Födda 2022

Helt plötsligt var vinterpälsen nästan helt borta 🤩
Men nästa problem, vit näsa och sol.☹️ Solskyddsfaktor för barn och zinksalva i mängder går det åt.

Har tänkt införskaffa en uv-huvva också, men är tveksam att ha den på ute på betet sen. Går i gigantisk hage med blandad terräng och bland annat massor av björnbärssnår, vill inte att det fastnar taggar i huvvan ju... Har inte bestämt mig än helt enkelt. Har dessutom möjlighet att åka förbi betet både morgon och eftermiddag så kan ju smörja med solskydd i alla fall.
Snapchat-1478837403.jpg

Lite rund är hon allt, men med tanke på vilket staket hon var i höstas är jag ändå rätt nöjd. Nu ratas höet ute också så det rättar nog till sig av sig självt.
 
Min har gått ner lite i vikt men är tjock än 🙄 ska få löshoppa imorgon sen blir det långt sommarlov! Våren kom tillslut och gräset tar fart nu. De har ett rejält vindskydd nere på betet så släpper dit dem i slutet på veckan.

IMG_8538.png
 
Supernova❤️

Hon är helt okomplicerad. Jag kan lasta henne och åka själv, hon står själv i stallet när jag borstar, hon löshoppar som om hon aldrig gjort annat, snäll på ny plats och litar helt på mig. Har hoppat runt på pallen brevid henne och hängt med min överkropp över ryggen, hon höjde inte ens huvudet.

Imorn får hon gå på långt välförtjänat sommarlov❤️ vi var på löshoppning idag och hon var jätteduktig, öronen spetsade hela tiden🥰

IMG_8541.jpeg
 
Nu är lilla-M äntligen hemma, fast han åker iväg igen på sommarbete om en dryg vecka. Men innan dess ska vi testa löshoppning, min equiterapeaut ska kolla igenom honom, och hans hovar ska fixas till.

Hittils är han iaf jättesnäll med allting, han verkar ha riktig "tjuren Ferdinand" mentalitet och bara vilja chilla och vara vän med alla. 🥰 Knappt några hingstfakter alls (*peppar, peppar!*) trots att ena stoet står och tokbrunstar rakt framför honom nästan hela dagen. Ska bli spännande att se hur han utvecklas över sommaren, och att börja jobba lite mera med honom till hösten.

20240502_203208.jpg
 
IMG_20240504_160422.jpg

Rosa mule... Men zinksalvan gör i alla fall så att det mesta av solskyddet stannar. Ändrade planer för Emeris bete. Får bli kvar hemma med en av de andra hästarna som blev själv. Tur det finns fina beteshagar hemma också 👌 och jag kan dessutom köpa en uv-luva till henne och skydda näsan ännu mer.
Idag har hon haft schabrak på sig. Inga problem alls. 😍
 
Nu har vi varit iväg och testat löshoppning, och M var SÅ duktig! 🥰 🤩 Guldstjärna på allt från att lasta och åka till uppförande på nytt ställe och själva hoppningen. Han har vad jag minns aldrig sett en bom förut, och knappt varit i ridhus, men han tog verkligen allting på rak hov.

Vi hoppade bara ca 60 cm som max, men vad jag kunde se så var teknik och kapacitet tillräckligt bra för att han ska få behålla kulorna ett tag till... :up: Jag förlorade ju hans mamma i vintras, så jag vill vara HELT säker innan jag evt kastrerar honom, iom jag inte kommer kunna avla vidare på hennes linjer så som jag ursprungligen tänkt....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
166
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Hassö som tidigare tagit flertalet SM-guld i fälttävlan, lämnade hösten 2022 Sverige tillsammans med sina hästar. Nu har hon köpt...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp