vinna några större pengar" och att "det var så få starter så därför fick den dispens att delta i det öppna championatet".

Vad fasen är det frågan om!? :confused::mad::mad:
 
Till årets fälttävlanschampionat för 6-åriga hästar så är det tydligen helt okej att lösa deltagarbevis EFTER att man är kvalad och klar, en vecka innan start i championatet. Anledningen till att en person fick "dispens" att vara med ändå, trots sitt misstag att inte lösa deltagarbevis som alla andra innan första kvalstart, var att "hästen ändå inte är BT-ansluten och kan därför inte vinna några större pengar" och att "det var så få starter så därför fick den dispens att delta i det öppna championatet".

Vad fasen är det frågan om!? :confused::mad::mad:
Men vad är problemet? Den är ju inte med o konkurrerar om BT pengar utan bara championat, det är ytterst få deltagare så klart att pengarna behövs för arrangören. Givetvis skulle den betalat deltagarbevis innan tävlingen men genom sin anmälan bidrar h*n ju med 1250 kr plus 920 kr deltagarbevis till premier, maxvinst är 2000 för en 1:a plats o 1500 för en 2:a.
 
Till årets fälttävlanschampionat för 6-åriga hästar så är det tydligen helt okej att lösa deltagarbevis EFTER att man är kvalad och klar, en vecka innan start i championatet. Anledningen till att en person fick "dispens" att vara med ändå, trots sitt misstag att inte lösa deltagarbevis som alla andra innan första kvalstart, var att "hästen ändå inte är BT-ansluten och kan därför inte vinna några större pengar" och att "det var så få starter så därför fick den dispens att delta i det öppna championatet".

Vad fasen är det frågan om!? :confused::mad::mad:

Men vad är problemet? Den är ju inte med o konkurrerar om BT pengar utan bara championat, det är ytterst få deltagare så klart att pengarna behövs för arrangören. Givetvis skulle den betalat deltagarbevis innan tävlingen men genom sin anmälan bidrar h*n ju med 1250 kr plus 920 kr deltagarbevis till premier, maxvinst är 2000 för en 1:a plats o 1500 för en 2:a.

Jag håller med er bägge två. Å ena sidan vad är det frågan om och å andra sidan kanske det inte är så farligt.

I ett större perspektiv tycker jag att man ska hålla sig till uppsatta regelverk eftersom gränsdragningen inte alltid är sådär jädra enkel som den kanske var just i det här fallet. Vad händer nästa gång någon söker dispens och refererar till det här scenariot och får ett nekande svar?
 
Jag håller med er bägge två. Å ena sidan vad är det frågan om och å andra sidan kanske det inte är så farligt.

I ett större perspektiv tycker jag att man ska hålla sig till uppsatta regelverk eftersom gränsdragningen inte alltid är sådär jädra enkel som den kanske var just i det här fallet. Vad händer nästa gång någon söker dispens och refererar till det här scenariot och får ett nekande svar?
Ja helt klart är principen rätt men i verkligheten kämpar ju BT i fälttävlan med sin överlevnad så jag har full förståelse för arrangörens beslut. Dessutom borde det ju funnits en efteranmälan avgift så ännu mer pengar kom in...
 
Egentligen fattar jag inte det här med reglerna om att lösa deltagarbevis på förhand öht (mer än att det är ett sätt att casha in förstås)... varför inte låta alla som är kvalade när det är dags för tävlingen starta om de vill? Om man tycker att det är ett problem med få starter blir det ju inte bättre av att man hittar på regler som gör det krångligare för folk att delta.
 
Jag håller med er bägge två. Å ena sidan vad är det frågan om och å andra sidan kanske det inte är så farligt.

I ett större perspektiv tycker jag att man ska hålla sig till uppsatta regelverk eftersom gränsdragningen inte alltid är sådär jädra enkel som den kanske var just i det här fallet. Vad händer nästa gång någon söker dispens och refererar till det här scenariot och får ett nekande svar?
Nej, det är sant det är ingen big deal egentligen. Självklart är det bra om så många som möjligt är med, ynka 7 st är inte mycket att komma med..
Men åter igen, regler är väl till för att följas och ryttaren i fråga deltog förra året så då tänker jag att man är insatt i reglerna och väl medveten om att deltagarbeviset ska vara löst innan första kvalstart. Men ja, varför inte slopa deltagarbeviset helt. Jag tror att det kan tillkomma några fler kvalade och anmälda till finalen i så fall.
 
Jag förstår att man har missa lösa deltagarbevis när reglerna har varit så luddiga i år.. Har till och med för mig att man fick kvala retroaktivt på utländska hästar, men hittar det inte.. Sen är det synd för alla som har löst innan men inte har lyckats kvala..
 
Om man har så få deltagare i största allmänhet måste man ju se över konceptet. Att sedan ytterligare ett fälttävlansanknutet regelverk dessutom verkar öppet för fri tolkning well there are no words.. :banghead:

Men för unghästarna kanske det räcker med bara femåringar i ett championat och sedan låta sex och sjuåringar göra upp om mästerskapstitlar i regelrätta 1* och 2* på nationell nivå.
 
Man kanske får gå ut med det offentligt om det är så. De som inte har löst men är kvalade kan få starta ändå. Nu är det ju sjukt sent att komma med det nu..
 
  • Gilla
Reactions: fio
Men reglerna är ju luddiga VARJE år?? Ingen nyhet känner jag, det ändras hit o dit med kval osv osv. Just att missa ett deltagarbevis är ju inte nån big deal för mig, hade personen däremot fått nån slags dispens att vara med utan korrekta kval hade jag reagerat.

@eventingmania Vet inte riktigt hur man ska fånga upp unga FT hästar bättre o få högre deltagarantal på Breeders men jag känner att det vore trist om inte FT hade ett eget breeders. Tycker att @PrinceFair har ett bra förslag om att man kan lösa beviset när man bestämt sig för att delta, sen skulle jag ju vilja veta att de 920 kr verkligen går till premier....
 
Men reglerna är ju luddiga VARJE år?? Ingen nyhet känner jag, det ändras hit o dit med kval osv osv. Just att missa ett deltagarbevis är ju inte nån big deal för mig, hade personen däremot fått nån slags dispens att vara med utan korrekta kval hade jag reagerat.

@eventingmania Vet inte riktigt hur man ska fånga upp unga FT hästar bättre o få högre deltagarantal på Breeders men jag känner att det vore trist om inte FT hade ett eget breeders. Tycker att @PrinceFair har ett bra förslag om att man kan lösa beviset när man bestämt sig för att delta, sen skulle jag ju vilja veta att de 920 kr verkligen går till premier....
Finns inget försvar för så luddiga regler som verkar vara vardagsmat i svensk fälttävlan av idag. Om det nu handlar om lättridning, utrustning eller anmälan/kval till tävling så är det ju nya draman varje vecka.

Hos oss har vi ett femårschampionat och that's it. Tror inte det behövs särskilt mycket mer i Sverige men det ska ju vara värt att vara med och det borde ju rimligen vara upp till någon av alla dessa komittéer, råd och föreningar att se till att trolla fram prispengar. Potten som Hans Bauer tog hem i Segersjö hade ju t.ex kunnat göra mer nytta för svensk fälttävlan/hästar/uppfödare i ett sådant här sammanhang än att skeppas till Norge :angel:
 
Ja, för ynka 2000 kr för vinst i det öppna championatet är ju inte mycket att hänga i granen. Det täcker inte ens utgifterna för deltagarbevis och anmälningsavgift.. Det är ju inte mycket mer för BT hästarna heller visserligen, inte i jämförelse med premierna i hopp- och dressyrfinalerna.

Allting med fälttävlansfinalerna känns luddigt och oengagerat. Luddiga kvalregler i början av året, ändringar hit och dit så sent som samma vecka. Det behövs verkligen ett lyft!
 
Frågan är väl istället varför man vill vara med överhuvudtaget med en häst utanför championatet då? Finns ju en öppen klass! Men det är ju bekvämt att lösa deltagarbevis efter man är kvalad så man säkert får rida!

Vad säger alla dom som löst men inte lyckats kvala?
 
Vad säger alla dom som löst men inte lyckats kvala?
Glad att jag inte har häst som går. Men då vet vi att nästa år så väntar vi med att lösa till efter vi kvalat. Nyfiken fråga. Har fälttävlanskommittén med Breeders att göra, förutom att deltaga på kvällen? Förr vet jag att någon satt med men är det så nu? Vem sitter där isåfall?
 
Det är väl kanske för att man nånstans känner att det är en stor grej som väger tungt att ha i bagaget, för man har kanske inte som mål eller rent utav intresse för att starta internationellt och kvala in till Unghäst-VM. Då kanske Breeders/Championatet är det stora målet för säsongen.
 
Det är väl kanske för att man nånstans känner att det är en stor grej som väger tungt att ha i bagaget, för man har kanske inte som mål eller rent utav intresse för att starta internationellt och kvala in till Unghäst-VM. Då kanske Breeders/Championatet är det stora målet för säsongen.

I detta fallet är ju hästen redan kvalad till UVM och vad jag förstått även målet för i år. Den kommer ju säkerligen vinna öppna championatet oxå!
 
Glad att jag inte har häst som går. Men då vet vi att nästa år så väntar vi med att lösa till efter vi kvalat. Nyfiken fråga. Har fälttävlanskommittén med Breeders att göra, förutom att deltaga på kvällen? Förr vet jag att någon satt med men är det så nu? Vem sitter där isåfall?

Du kan ju fråga ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 821
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Okej, känsligt och snårigt ämne här nu men är ändå genuint nyfiken eftersom jag själv är på en plats i livet där jag försöker reda i...
2
Svar
27
· Visningar
2 941
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 875
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 461
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Högtalare
  • (Dam) Fotboll
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp