Bukefalos 28 år!

Hur kallt klarar blommor (dahlior, hängpetunia, kryddor mm)?

Acto

Trådstartare
Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men hade tänkt plantera blommorna imorgon. Nu blir jag dock osäker om dom kommer klara kylan på natten. Så hoppas allvetande buke vet hur följande blommor/växter klarar kallare temperaturer. Enligt väderleksrapporten ska det vara 4 grader imorgon kväll och 6 grader lördag natt.

Har köpt följande:
- dahlior
- hängpetunia
- murgröna
- lavendel
- rosmarin
- Rumsmalva

Någon som vet hur bra dessa växter klarar temperatur på 4-6 grader?
 
Jag skulle haft dom ute på dagen och inne på natten i några dagar, men det beror förstås på hur länge du är borta om du kan göra så.
 
Jag skulle haft dom ute på dagen och inne på natten i några dagar, men det beror förstås på hur länge du är borta om du kan göra så.
Är bort från imorgon lunch till söndag kväll så kan inte ta in och ut dom då.

Tror du och du @monster1 att det är bättre om dom får står inne i lägenheten tills måndag? Därefter kan jag ta in och ut dom.
 
De borde klara sig så länge det inte går ned mot noll. Se upp med solen bara, om de inte är vanda vid sol kan de bränna sig då blir bladen vita.
Tack!

Visste inte att blommorna behövde vänja sig vid solen 🙈. Får erkänna att jag inte har gjort det tidigare år utan har bara planterat ut dom i balkonglådorna.
 
Jag hade väntat med att plantera ut dem om du kommer hem på söndag. Ställ dem ljust inne. När jag har planterat ut mina plantor vill jag kolla till dem då och då under dagen i flera dagar för att se så de har det lagom fuktigt om rötterna och lägga på och plocka av fiberduk om det behövs. Jag hade inte fått ro om jag visste att de stod där på balkongen utan tillsyn.
Men så har jag också satt mitt barn på att sköta om plantorna hemma och skicka rapport på hur de mår varannan dag nu när jag varit bortrest en vecka 😅
 
Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men hade tänkt plantera blommorna imorgon. Nu blir jag dock osäker om dom kommer klara kylan på natten. Så hoppas allvetande buke vet hur följande blommor/växter klarar kallare temperaturer. Enligt väderleksrapporten ska det vara 4 grader imorgon kväll och 6 grader lördag natt.

Har köpt följande:
- dahlior
- hängpetunia
- murgröna
- lavendel
- rosmarin
- Rumsmalva

Någon som vet hur bra dessa växter klarar temperatur på 4-6 grader?
Vi har ofta felaktiga väderprognoser, och brukar hamna lägre i temperatur än vad som är lovat. Jag planterade ut pelargoner och någon typ av hängande sommarblomma (ingen aning om vad den heter :p) i balkonglåda under ett fönster samt i en kruka precis under. I stället för den utlovade lägstatemperaturen på 4 grader blev det nollgradigt på natten... :cautious: De hängade växterna vet jag inte hur de har förvarats innan jag köpte, men pelargonerna har stått inomhus hela tiden. Växterna klarade nollgradigt fin-fint. Och, nej, jag har inte vant dem vid sol heller... 🤪
 
Min erfarenhet är att balkongen ofta håller några grader högre än längre bort från huset, så är det på gränsen har jag ställt växterna mot väggen och täckt med fiberduk. Några få minusgrader har funkat fint på det sättet, om det inte är typ gurkplantor eller andra veklingar.
 
Tack för alla svar! Växterna fick stå ute i solen tills straxt innan 12 idag sen åkte dom in. Dom står så att dom får visst direkt solljus. Blir att plantera dom på måndag :) .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp