Bukefalos 28 år!

fråga om baucher bett

Buck

Trådstartare
är det ok i alla discipliner på ft?
tvådelat finns ju beskrivet i alla tr men inte tredelat :/.

och är det ok med ponny hack + bridong bett i terrängen. stark häst med glappande broms och känslig mungipa.. på 2 tyglad då.
hittade inga bett bilder då jag bläddrade igenom tr.
 
läste igenom tr nu och hittade lite men blev inte klokare av det, stod inget om kombinationsbett, att rida med 2 tyglar eller att kombinera hack och tränsbett.
var bara kandar som stod nämnt och att stång tygeln ska vara i läder..
samt att hack inte är godkänt förrens häst CNC3* och CNC2*.
 
Baucher bett är ok. Kombinationsbett är inte tillåtet i lägre klasser var det svar jag fick då jag frågade samma sak förra året. Men även att vissa TD tyckte det var ok och andra inte, så man borde evt. fråga TD på varje tävling innan man ska rida....
 
Baucher bett är ok. Kombinationsbett är inte tillåtet i lägre klasser var det svar jag fick då jag frågade samma sak förra året. Men även att vissa TD tyckte det var ok och andra inte, så man borde evt. fråga TD på varje tävling innan man ska rida....
även tredelat? var ju mycket prat om det när bilden på tredelat försvann från hopp tr..

jobbigt att hitta info om terräng betsling. läst igenom ft tr några gånger nu men den lilla raden om hack var allt jag hittade. sadlingen var i alla fall i princip fri i terrängen, undrar om det innebär bomlöst och bladsadlar :angel:. stod inget om engelska sadlar där ens :p
 
även tredelat? var ju mycket prat om det när bilden på tredelat försvann från hopp tr..

jobbigt att hitta info om terräng betsling. läst igenom ft tr några gånger nu men den lilla raden om hack var allt jag hittade. sadlingen var i alla fall i princip fri i terrängen, undrar om det innebär bomlöst och bladsadlar :angel:. stod inget om engelska sadlar där ens :p

Haha, ja, det vore ju roligt att komma med en westernsadel i terrängen bara för skojs skull och se vad som hände......?! ;)

Alltså, jag vågar inte garantera nånting, men kan inte se varför man inte skulle kunda rida på tredelat baucher i hoppningen?? Betslingen är väl i princip fri där med?
 
Haha, ja, det vore ju roligt att komma med en westernsadel i terrängen bara för skojs skull och se vad som hände......?! ;)

Alltså, jag vågar inte garantera nånting, men kan inte se varför man inte skulle kunda rida på tredelat baucher i hoppningen?? Betslingen är väl i princip fri där med?
ja det har ju varit det, men är osäker nu, det var ngt innan i år om att det tredelade inte fanns med i tr..

och bara för det så hittar jag nu inget om bett förutom till ponny och dressyr :(
 
Enligt TR om man ska tolka TR så som det tydligen är tänkt (dvs allt som inte står med är fel) så får tredelat baucher EJ användas. Jag har diskuterat detta med ÖD på fälttävlan och hen sa att det inte finns ritat så därför ska bara tvådelat gälla men att just denna ÖD godkände tredelat eftersom att, ja, det gör ju ingen större skillnad för hästen så att säga.
Så fråga innan start... Eller rid på annat bett helt enkelt. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 916
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 170
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
975
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp