Häst som börjat bli svårfångad i hagen..

Smurfoff

Trådstartare
Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit svårfångad i hagen. Hon springer några varv och man får springa mellan hagarna. Efter ca 25-30 min så ger hon upp och låter sig fångas. Men de är sjukt frustrerande speciellt om man ska iväg och är stressad. Den andra hästen står snällt vid mig och följer inte efter henne när hon springer iväg. Har försökt att vissa dagar tar jag bara in henne borstar pysslar och ger kraftfoder sen ut igen. MEn när hon väl är fångad så har hon öronen framåt och går super vid ridning osv. Så känns som att hon bara försöker jävlas lite. Har godis med mig och berömmer henne när jag fått tag i henne. Men ja tips hur man får henne att komma självmant och inte rusa iväg när hon ser en komma med grimman :D
 
Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit svårfångad i hagen. Hon springer några varv och man får springa mellan hagarna. Efter ca 25-30 min så ger hon upp och låter sig fångas. Men de är sjukt frustrerande speciellt om man ska iväg och är stressad. Den andra hästen står snällt vid mig och följer inte efter henne när hon springer iväg. Har försökt att vissa dagar tar jag bara in henne borstar pysslar och ger kraftfoder sen ut igen. MEn när hon väl är fångad så har hon öronen framåt och går super vid ridning osv. Så känns som att hon bara försöker jävlas lite. Har godis med mig och berömmer henne när jag fått tag i henne. Men ja tips hur man får henne att komma självmant och inte rusa iväg när hon ser en komma med grimman :D
Jag hade ändå skippat arbetet/ridningen tills du får tag i henne. Mitt sto är likadan, speciellt såhär på våren när gräset börjar gro i hagarna eller när vi byter till en sommarhage. Då kan hon vara svårfångad 1-2 veckor tills hon insett att hon får va kvar i hagen om nätterna. Jag brukar då avbryta/dra ner på motionen/arbetet o bara mysa o pysa med henne tills hon självmant vill med in. När jag fortsatt rida varje dag så är hon svårfångad längre period än när jag dragit ner på det. Låter som du redan gör mkt rätt. De bara trivs så bra ute såhär års, är ystra o fyllda med hormoner osv, det är okej. En period fick jag inte tag på henne på en vecka, då sket jag i att jaga henne o var bara med henne i hagen när hon var lös, borstade i hagen osv. Då gick det över av sig själv.

Jag brukar ha en mjuk haggrimma med kardborrespänne på henne dygnet runt när hon är såhär, så att jag får tag på henne om jag MÅSTE (om hon skadar sig, de ska jaga i hagen eller om hon kommer lös vilket också hänt något oftare såhär års). ;)
 
Jag har en 6-åring, född på gården som är precis likadan. Hopplös att fånga! Kommer jag in i hagen med bara kläder kommer hon och vill ha gos, men kommer jag med en grimma och grimskaft så springer hon all världens väg. Det är inte så att någon misshandlat henne eller gjort henne illa någon gång. 🤣 Och får jag vältag på henne är hon som en hund, står still i timmar i gången om det skulle vara så. Är världens snällaste. Men just att bli fångad är "ångest" för henne.

Jag är för lat så numer kommer jag alltid med lite kraftfoder. Har försökt att locka in henne med godis, men hon köper inte det utan vill bara ha godisen och sen springer hon iväg igen. Berömmet att komma nära finns ju, men hon låter sig inte fångar. Har hon däremot lite kraft i en hink så står hon kvar så man får på grimma mm.
 
Jag blev "varnad" när jag köpte min häst att hon kunde vara svårfångad så jag har från dag ett gett henne en godis när jag kommer men också en efter att jag satt på grimman. Även när hon inte är superintresserad av att haka på in så får jag iallafall på grimman. :)
 
Har haft två olika ston vid olika tidpunkter som inte riktigt villa lämna kompisarna och gjort det lite till "en lek" att vika undan när man kommer nära. Speciellt sommartid.

Ha med morot och ljudligt tugga på den, hålla grimman bakom ryggen när jag går fram har funkat bra på dem.
Den ena var riktigt svår första sommaren jag hade henne.
Så då satt jag i hagen och slängde morotsbitar tills hon kom ända fram.
 
Har haft två olika ston vid olika tidpunkter som inte riktigt villa lämna kompisarna och gjort det lite till "en lek" att vika undan när man kommer nära. Speciellt sommartid.

Ha med morot och ljudligt tugga på den, hålla grimman bakom ryggen när jag går fram har funkat bra på dem.
Den ena var riktigt svår första sommaren jag hade henne.
Så då satt jag i hagen och slängde morotsbitar tills hon kom ända fram.
Alla sätt är bra!

Hästar är så smarta att de vet vad man tänker.

Jag har också haft häst som gärna kommer och kelar och hälsar, men inte om jag skall ta in.

Jag tolkar det som om de vet vad man har för avsikt. Det syns vad vi vill.
 
Alla sätt är bra!

Hästar är så smarta att de vet vad man tänker.

Jag har också haft häst som gärna kommer och kelar och hälsar, men inte om jag skall ta in.

Jag tolkar det som om de vet vad man har för avsikt. Det syns vad vi vill.
Ja, de är ju lite väl smarta ibland.
Men just det att jag käkade upp deras morot fick ofta dessa två ston att vekna så jag kunde få tag i dem :rofl: .

Edit: Var bara första tiden jag fick slänga bitar. Sedan funkade det att närma sig på ett visst sätt och ljudligt käka upp moroten...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 196
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 312
Hästhantering Jag har precis köpt ny häst som går i en flock med ca 20 andra hästar i en gigantisk hage (ca 10 hektar). Problemet är att jag inte kan...
2
Svar
22
· Visningar
2 724
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 995
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp