Bukefalos 28 år!

Hur köper ni kläder?

Jag har ändrat mitt shoppingbeteende mycket senaste åren. Förr shoppade jag mycket, billigt och var inte så noga med att det skulle vara långsiktiga köp. Nu får jag ingen shopping high längre av att handla mycket, snarare tvärtom och vill inte ha saker i min garderob som jag inte tycker om och använder. Jag är också betydligt mer kräsen med vad jag köper, funderar över om jag verkligen kommer gilla plagget och vill att det ska vara 100% bra. Förut behöll jag också mycket kläder jag beställde fast de inte var 100 för att jag inte orkade skicka tillbaka :eek:. Det händer inte längre.

Jag är fortfarande väldigt klädintresserad men tänker på ett helt annat sätt numera. Har ofta några plagg/accessoarer eller skor som jag ser framför mig att jag vill ha och så letar jag efter det i butik och online, men problemet är att min vision är så tydlig att det ofta tar tid att hitta den i verkligheten. Ser jag framför mig att jag vill ha en viss nyans och skärning så nöjer jag mig inte med något annat. Kan gå ett halvår och leta efter rätt sorts leopardmönster på rätt modell av skor... i rätt prisklass dessutom.

Jag handlar både i butik och online, men mest online skulle jag tro. Jag missar så mycket i butik eftersom jag inte orkar titta igenom allt, jag skummar mest igenom utbudet. Online kan jag sitta och scrolla igenom kategori för kategori i lugn och ro.
 
Jag var ute igår och försökte handla kläder. Det gick åt helvete, jag blev ful, fet och allt satt bara fel. Jag mådde verkligen skit.

Idag följde en klädintresserad vän med och hon bekräftade (till sin förvåning) att det faktiskt ÄR svårt att hitta toppar som passar mig, de enkla enfärgade topparna jag vill ha sys helt enkelt inte i former som smickrar mig. Vi ordnade provade oss igenom 6-7 butiker... Vi hittade i alla fall två toppar, en linnekjorta och en kort leopardmönstrad kjol som sitter som en smäck om man kortar av axelbanden.

Jag kommer nog ha med henne i fortsättningen, hon kunde liksom se vad plaggen brast i formen, jag kunde bara se att jag var ful om ni förstår hur jag menar.
 
Efter behov. Aldrig på nätet, vill alltid prova innan jag köper något klädesplagg. Är väldigt smal i min klädstil, ingenting får sitta åt, det ska inte vara det minsta urringat, det ska vara av mjukt materia, tåla torktumling etc.

Dock tycker jag det är svintråkigt att gå i butiker och kolla, så jag brukar först kolla på nätet. Sedan i butiken visar jag bilder på plagget och frågar om de har det i butiken, finns det så provar jag det. Ibland ser jag något på vägen och då kan jag prova även det.

Jag har inte shoppat ett enda klädesplagg i år, har väl 2 par byxor och 2 par shorts, några tshirtar och en kofta jag använder. Skulle kunna bli mer miljövänlig på den delen att jag torktumlar kläderna efter tvätten, dels eftersom torktumlaren tar mycket energi, men även för att det sliter mycket på kläderna vilket betyder att jag behöver köpa nya snabbare. Dock tycker jag fördelarna överväger nackdelarna - ja, alltså att allt är torkat och klart efter typ 1,5h i torktumlaren och att en slipper hänga upp kläderna. Det med miljön är så klart fortfarande en nackdel... måste sluta torktumla kläderna!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
376
Senast: Eli
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
508
Senast: starcraft
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
294
Senast: Amha
·
Kläder & Bli fin För drygt ett år sedan köpte jag fodrade leggings i en lokal butik. Nu är jag tillbaka dit och exakt inget passar. Allt är för långt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Ny valp med katt
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp