Bukefalos 28 år!

Hur håller man vita svansar rena? (Utbruten från Tråden för iberiska hästar (PRE, Lusitano, Hispano Arab osv))

Fibusen

Trådstartare
Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den tung och hon har svårt att få bort all svans när hon kissar vilket gör svansen gul. Jag har provat två olika skimmelschampon men blir långt ifrån vit igen, bara lite mindre gul.
 
Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den tung och hon har svårt att få bort all svans när hon kissar vilket gör svansen gul. Jag har provat två olika skimmelschampon men blir långt ifrån vit igen, bara lite mindre gul.
Jag brukade fläta svansroten på min för att hjälpa henne lyfta undan taglet när hon kissade, men jag har hört att jodopax ska vara effektivt att skölja med.
 
Jag brukade fläta svansroten på min för att hjälpa henne lyfta undan taglet när hon kissade, men jag har hört att jodopax ska vara effektivt att skölja med.

Jag har försökt ha den mycket flätad, men nu har insekterna kommit så det går inte längre, men det kanske hjälper att fläta upptill som du säger?

Det är halva svansen som blir helt gul och det ser så himla tråkigt ut!
 

Bifogade filer

  • IMG_4188.jpeg
    IMG_4188.jpeg
    139,2 KB · Visningar: 116
Jag har försökt ha den mycket flätad, men nu har insekterna kommit så det går inte längre, men det kanske hjälper att fläta upptill som du säger?

Det är halva svansen som blir helt gul och det ser så himla tråkigt ut!
Ja, jag flätade bara 1 - 2 dm vid roten och lär resten hänga fritt, typ inbakad fläta.
 
Här ser man att det är precis halva svansen nästan som blir gul. Och här är den endå nytvättad med leovet skimmelschampo som skulle vara bra mot gula fläckar. Märkte ingen skillnad alls mot vanligt schampo! 🙈 Har även provat ett från Börjes som är knallblått, vet att jag tyckte det var så bra på valacken jag hade för många år sen, men han var ju som sagt valack och tappade bara lite ”lyster” i svansen, en omgång med det på honom och svansen var skinande vit igen, men på urinfärgad svans hjälper det tydligen inte särskilt bra. 😅
 

Bifogade filer

  • IMG_4189.jpeg
    IMG_4189.jpeg
    267,8 KB · Visningar: 115
Här ser man att det är precis halva svansen nästan som blir gul. Och här är den endå nytvättad med leovet skimmelschampo som skulle vara bra mot gula fläckar. Märkte ingen skillnad alls mot vanligt schampo! 🙈 Har även provat ett från Börjes som är knallblått, vet att jag tyckte det var så bra på valacken jag hade för många år sen, men han var ju som sagt valack och tappade bara lite ”lyster” i svansen, en omgång med det på honom och svansen var skinande vit igen, men på urinfärgad svans hjälper det tydligen inte särskilt bra. 😅
Du får färga svanen svart så det inte syns. 😄
 
Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den tung och hon har svårt att få bort all svans när hon kissar vilket gör svansen gul. Jag har provat två olika skimmelschampon men blir långt ifrån vit igen, bara lite mindre gul.
Saknar inte att ha ston... Hade ett skimmelsto för några år sen och jag tvättade svansen en gång i veckan för att hålla den rimlig. Med nuvarande valacker är det lite lättare att hålla svansarna fina och jag har hittat Schampot som funkar bäst! Fiebings horse salon. Det är balsam i det också så svansarna blir så mjuka och det behövs inte ens pälsglans för att borsta när den är nytvättad. När svansen redan är missfärgad är det dock svårt att få den kritvit. Skimmelschampon är mord på svansen iom att det innehåller blekmedel. Så använder du det ha i ordentlig inpackning i efteråt. Sträva hårstrån drar åt sig mer smuts.
 
Saknar inte att ha ston... Hade ett skimmelsto för några år sen och jag tvättade svansen en gång i veckan för att hålla den rimlig. Med nuvarande valacker är det lite lättare att hålla svansarna fina och jag har hittat Schampot som funkar bäst! Fiebings horse salon. Det är balsam i det också så svansarna blir så mjuka och det behövs inte ens pälsglans för att borsta när den är nytvättad. När svansen redan är missfärgad är det dock svårt att få den kritvit. Skimmelschampon är mord på svansen iom att det innehåller blekmedel. Så använder du det ha i ordentlig inpackning i efteråt. Sträva hårstrån drar åt sig mer smuts.
Jag har ju ett sto, men har "tur" att hon har en ganska tunn svans och så är den grå. :D
 
Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den tung och hon har svårt att få bort all svans när hon kissar vilket gör svansen gul. Jag har provat två olika skimmelschampon men blir långt ifrån vit igen, bara lite mindre gul.
Förr i tiden innan det kom skimmelschampo och liknande så tvättade vi skimmlar med gulsåpa och sedan rikligt med ketchup 😁
Vad jag minns så tyckte vi det fungerade bra men det är ju över 30 år sedan så minnet kan svika mig 😅
 
Jag använder jodopax till vår ponnys vita svans. Tycker det funkar bra. Däremellan sprayar jag med leovets fläckborttagningsmedel vilket funkar helt okej.
Men vi bor i skogen och är sällan i väg så någon ser oss så ofta får den helt enkelt vara gul 😆
 
Jag har köpt såpa så ska ge det ett försök. Tänkte såpa först, sen skimmelschampo. Och massor med pälsglans sen så skiten rinner av och inte fastnar lika lätt igen. 🙈
 
Gallopping Goop degreaser är väldigt bra. Som niveakräm. Smörj torr svans där det är missfärgat, låt sitta 10-15 min. Skölj tvätta med schampo skölj och massera in balsam och skölj bort. Balsam bör man alltid använda när man tvättar man och svans ofta. Använder den även till hovskägg
 
Gallopping Goop degreaser är väldigt bra. Som niveakräm. Smörj torr svans där det är missfärgat, låt sitta 10-15 min. Skölj tvätta med schampo skölj och massera in balsam och skölj bort. Balsam bör man alltid använda när man tvättar man och svans ofta. Använder den även till hovskägg
Har också hört att den ska vara bra.

Annars säger jag att Yes diskmedel slår såpa alla dagar i veckan.
 
Jag har köpt såpa så ska ge det ett försök. Tänkte såpa först, sen skimmelschampo. Och massor med pälsglans sen så skiten rinner av och inte fastnar lika lätt igen. 🙈
När du använder såpa som är basiskt i hår/päls så ska du ha något surt i efteråt.
Det får de små fjällen på hårstråna att böja tillbaka sig istället för att spreta utåt. Misstänker det var den funktionen som ketchupen hade för @Tora ? Enklare variant är vinäger som blandas med vatten. När man har tovat ull i såpa brukar det vara ättika som rekommenderas i sista sköljvattnet.
 
Jag har haft skimmel i min ungdom och är en mästare på vita svansar! För det första behöver man ett silvershampoo, alltså ett till människor, inte nåt med blekmedel. Det ska vara lila, inte blått. Lila neutraliserar gult (färgteori). Pumpa schampot direkt i svansen, ej utspätt, lite i taget. Gnugga in det tills det inte längre syns något lila. Sno eller fläta ihop och låt vara 15-30 min, skölj ur. Garanterat vit svans!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp