Bukefalos 28 år!

En till tråd om mat!

Sv: En till tråd om mat!

Får testa sådana grönsaksbitar av överbliven potatis någon gång!
 
Sv: En till tråd om mat!

Jag är likadan när det gäller matlagning.
Det som hjälper mig lata dagar är konserver och annat man kan ha i skafferiet.
Makrill i tomatsås med lite creme fraiche till pasta är en av mina favoriter. Koka bara pastan och sleva sen i makrillen och lite creme fraiche.

Ännu latare är kikärtor, en avocado, keso och tonfisk.
Eller typ räkor, kvarg, citronsaft och någon grönsak till.
 
Sv: En till tråd om mat!

Det känns nog nästan värre än att laga mat flera gånger i veckan :p
Men tack för ett bra förslag! Hade ju kunnat funka :)

Attans då! :p Tänkte annars att du kunde hantera det som jag hanterar städning - ett nödvändigt ont som jag avskyr att ägna mig åt men gör ordentligt på bestämda dagar för att jag måste och för att jag mår bra av det, trots allt. Du skulle inte kunna testa det och försöka göra det lite roligare genom att bjuda över en kompis som medhjälpare, lyssna på något roligt radioprogram/ljudbok medan du fixar eller så?

Annars kan vi gärna byta, jag lagar gladeligen all mat åt dig om du kommer hem till mig och städar! Eller skriver uppsatser, det kan du också få göra åt mig om du vill :D
 
Sv: En till tråd om mat!

Ibland består min lunch av ett stånd (!) broccoli som jag skär i rätt små bitar och steker i olivolja tillsammans med hackad vitlök. Alternativt samma mängd frysta haricots verts som får samma behandling. Till detta steker jag en halv halloumi.

Kelda har bra färdiga soppor också, jag gillar deras toscanska tomatsoppa bäst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: En till tråd om mat!

Makrill i tomatsås med lite creme fraiche till pasta är en av mina favoriter. Koka bara pastan och sleva sen i makrillen och lite creme fraiche.

Förlåt men det där lät verkligen inte gott! Och då gillar jag ändå makrill i tomatsås väldigt mycket.
 
Sv: En till tråd om mat!

Jag är likadan när det gäller matlagning.
Det som hjälper mig lata dagar är konserver och annat man kan ha i skafferiet.
Makrill i tomatsås med lite creme fraiche till pasta är en av mina favoriter. Koka bara pastan och sleva sen i makrillen och lite creme fraiche.

Ännu latare är kikärtor, en avocado, keso och tonfisk.
Eller typ räkor, kvarg, citronsaft och någon grönsak till.

Jag äter inte fisk eller skaldjur men annars lät dina förslag bra. Ska försöka tänka lite mer kreativt och inte bara fastna i pasta och pesto :p
Keso har jag lite svårt för, får försöka lära mig!

Attans då! :p Tänkte annars att du kunde hantera det som jag hanterar städning - ett nödvändigt ont som jag avskyr att ägna mig åt men gör ordentligt på bestämda dagar för att jag måste och för att jag mår bra av det, trots allt. Du skulle inte kunna testa det och försöka göra det lite roligare genom att bjuda över en kompis som medhjälpare, lyssna på något roligt radioprogram/ljudbok medan du fixar eller så?

Annars kan vi gärna byta, jag lagar gladeligen all mat åt dig om du kommer hem till mig och städar! Eller skriver uppsatser, det kan du också få göra åt mig om du vill :D

Haha jag hatar städning också. Samma problem där. Allt hushållsarbete överlag är bara asjobbigt :wtf:

Som sagt, bra förslag men passar nog inte riktigt mig. Jag tror det är lättare för mig om jag försöker få till några enkla dagliga rutiner :)

Ibland består min lunch av ett stånd (!) broccoli som jag skär i rätt små bitar och steker i olivolja tillsammans med hackad vitlök. Alternativt samma mängd frysta haricots verts som får samma behandling. Till detta steker jag en halv halloumi.

Kelda har bra färdiga soppor också, jag gillar deras toscanska tomatsoppa bäst.

Det lät faktiskt gott. Haricots verts i olivolja och olja med halloumi. Mums :d
 
Sv: En till tråd om mat!

Kelda har bra färdiga soppor också, jag gillar deras toscanska tomatsoppa bäst.

Den är jättegod! Om jag har rester på köttfärssås eller av en chili, så brukar jag köpa ett par paprikor, dela dem, fylla med köttfärsen, toppa med ost och/el mozzarella, och ställa i en ugnsform, sen häller jag ett paket keldas toscanska tomatsoppa över och i botten på formen och gratinerar i ugn 20 minuter 170' varmluft. Skitenkelt, äts till ris eller couscous eller pasta om man vill det. Tar max en halvtimme att fixa inklusive ugnstiden.
 
Sv: En till tråd om mat!

Potatis är världens bästa livsmedel! Riv tillsammans med en skalad gul lök, krama ur och stek rårakor och ät med lingonsylt och ev bacon eller stekt fläsk till. Eller skär i klyftor, olja och salta och kör i ugnen, till någon köttbit. Skiva, och råstek i stekpanna tillsammans med rosmarin och salt, nom nom!
Koka och mosa med smör, då blir det stomp, blanda i lite mjölk när du mosar så blir det mos, stek uppp någon korv till, eller färdiga köttbullar om du gillar sånt. Annars köper du typ två kilo färs, blandar med hackad lök, ett ägg, en blandning av ströbröd och mjölk, saltar och pepprar och gör antingen köttbullar på långpanna och fryser in i lämpliga portionspåsar, eller så gör du en stor köttfärslimpa, som du äter med kokt potatis. Vätskan som blir bredvid limpan gör du enkelt en gräddsås av.

Så trevligt med en till potatisfantast! Jag vet få livsmedel som det går att göra så många olika saker med.:)
 
Sv: En till tråd om mat!

Sånt som är smart att ha hemma är tetror eller konserver med bönor, rotfrukter som håller en evighet i botten på kylen, frysta grönsaker och sen pasta och ris i skafferiet. Det kommer man långt på!


Om du vill att det ska gå snabbt så finns Jamie Olivers 15 minute meals på youtube. Snabblagat och för det mesta lätt. Låter som att du kanske skulle vara lite inne på "allt i en panna"-rätter. Alltså typ chili med köttfärs. Det är en av mina snabba favoriter. Stek köttfärs, släng i några burkar bönor och krydda. Färdigt! Tar max tio minuter. En bit bröd till så är middagen serverad.


Förresten! Har du tänk på att skaffa en slow cooker? Då kan du slänga i vad som helst på morgonen och lämna den där, så har du mat färdigt på kvällen!
 
Senast ändrad:
Sv: En till tråd om mat!

Här är en till! Jag skulle kunna leva på bara ris och potatis :D

Edit: Inte samtidigt alltså..
 
Sv: En till tråd om mat!

Den är jättegod! Om jag har rester på köttfärssås eller av en chili, så brukar jag köpa ett par paprikor, dela dem, fylla med köttfärsen, toppa med ost och/el mozzarella, och ställa i en ugnsform, sen häller jag ett paket keldas toscanska tomatsoppa över och i botten på formen och gratinerar i ugn 20 minuter 170' varmluft. Skitenkelt, äts till ris eller couscous eller pasta om man vill det. Tar max en halvtimme att fixa inklusive ugnstiden.

Låter gott!
 
Sv: En till tråd om mat!

Tack för tips om youtubeklippen, ska kolla!

Vad är en slow cooker?
 
Sv: En till tråd om mat!

När du lagar mat, så gör till ett helt kompani. Tar lika lång tid som till en person. Sen äter du det några dar. Vips så behöver du bara laga mat ett par ggr i veckan.

Fundera ut nån ny rätt emellanåt, som du kan tänka dig. Bläddra runt på receptsidor, tex tasteline. Sen utökar/förändrar du receptbanken/menyn efterhand.

Eller anställ en kock. Företrädelsevis naken.
 
Sv: En till tråd om mat!

Ett litet förkläde är acceptabelt, löst hängande runt höfterna sådär.
 
Sv: En till tråd om mat!

Slow cooker är en gryta du stoppar i eluttaget som tillagat mat oändligt långsamt. Det du slänger i på morgonen är färdigkokt på kvällen. T.ex kan du kasta i en kyckling, krydda lite och lämna den där. Då behöver du inte ens vänta på att vattnat ska koka när det är middagsdags :D
 
Sv: En till tråd om mat!

Nej faktiskt inte jag, men min syster (som förmodligen förr eller senare läser det här) har en och är supernöjd. Jag har inte kommit mig för att köpa en. Skkulle köpa ett våffeljärn för fem år sen, köpte det förra veckan.. Är inte så snabb på sånt :D
 
Sv: En till tråd om mat!

Nej nej nej.
Geggan till färsbiffar behöver bara stå om du stoppar i ströbröd och det behövs ju inte alls.

Mosa ihop färs, ägg, grädde o valfria kryddor och stek. Går att variera kryddningen i det oändliga. Vitlök, sambal, senap, curry.....
 
Sv: En till tråd om mat!

Måste man inte ha ströbröd? Det trodde jag?

Se där! Man lär sig ngt nytt varje gång :D
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 096
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 934
Senast: Blueberry
·
Gravid - 1år Jag har lite problem med att äta. Är i vecka 16 och de senaste veckorna har det varit riktigt dåligt med maten när jag jobbat. Jobbar...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: lilltrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp