Erfarenheter av olika spiralvarianter?

Hade du haft någon annan hormonspiral innan eller efter? Som jämförelse?
Kopparspiral i säkert tio tolv år. Fungerade klockrent, men en bm tyckte det skulle vara bättre med hormonspiral i och med att jag hade så oregelbunden mens. Det blev katastrof, blödde massor och konstant i flera veckor..
 
Ja nu läste jag att de håller 8 år för att motverka graviditet, och 5 år som den används pga rikliga blödningar.

Låter jobbigt att oroa sig så mkt för graviditet trots väldigt säkert preventivmedel!

Dels vill jag inte ha spiralincident sen lyckades jag ju bli gravid oplanerat och inte i bra läge (inte då läkt bäckenfraktur...) trots korekt tagna- påstods gamla och "starkare"- p-piller så finns en anledning till det ja men såklart känns det ju lite som att missa det bästa typ. Men ja. En anledning.
 
Kopparspiral i säkert tio tolv år. Fungerade klockrent, men en bm tyckte det skulle vara bättre med hormonspiral i och med att jag hade så oregelbunden mens. Det blev katastrof, blödde massor och konstant i flera veckor..

Oj och kopparspiral brukar ju snarare vara kända för rejäla blödningar 🫢
 
Ja de säger det. Men jag blödde inte mycket alls med den. Med Mirena fick jag byta skydd med bara några få timmars mellanrum, annars blödde jag igenom både menskopp och binda.
Ja de säger det. Men jag blödde inte mycket alls med den. Med Mirena fick jag byta skydd med bara några få timmars mellanrum, annars blödde jag igenom både menskopp och binda.
Tvärtom för dig, nån ska va det med 😂. Nejvars men kroppen är ju individuell :)
 
Dels vill jag inte ha spiralincident sen lyckades jag ju bli gravid oplanerat och inte i bra läge (inte då läkt bäckenfraktur...) trots korekt tagna- påstods gamla och "starkare"- p-piller så finns en anledning till det ja men såklart känns det ju lite som att missa det bästa typ. Men ja. En anledning.
Hormonspiral anses väl vara säkrare än p-piller? Men såklart, finns inget som är 100% säkert.

Vad menar du med spiralincident? Fattade inte riktigt😅
 
Kopparspiral i säkert tio tolv år. Fungerade klockrent, men en bm tyckte det skulle vara bättre med hormonspiral i och med att jag hade så oregelbunden mens. Det blev katastrof, blödde massor och konstant i flera veckor..
Ah okej. Jag har ju hft andra hormonspiraler problemfritt i många år så tror inte risken är så stor för min del😊
 
Hormonspiral anses väl vara säkrare än p-piller? Men såklart, finns inget som är 100% säkert.

Vad menar du med spiralincident? Fattade inte riktigt😅

Jo i likhet med sterilisering vad jag fått höra. Haha säg det till BM när jag skaffade p-piller som försökte lura i mig att det är 100 %, eller hur.

Ptja folk har ju gärna upplyst incidenter där foster fötts med spiral i huvudet osv.
 
Jag satte in en mirena i slutet av November, blöder fortfarande... det är visst vanligt.. men jag börjar lessna 😅
I övrigt funkar den bra, märker inget på humöret eller så.

Men tar inte du blodförtunnande, eller har du slutat nu? Lär ju påverka annars. :)

Jo det stämmer! 6 år när jag satte in min för att ha god marginal men än verkar den ju funka (tillägger att trots det kör avbrutet och ingen läckande karl, de tycks visst va få). Men så länge jag inte har mens bör ju inte ägglossning ske meeeen jag litar inte 100 % på de.

Mirenan påverkar inte ägglossning om du inte är nära klimakteriet och definitivt inte efter nio år. Det är endometriet som är så pass tunt av lokalt verkande hormon så att du inte blöder.

Får hoppas det, men folk älskar ju många gånger att skrämmas och hitta på saker....👎

Absolut en skröna. Det verkar som att du skulle kunna ha nytta av att läsa på lite för att inte sprida misinformation. Mittpreventivmedel.se är en bra start, sponsrad av Bayer men objektiv info. :)
 
Men tar inte du blodförtunnande, eller har du slutat nu? Lär ju påverka annars. :)



Mirenan påverkar inte ägglossning om du inte är nära klimakteriet och definitivt inte efter nio år. Det är endometriet som är så pass tunt av lokalt verkande hormon så att du inte blöder.



Absolut en skröna. Det verkar som att du skulle kunna ha nytta av att läsa på lite för att inte sprida misinformation. Mittpreventivmedel.se är en bra start, sponsrad av Bayer men objektiv info. :)

Nja precis fyllda 36 och vi har generellt sent klimakterie i vår släkt! Aha så man KAN alltså ha ägglossning ändå? För jag tycker jag känt av det men som sagt ingen blödning
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 550
Senast: ExtraW
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Kan vi prata lite om hormoner som preventivmedel? Jag vet att det har varit uppe här tidigare och jag har läst och sett att det finns...
Svar
9
· Visningar
6 517
Senast: lisa412
·
Kropp & Själ Hej, allvetande buke! Har börjat fundera på att byta preventivmedel från p-piller till antingen koppar- eller hormonspiral. Dels för...
2
Svar
26
· Visningar
4 293
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp