Bukefalos 28 år!

Förändring i domarkåren

Jag har inte koll på hur det ser ut nu, men hade det inte varit intressant om domare på olika nivåer "behövde" (på bekostnad av förbundet?) döma utanför sin egen region typ minst en gång per år, vart tredje? Få lite ruljangs på domare, få in nya perspektiv.. Kanske lite av en utopi, men spännande tanke :)
 
Jag har inte koll på hur det ser ut nu, men hade det inte varit intressant om domare på olika nivåer "behövde" (på bekostnad av förbundet?) döma utanför sin egen region typ minst en gång per år, vart tredje? Få lite ruljangs på domare, få in nya perspektiv.. Kanske lite av en utopi, men spännande tanke :)

Jag har ju det ganska väl förspänt och 'bor' nära där tre olika regioner möts. Detta ger en större spridning på domare, vilket jag tycker är mycket positivt!

Jag har inget emot lite 'snåla' domare, om de är lika för alla (och inte typ dömer upp alla hästar/ponnies som inte är halvblod "för att det ligger mer jobb bakom"). Eller nya domare. Eller domare som andra tycker är jobbiga. Jag kollar inte ens vem domaren är när jag anmäler mig till tävling, för jag bryr mig inte.

Enda gången jag blivit lite 'sne' på en domare var när min häst var jättespänd och inte ville gå i en vattenpöl som låg i ett hörn. Visst lägre poäng (det köper jag) men så kommentaren löd var uppenbart att hon inte sett spänningen i hästen alls utan mer trodde att jag medvetet styrt sidlänges-hopp.
 
Jag bor ju i utkanten av landet vilket gör att det är begränsat med domare i närområdet. Nu har vi riktigt tur att vår landshövding är Int 1 domare så det har höjt nivån.
Vi brukar försöka ta upp nya domare med jämna mellanrum. Har de lätt att ta sig till Arlanda blir det inte så dyrt.
 
Jag har faktiskt tur och är mer bokad än vad jag hinner. Speciellt ganska mycket ponny. Blev bara avis när bara @Fiorano och @Amanda_F nämndes hahahaha

Upplever att vi "yngre" domare gärna ser en mer öppen form så länge kontakten är bra och ryggen mjuk. Problemet är dock att vi inte kan gå upp i klasserna. Jag har sökt till MSV B domarutbildningen men det är för få som anmält så det blir liksom inget.......
 
Jag har faktiskt tur och är mer bokad än vad jag hinner. Speciellt ganska mycket ponny. Blev bara avis när bara @Fiorano och @Amanda_F nämndes hahahaha

Upplever att vi "yngre" domare gärna ser en mer öppen form så länge kontakten är bra och ryggen mjuk. Problemet är dock att vi inte kan gå upp i klasserna. Jag har sökt till MSV B domarutbildningen men det är för få som anmält så det blir liksom inget.......
Men fy så tråkigt. Det behöver ju komma in yngre förmågor med andra värderingar och perspektiv.
 
Jag bor ju i utkanten av landet vilket gör att det är begränsat med domare i närområdet. Nu har vi riktigt tur att vår landshövding är Int 1 domare så det har höjt nivån.
Vi brukar försöka ta upp nya domare med jämna mellanrum. Har de lätt att ta sig till Arlanda blir det inte så dyrt.
Jag har haft domaruppdrag i både Haparanda och Kiruna för jag bor hyfsat nära Arlanda. Om man bokar i tid så hinns det ju med…
 
Har varit med på möte ikväll för dressyrarrangörer med Dressyrkomitéen. Lättridningsklasser fortsätter 2024 men de måste fortfarande vara en egen klass. Frågade varför och förklaringen är att "vissa domare vill inte döma lättridning". Jag blir så trött, varför ska dessa bakåtsträvande domare få styra utvecklingen? Förbundet borde säga åt dom att nu är det så här punkt. Dressyren måste utvecklas framåt!
 
Har varit med på möte ikväll för dressyrarrangörer med Dressyrkomitéen. Lättridningsklasser fortsätter 2024 men de måste fortfarande vara en egen klass. Frågade varför och förklaringen är att "vissa domare vill inte döma lättridning". Jag blir så trött, varför ska dessa bakåtsträvande domare få styra utvecklingen? Förbundet borde säga åt dom att nu är det så här punkt. Dressyren måste utvecklas framåt!
Går det fortfarande inte att som arrangör välja att lägga in lättridningsklasser om man vill?
 
Jo det är helt fritt att ha lättridning i alla LC och LB. Men de måste vara separata klasser.
Men alltså jag orkar inte. När ska förbundet sluta göra det så sjukt svårt att utveckla dressyren. Hur ska vi lösa problemen inom grenen om en så enkel sak som att få rida lätt i de lägsta programmen är omöjligt att införa utan massor av extrajobb för arrangörerna.
När ska förbundet inse att utvecklingen måste börja någonstans och att de är ett jäkla släpankare som sabbar för alla inkl. sig själva?
 
Men alltså jag orkar inte. När ska förbundet sluta göra det så sjukt svårt att utveckla dressyren. Hur ska vi lösa problemen inom grenen om en så enkel sak som att få rida lätt i de lägsta programmen är omöjligt att införa utan massor av extrajobb för arrangörerna.
När ska förbundet inse att utvecklingen måste börja någonstans och att de är ett jäkla släpankare som sabbar för alla inkl. sig själva?
Håller verkligen med. Det hade varit ett enkelt sätt att sortera ut de domare som inte ser till sportens förnyelse och utveckling!
 
Har varit med på möte ikväll för dressyrarrangörer med Dressyrkomitéen. Lättridningsklasser fortsätter 2024 men de måste fortfarande vara en egen klass. Frågade varför och förklaringen är att "vissa domare vill inte döma lättridning". Jag blir så trött, varför ska dessa bakåtsträvande domare få styra utvecklingen? Förbundet borde säga åt dom att nu är det så här punkt. Dressyren måste utvecklas framåt!

Jag va oxå med. Men man undrar om det verkligen är domarna som är problemet 😉

Är ju samma med mina frågor om man kan få tillgänglighet att ändra antal starter i klasserna själv som arrangör, det mailade jag i somras. Tycker nog tdb skulle kunna lösa det med.

Samt frågan om inte anmälaren kan ståkvar och bli betalningskyldig om man inte återtar sin anmälan, man kan ju tydligen fakturera via tdb vilket jag inte visste om. Då borde man kunna göra en funktion att de som inte återtagit får en faktura från tdb?

Vissa saker känns som det inte kan va så svårt att ändra men man tycker inte det är så noga?
 
Jag va oxå med. Men man undrar om det verkligen är domarna som är problemet 😉

Är ju samma med mina frågor om man kan få tillgänglighet att ändra antal starter i klasserna själv som arrangör, det mailade jag i somras. Tycker nog tdb skulle kunna lösa det med.

Samt frågan om inte anmälaren kan ståkvar och bli betalningskyldig om man inte återtar sin anmälan, man kan ju tydligen fakturera via tdb vilket jag inte visste om. Då borde man kunna göra en funktion att de som inte återtagit får en faktura från tdb?

Vissa saker känns som det inte kan va så svårt att ändra men man tycker inte det är så noga?
Tyckte du lyfte väldigt bra fråga!! Det är också en fördel med Turtle Pay att anmälan ligger kvar. Jag betalar inte förrän efter tävlingen med Turrtle pay för det är smidigast om en skulle vinna premier.
 
Tyckte du lyfte väldigt bra fråga!! Det är också en fördel med Turtle Pay att anmälan ligger kvar. Jag betalar inte förrän efter tävlingen med Turrtle pay för det är smidigast om en skulle vinna premier.
Är det så? Att systemet inte tar bort om man använder sig av turtle pay? Då borde man kunna göra det med fakturering via tdb.

Har fått till mig att turtle pay inte är så omtyckt av de som har företag då de blir knas med deras bokföring tror ja det va. Är dock inte insatt men en kompis som har företag och tävlar sa det. Du kanske vet mer?

Gällande lättridningsklasserna förstår jag inte varför man separerar lättridning och icke lättridning. Förr i de lätta ft programmen fick man väl välja att sitta eller rida lätt i mellangångarterna och det funkade väl?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Är det så? Att systemet inte tar bort om man använder sig av turtle pay? Då borde man kunna göra det med fakturering via tdb.

Har fått till mig att turtle pay inte är så omtyckt av de som har företag då de blir knas med deras bokföring tror ja det va. Är dock inte insatt men en kompis som har företag och tävlar sa det. Du kanske vet mer?

Gällande lättridningsklasserna förstår jag inte varför man separerar lättridning och icke lättridning. Förr i de lätta ft programmen fick man väl välja att sitta eller rida lätt i mellangångarterna och det funkade väl?
I både ft och we är lättridning valfritt i de lättaste klasserna. Ingen separation och en får blanda att rida lätt och sitta ner.

Jag har inte mitt eget tävlande i företaget så vet inte riktigt hur bokföringen fungerar med Turtle pay.
 
I både ft och we är lättridning valfritt i de lättaste klasserna. Ingen separation och en får blanda att rida lätt och sitta ner.

Jag har inte mitt eget tävlande i företaget så vet inte riktigt hur bokföringen fungerar med Turtle pay.

Då borde det vara valfritt även i dressyr. Men förhoppningsvis kommer det 💪🏻 vi kommer köra lättridningsprogram på våra tävlingar tänker ja
 
Håller verkligen med. Det hade varit ett enkelt sätt att sortera ut de domare som inte ser till sportens förnyelse och utveckling!
Tycker mer det känns som en dålig bortförklaring från kommittén för att dom själv inte vill ha det. Om jag som arrangör vill ha lättridningsklasser så får jag ju boka en domare som vill döma just det. Det blir ju ingen skillnad om jag har en lättridningsklass och en vanlig eller hur tänkte dom där?
Tror dom hoppas att det blir samma som med bettlösa klasserna, att det är så få som startar så att dom självdör och så fortsätter allt som förut och ingen ska tro att Jenå & c:o haft fel.
Min tränare var på en obligatorisk kurs som bokstavstränare för ett tag sedan, dom var inte särskilt intresserade av att tänka i nya banor så känner att jag är lite grinig:laugh: . Men jag är så glad över er domare som skrivit här i tråden och verkligen försöker förändra - hejja er:heart!
 
Här är någon domare som verkar vilja sluta.
https://www.tidningenridsport.se/dressyrdomaren-slutar-doma-vill-inte-legitimera-hastars-lidande/

Hon verkar ta upp några av sakerna som varit uppe för diskussion i tråden.

– Vad spelar det för roll om jag dömer ner en spänd, ihopdragen häst när felaktig form och brist på kontakt och avspändhet generellt inte får tillräckligt genomslag i resultaten? Det enda som kommer att hända är att jag blir mindre anlitad som domare. Ryttaren kommer att fortsätta likadant så länge som det är det som ger poäng.

– Jag dömde en medelsvår C där det kom ett ekipage där ryttaren gjorde allt så fint. Form, takt och tempo kunde inte vara mycket bättre. Men hästen hade ganska mediokra gångarter och därför kunde jag inte sätta mer en 7:a i betyg. Då gick det verkligen upp för mig att vi premierar flashighet framför god ridning. Vi utgår från gångarterna hos hästarna och sedan lägger vi till och drar ifrån poäng, fortsätter hon.

– Att ha stora och flashiga gångarter kan vara riktigt besvärligt för en ung häst innan den har växt i sin kropp. Jag menar att det till och med kan hindra dem från att röra sig naturligt. Som domare är jag med och legitimerar hela det här systemet. Jag vill inte det mer, jag vill inte legitimera hästars lidande.

Vore kul att höra ngn annan domares take på det. Ibland stämmer det ju inte utan folk har fått för sig att det "inte går att sätta fler femmor" eller " om de haft ett C måste de få C även om alla andra prov är A" osv bland lärare tex.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 780
Senast: Lotus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 371
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Shop to you drop, del 4
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp