Bukefalos 28 år!

Geologins dag - Fråga en geolog

Ingen fråga men jag förundras varje gång jag ser det.

Bor i ett område med mycket av stora stenblock.

De flesta är mossbelupna men ibland stöter jag på en stor sten som det inte växer grön mossa på. Bara fläckar av tunn tunn alg/mossa/svamp. Grön mossa vill inte bo där. Även fast stenen bredvid kan vara grön och helt täckt

Tack @athena_arabians som uppmärksammade mig på fenomenet. :up::love:
 
Oh, jag har en rätt så specifik fråga. :angel:

Diabasspåren i Bohuslän, kan man se på själva utseendet på dem vilken period de är ifrån? Jag vet ju på ett ungefär vilka områden som kan vara från vilken tid, men det hade varit coolt om det skiljer såpass att man kan se det på avstånd. Spåren i Kostergnejsen ser ju verkligen ut som att en enorm tiger rivit sig fram! :love:
Nej, det kan man inte. När det gäller magmatiska bergarter, som diabas, behöver man göra en kronologisk datering av bergarten för att veta dess ålder. Det vill säga man tar ett bergartsprov och kikar på hur isotoper av olika grundämnen sönderfaller och kan på så sätt räkna bakåt hur gammal bergarten är. Några vanliga förhållanden är U/Pb, och Ar/Ar.
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 778
Senast: marengo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp