Födda 2017 del 3

Mitt åbäke till häst har tappat vikt igen :arghh: (min och Villhöver's halvbröder är ju någon form av motsatser till varandra). Han får fri, portionerad, tillgång på torrt silage men energivärdena är jättelåga. Han får, förutom silaget, också betfor och krossad havre.
Och jag är så glad över att min är "smal" nu, han kommer ju explodera så fort de går ut på gräset... I vårt stall har vi ju ett par halvsyskon, där min och en annan är tjockisar och den tredje petar i maten och LÄMNAR hö - min tittar storögt när han går förbi och skulle helst ta på sig att dammsuga rester åt alla andra.

Tycker det är coolt att @Elo kan köra voltige med sin :D

Min har jag haft en liten svacka med, egentligen inte - men jag har tyckt att jag inte riktigt fått till känslan, men nu börjar det kännas bättre igen. Vi ska tävla i helgen, MSVB1 blir det och blir tredje tävlingen men första utetävlingen för i år.
 
Jag är lite trött just nu. Både på Mirre och pga jobbet. Min häst är en bortskämd snorunge faktiskt. Han är mycket sur, och jag har verkligen försökt förstå varför. Så nu får han vara. Jag borstar av honom och ser till att han mår bra, men jag ska inte rida på några dagar och se om den knölen han fick i sadelgjordsstaden (troligtvis pga att han inte tål Krafft Mash Sensitive) går bort. Han har också fått en kraftig reaktion på knotten, så han är ordentligt svullen i skapet.

Vad gör han då för att jag ska vara irriterad på honom. Han kräver saker. Han är aldrig nöjd. Han ser bara glad och förväntansfull ut när jag är en bit bort. Så fort jag närmar mig så pekar han med nosen om vart jag ska klia, och han vägrar göra det själv. Han surar när jag tar fram utrustningen (för utom boots till hagen) och han surar när jag borstar (det är ju inte att KLIA!). Och han vill ha godis HELA tiden. Bara godis och kli gör honom glad. Och hans kompisar som han går i hagen med.

Jag vet dessutom att jag måste rida bra och ofta och mycket för att han ska vara pigg i ridningen. Det orkar jag inte nu (pga jobb) så då är det inte kul. Ju mer jag rider, desto bättre blir han. Och just nu finns inte energin. Jag har planerat att vila nästa vecka också och sen sätta igång efter det. Men vet ni vad? Det är ok! Vi ska ha många år framför oss så då gör en vecka hit eller dit inte så mycket.
 
Jag är lite trött just nu. Både på Mirre och pga jobbet. Min häst är en bortskämd snorunge faktiskt. Han är mycket sur, och jag har verkligen försökt förstå varför. Så nu får han vara. Jag borstar av honom och ser till att han mår bra, men jag ska inte rida på några dagar och se om den knölen han fick i sadelgjordsstaden (troligtvis pga att han inte tål Krafft Mash Sensitive) går bort. Han har också fått en kraftig reaktion på knotten, så han är ordentligt svullen i skapet.

Vad gör han då för att jag ska vara irriterad på honom. Han kräver saker. Han är aldrig nöjd. Han ser bara glad och förväntansfull ut när jag är en bit bort. Så fort jag närmar mig så pekar han med nosen om vart jag ska klia, och han vägrar göra det själv. Han surar när jag tar fram utrustningen (för utom boots till hagen) och han surar när jag borstar (det är ju inte att KLIA!). Och han vill ha godis HELA tiden. Bara godis och kli gör honom glad. Och hans kompisar som han går i hagen med.

Jag vet dessutom att jag måste rida bra och ofta och mycket för att han ska vara pigg i ridningen. Det orkar jag inte nu (pga jobb) så då är det inte kul. Ju mer jag rider, desto bättre blir han. Och just nu finns inte energin. Jag har planerat att vila nästa vecka också och sen sätta igång efter det. Men vet ni vad? Det är ok! Vi ska ha många år framför oss så då gör en vecka hit eller dit inte så mycket.
Det fetade. Min är tydligen också helt inkapabel att klia sig själv. Nu går han utan täcke, men när han hade täcke så brukade jag ta av det så fort jag kom till stallet för att han skulle få klia sig - om han kliade sig? nej. Inte förrän man tagit ut honom på gången och bundit upp, då kliar det alltid väldigt mycket uppe på ryggen eller annat ställe. Samma nu när han går utan, han har inte rullat sig i hagen (vilket hade skrubbat skönt) och kliar sig inte på egen hand utan så fort jag binder upp honom så viker han sig dubbel, knäar så han blir lika hög som en b-ponny och pekar på ryggen/höften/under magen eller vadsomhelst. Knäpper jag loss honom för att han ska få klia eftersom det uppenbarligen är PANIK så är det inte panik längre utan han står bara stilla och pekar. Borsta är inte roligt utan då står han bara och vevar med frambenen -det som duger är att skrapa hästen med en sån där ryktskrapa i metall 🤷‍♀️
 
Det fetade. Min är tydligen också helt inkapabel att klia sig själv. Nu går han utan täcke, men när han hade täcke så brukade jag ta av det så fort jag kom till stallet för att han skulle få klia sig - om han kliade sig? nej. Inte förrän man tagit ut honom på gången och bundit upp, då kliar det alltid väldigt mycket uppe på ryggen eller annat ställe. Samma nu när han går utan, han har inte rullat sig i hagen (vilket hade skrubbat skönt) och kliar sig inte på egen hand utan så fort jag binder upp honom så viker han sig dubbel, knäar så han blir lika hög som en b-ponny och pekar på ryggen/höften/under magen eller vadsomhelst. Knäpper jag loss honom för att han ska få klia eftersom det uppenbarligen är PANIK så är det inte panik längre utan han står bara stilla och pekar. Borsta är inte roligt utan då står han bara och vevar med frambenen -det som duger är att skrapa hästen med en sån där ryktskrapa i metall 🤷‍♀️

Min tycker också att det är helt ovärdigt att bli borstad. Han får väldigt långa framben när han står och viftar med dem. Försöker man borsta i boxen vandrar han runt, runt, runt, runt.

Han är dock inte lika expressiv med kliandet men tycker att det är jätteskönt att bli kliad typ var som helst. I hovskägget, på manken, i svansen, på knäet.
 
Rödluvan har tagit sin första placering i fälttävlan, vi vann en H90-klass i helgen! 67% i dressyren, en jättefin felfri hopprunda och sen en felfri terräng med 3 sekunder över optimaltiden. :banana:

Tävlingen innan ramlade jag av på hinder 4 i terrängen :bag: (efter att hon stannat på både 2:an och 3:an). Det går upp och det går ner…

Finast har hon varit i banhoppningen. Har tänkt att hon kanske borde bli hopphäst istället, men problemet är att jag verkligen avskyr framhoppningen på vanliga hopptävlingar, jag får panik av alla hästar överallt, stressen över att försöka lista ut när det är min tur, och att faktiskt lyckas få hoppa några språng innan dess. :crazy:

Foto från terrängen i helgen
A759C213-3447-4D93-B05B-B6CDC6229508.jpeg

Fotograf Mimmi Blomberg
 
Det fetade. Min är tydligen också helt inkapabel att klia sig själv. Nu går han utan täcke, men när han hade täcke så brukade jag ta av det så fort jag kom till stallet för att han skulle få klia sig - om han kliade sig? nej. Inte förrän man tagit ut honom på gången och bundit upp, då kliar det alltid väldigt mycket uppe på ryggen eller annat ställe. Samma nu när han går utan, han har inte rullat sig i hagen (vilket hade skrubbat skönt) och kliar sig inte på egen hand utan så fort jag binder upp honom så viker han sig dubbel, knäar så han blir lika hög som en b-ponny och pekar på ryggen/höften/under magen eller vadsomhelst. Knäpper jag loss honom för att han ska få klia eftersom det uppenbarligen är PANIK så är det inte panik längre utan han står bara stilla och pekar. Borsta är inte roligt utan då står han bara och vevar med frambenen -det som duger är att skrapa hästen med en sån där ryktskrapa i metall 🤷‍♀️
Är det ärftligt? Min Fortnite avkomma är visserligen bara år än men går att övertala till det mesta bara man kliar honom, och har varit så sen föl.
 
Efter fem dagars mys- och klistrejk från min sida så var det dags att jogga lite idag och min häst var så otroligt tacksam och gullig. Han såg också väldigt fräsch ut i kroppen och rörde sig mjukare än innan vilan. Så jag gjorde nog rätt i att låta honom vara ett tag. Inget ont som inte har ngt gott med sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
452
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 417
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 014
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 523
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp