Bukefalos 28 år!

Från vegetariskt till kött

gul_zebra

Trådstartare
Det här kanske kommer låta som världens dummaste frågor, det är fullt tillåtet att skratta ;)

Jag har varit vegetarian sen jag var 14 år gammal, i 13 år. Ett års funderande har lett till att jag går över på blandkost och i fredags åt jag för första gången under dessa år lite fisk.

Ett problem jag har är att jag helt enkelt inte vet hur man tillagar kött - jag har ju aldrig gjort det! Några hemkunskapslektioner i 5an är inget jag har mycket minne av, hemkunskapslektionerna jag haft efter det lagade jag vegetariskt och har så gjort resten av livet. De köttätande djur jag har käkar rått eller barnmat, har som mest värmt på några fiskpinnar eller så. Min koll på kött är således väldigt begränsad. Färdigmat är en sak, det står ju på förpackningen - men rent kött, hur sjutton bär man sig åt då? Kyckling tex, jag har fattat att det absolut inte får vara rått, men hur vet man att kycklingen är klar och inte är rå i mitten? Förutom kyckling, vilket kött är det mer man ska vara försiktig med?
Alla de här varningarna kring smittor som går i kött (som det varit så skönt att konstatera att jag inte behöver bry mig i...), hur undviker man det köttet?

Och såklart, nästan viktigast av allt - att hitta snällt kött, som tagits fram djurvänligt och gärna miljövänligt - vilka märkningar ska man kolla efter? Naturbeteskött tex, är det något som märks upp på någon vis i butiken? Hur vet man att den där steken är från en ko som fått beta sas? Förutom kravmärkt vill säga, om det nu ens är så bra - utan att vara helt insatt är jag skeptisk.
Svenskt kött, hur vet man att det inte åkt iväg för slakt utomlands och skickats tillbaka? Ska väl nämna att jag tyvärr inte har möjlighet att köpa en halv gris på något gårdsslakteri eller så, utan det är kött i butik som gäller. Nu är jag inte den som kommer bli någon storkonsument av kött, men det jag väl äter vill jag ska vara bra kött så långt det är möjligt.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Ser att du bor i Borlänge, i Aspeboda finns en ekologisk mjölkbonde som även säljer ekologiskt nötkött.
Supergott och fint kött och deras djur går i samma stora fina hagar på lösdrift som mina hästar gjort och äter samma foder som hästarna också fått.
Där har djuren det väldigt bra medan de lever helt enkelt.
Där kan du köpa den mängd och den del av djuret du själv vill ha.

Hur du bäst tillagar det överlåter jag till någon annan att svara på :)
Men fågel och fläskkött ska man iaf vara noga med att det är genomstekt.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Skaffa dig en digital stektermometer. Då får du allt kött alltid perfekt :).
Bara att kolla i en tabell vilken temperatur du ska upp i.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Det enklaste sättet för en novis att lyckas med kött är i ugn tycker jag.

En järngryta med lock (finns på loppisar för billig peng), en köttbit, någon/några lökar, kanske en morotsbit eller två. Salta och peppra.

In i ugn i ca 175 grader i ett par timmar. Det är klart när köttet faller sönder lite när du pillar med en gaffel.

Alternativt gryta. Skär ,köttet i tärningar, stek i smör eller olja på hög varme tills det fått en aning färg. Häll i buljong eller öl så det täcker. Lägg i lökbitar, kanske morot eller annan rotfrukt. Salt, peppar och kanske örtkryddor. Låt puttra i minst en timme.

Sedan kan man förstås steka köttet i stekpanna - men då är det enligt min mening betydligt enklare att misslyckas.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Ah, låter bra! Du har inte ett namn/mailadress/hemsideadress eller så till bonden? :)
Älg har jag annars blivit erbjuden av farsgubben som jagar, men det är det enda köttet jag kan få fatt i som jag vet är bra såhär långt. Strutsfarmen ligger ju inte långt härifrån annars men struts ligger inte i min prisklass tyvärr.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Nejdå, det låter inte alls dumt. Att fråga är ett bra sätt att lära sig.

Hur vet man att kycklingen är färdig?
Man kan tillaga kyckling i delar eller hel. den finns att köpa i massor av olika styckningar, hel, i delar, vissa styckningsdetaljer som t ex filéer eller klubbor (lår), kycklinglårfile (köttet från låren, anses lite godare än bröstfiléerna) osv. Kyckling måste vara genomstekt. Köttet är klart när det släpper lätt från benen och köttsaften är klar, inte rosa, om du sticker i köttet med en provnål eller liknande. På en bröstfilé är köttet vitt rakt igenom om du delar den på mitten.

Hur vet man vilket kött som är miljövänligt, svenskt och djurvänligt?
Man tittar på märkningen. Kött ska vara märkt med ursprungsland. Köttdjur från svenska gårdar har haft det lite bättre än en importerad eftersom vi har strängare bestämmelser än de flesta andra länder. KRAV är en märkning som är ganska väl kontrollerad och som jag litar på. Det är lite dyrare. Svenskt kött kan vara märkt med vilken gård det kommer ifrån. Då kan man ju åka dit och kolla. Svenskt lamm är ett kött som jag tycker är bra att välja - lammen har gått ute och haft ett bra och naturligt liv före slakt. Vilt likaså. Lamm brukar man kunna köpa på höstarna och då kanske ett helt eller ett halv lamm till ganska skapliga priser. Att köpa från ett lokalt gårdsslakteri är ett jättebra sätt att köpa kött som man vet mera om. Det behöver inte alls vara någon omöjlighet - Man kan ofta köpa delar av djuret, och varför inte snacka ihop dig med några kompisar och dela på köttet? Så blir det inte så mycket för var och en och inte lika dyrt.
Charkprodukter som korv, sylta, skinka mm kan innehålla utländskt kött även om produkten kommer från Sverige så läs på förpackningen.

Hur tillagar man kött
Det beror på vilken del av djuret det kommer ifrån och vilket djur. Ju mörare, finare, dyrare kött desto kortare tillagningstid. Billigare, segare kött som t ex framdelskött behöver lång tillagningstid och passar att koka, t ex. Köttfärs är nästan omöjligt att misslyckas med och kan varieras på många sätt. Googla Köttfärssås, köttfärslimpa, kålpudding, pannbiff för att få några exempel.
Grytbitar av fläsk, nöt eller lamm är utmärkta att börja med också. Bryn bitarna runt om och låt dem sedan koka under lock i stekspad, buljong och kanske lite rödvin tills de är möra - 1 timme för fläskkött och 1½ för nötkött (beror också på hur stora bitarna är förstås). Under koket kan du låta lök, vitlök, kryddor, en morot, ett lagerblad koka med och ge smak till skyn. När köttet är mört kan du reda såsen med mjöl eller maizena och lite grädde och låta koka 5-10 minuter på svag värme, smaka av med salt. Servera med potatis eller ris, t ex.
Googla köttgryta för många smakvarianter på detta grundrecept.
Prata gärna med dina äldre släktingar och be att få tips och recept.

Jag hittade en "liten köttskola" när jag googlade på "hur tillagar man kött". Det kan säkert du också googla på och hitta massa bra länkar och idéer.

Jag äter själv kött sedan ett par år tillbaka efter 23 år som vegetarian. Jag fick problem med mina järnvärden och blev tvungen att hitta på något. Kött är gott, upptäckte jag då. Man blir mätt på ett nytt sätt och får lära sig tänka lite annorlunda kring portionerna. Men det vänjer du dig snart vid. Lycka till.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Det bästa är väl om du kan laga med någon kompis/släkting som kan visa dig :) Det är bättre än att läsa sig till hur man ska göra.

En termometer är mycket bra att ha! Kyckling och fläsk är väl det man ska vara noggrann med.

Kött bör man köpa från lokala slakterier, som har djuren på bra sätt med utevistelse osv. Det finns många såna, och då får du också se hur djuren har det! :)
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Varför vill du börja äta sånt?
I min värld så är inget kött bra som föds upp i industri, och jakt är inte så humant jämt...
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Nämnda gryta går även att låta stå i 80 grader i många timmar. Blir inte så noga med att passa att det blir färdigt då, bara det stått tillräckligt länge.

Ptr
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Varför vill du börja äta sånt?
I min värld så är inget kött bra som föds upp i industri, och jakt är inte så humant jämt...
och det finns inga andra alternativ än detta, menar du?
Då är jag helt oenig...
(trots att jag äter vegetariskt sedan 27 år...)
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Lång historia med många orsaker. Bland annat för att jag är trött på att betala multum för köttsubstitut, som dessutom ofta är fulla med östrogen när jag inte ens får knapra p-piller just för att jag inte får stoppa i mig östrogen. Bland annat har jag tröttnat på att dras över samma kam som diverse militanta veganer och vegetarianer. Bland annat för att helt vegetariskt inte fungerar för mig hälsomässigt - jag är för dålig på att ta tillskott, jag har brist på B12 och folsyra, bristen har satt sig på sköldkörteln och förmodligen gett mig struma. Men mest för att enbart vegetariskt blir för handikappande socialt sett, jag är trött på att behöva greja med specialmat och i många fall avstå helt när det ska käkas socialt. Nu senast fick jag avstå från min kusins bröllopsfest för att jag inte orkade med matens inblandning. Jag har ett socialt handikapp redan som det är, och ser ingen vits i att göra mig själv ännu mer socialt handikappad så att säga.

Samtidigt har jag inte samma åsikter som jag hade för 13 år sen. Jag ser inget fel i kött. Jag har inga moraliska bekymmer över just kött, utan min vegetariska mat har de senaste åren ätits mest av gammal vana och äckelkänslor. Jag är mot den industriella djurhållningen, därför att den är dålig för både djuren, oss och miljön, men ser inga problem i att göra hamburgare av tex naturbeteskött helt enkelt.

Jakt är definitivt inte humant jämt nej. Men när det gäller vilt från farsgubben så har jag inget att tveka över, jag vet att jag kan lita på att han jagar schysst och skjuter bra - heck, det är till honom jag går när husdjur behöver avlivas. Något annat vilt hamnar inte på min tallrik - det är för dyrt :p

OnT: Lokala slakterier odyl är skitbra, problemet är att jag inte kan ta mig till såna ställen i tid och otid - och jag bor i en etta med frysfack, så jag kan inte gärna åka sällan men köpa en hel ko heller så att säga, och har dessutom ingen att dela med. Hoppades därför på märkningar i frysdisken att hålla utkik efter, det skulle göra det mycket lättare att äta bra kött :)

Och yes, farsgubben har erbjudit sig att hålla lektion för mig :D Men jag lär mig ändå bäst av att läsa, så jag kan lika gärna fråga på allsmäktige buke också tänkte jag.

Köttermometer åker upp på inköpslistan! :)
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Jag håller på med samma övergång, varit veg i 14 år men har nu så smått börja äta kravkött.

Det finns en kycklinguppfödare utanför Säter där djuren har det otroligt bra för att vara kycklingar.

I stora Skedvi finns det en gård som föder upp kravgrisar, de har det otroligt fint.

I Skedvi finns det även en butik som säljer en massa närproducerad kravkött och annat gott. Jag rekommenderar verkligen ett besök där! De säljer både kyckling och gris från ovanstående nämnda.
Deras rökta skinka och bog är något extra!
 
Sv: Från vegetariskt till kött

det finns ju givetvis olika nivåer på att köpa "bra kött". Jag köper aldrig någonsin kött som inte är svenskt, av flera skäl (djurskydd och lokalpatriot m.fl) men jag har inte gått längre än så i mina krav.
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Oh, nice! Ska kolla det, tackar! Vet vilken grisgård du menar, har varit dit och kikat de senaste somrarna, och är lika överlycklig varje gång (och impad för den delen, över inkallningen och det låga staketet). Det blir definitivt fler turer dit, får passa på att kolla efter den där butiken samtidigt framöver! :)
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Ja svenskt tänkte jag försöka hålla mig till, men minns att det var ett smärre ramaskri för x antal år sen när svenska djur slaktades utomlands och märktes som svenskt kött när de kom tillbaka. Hur vet man att man inte stödjer det?
 
Sv: Från vegetariskt till kött

det står ofta på förpackningarna "uppfött och slaktat i Sverige"
 
Sv: Från vegetariskt till kött

De har tyvärr precis tagit in grisarna från betet. Butiken ligger ett stenkast därifrån. Hojta till om du vill ha namn :)
 
Sv: Från vegetariskt till kött

Idag åt jag faktiskt kyckling för första gången på 14 år.
Gjorde en kycklinggryta, blev faktiskt gott. Stekte små bitar och sen fick det ligga och puttra ett tag, jag fick för mig att det verkligen skulle vara tillagat då :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsvejs. Läste precis något som fick mig lite fundersam. Nu är detta från en fodertillverkare/återförsäljare så det är säkert minst...
Svar
8
· Visningar
3 493
Senast: Sezziyanen
·
Mat Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 296
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tänkte laga massa matlådor denna helgen. Nu till problemet- jag lagar oftast kyckling eller fisk och potatis till. Men potatis blir...
2
Svar
25
· Visningar
2 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp