Bukefalos 28 år!

Hur ska sjukvårdens tillkortakommanden lösas?

Men likväl representerar du ditt yrke även om du inte är i tjänst om folk vet om att du är läkare.

Men va? Nä.

Så om folk vet att jag är bisexuell, representerar jag alltid bisexuella när jag träffar just dessa personer? Eller moderaterna, om församlingen vet att jag är moderat? Eller hästägarna, om de vet att jag äger en häst?

Nix. Man representerar bara sitt yrke de gånger man är i sin yrkesroll. Och jag anser att man bör vara försiktig när man bär sina arbetskläder, för att undvika missförstånd.
 
Nej att som läkare på ett offentligt forum göra sig löjlig över patienter är aldrig okej. Det är oprofessionellt.
Jag gillar inte när ordet oprofessionellt används av lägre utbildade eller människor i annat underläge för att förolämpa dem som liksom skall göra och gör jobbet.
Jag ser det som ett sätt att försöka styra någon annan genom att vara otrevlig och fostrande.
Målet är att få igenom sin vilja.

Ett mycket osmakligt uppförande om du frågar mig.
 
Just arbetsro är nog svårt att definiera. Det är så olika från person till person vad det innebär.
Nej det finns vetenskapligt belagt att det tar 20 minuter av koncentration för att bli effektiv.
Om man då blir avbruten var 10de minut så har man inte fått arbetsro.
 
Nej nu så skall jag ta och vara litet kontroversiell och svara på ursprungsinlägget.

På min VårdCentral där jag bor nu, så får patienterna vänta så länge på att få anmäla sig att Läkarna börjar ringa efter dem för att fråga var de är.
Det är inte klokt rent ut sagt.

I "Luckan" så diskuteras allt möjligt, från var man fikar på Sjukhuset till familjen Strulssons nya hus.
Det blir tydligen så i en liten stad där personalen i "Luckan" känner måna av dem som besöker VC.
Och så är det litet av en lokal sjuka i Nyköping att vara oerhört seg och långsam.
Jag kan som inflyttad få spunk på det ibland, särskilt i trafiken.
 
Igår jobbade jag kvällen.
Bland de ärenden var två urinvägsinfektioner, en halsfluss.
Ett par bältrosar (knäppt ord) som man gått med för länge för att få behandling, ett ytterst diskret eksem och ett blåmärke på 3cm som man upptäckt samma dag. En nackspärr sedan flera veckor tillbaka, en som hade haft besvär i ett öra sedan flera månader.

Jag tycker att det är märkligt resursslöseri att ha så mycket läkartillgång att man kan söka för sådana ärenden på storhelg. Halsfluss är rimligt att behandla, likaså de där två urinvägsinfektionerna. Av 18 patienter var det tre som skulle ha något slags behandling.

De resurserna skulle hellre läggas på ett par extra sjuksköterskor på någon vårdavdelning: där gör resurserna mer nytta. Medan det hade räckt med betydligt mindre läkartillgång på distriksläkarjouren.
 
Igår jobbade jag kvällen.
Bland de ärenden var två urinvägsinfektioner, en halsfluss.
Ett par bältrosar (knäppt ord) som man gått med för länge för att få behandling, ett ytterst diskret eksem och ett blåmärke på 3cm som man upptäckt samma dag. En nackspärr sedan flera veckor tillbaka, en som hade haft besvär i ett öra sedan flera månader.

Jag tycker att det är märkligt resursslöseri att ha så mycket läkartillgång att man kan söka för sådana ärenden på storhelg. Halsfluss är rimligt att behandla, likaså de där två urinvägsinfektionerna. Av 18 patienter var det tre som skulle ha något slags behandling.

De resurserna skulle hellre läggas på ett par extra sjuksköterskor på någon vårdavdelning: där gör resurserna mer nytta. Medan det hade räckt med betydligt mindre läkartillgång på distriksläkarjouren.

Men jag håller med din proffesionella bedömning.

Varför fick de inte remiss till vårdcentral med en tid? En bara undrar varför fixade inte en snäll och gullig sjuksköterska remisstid åt dessa? En extremt inkännande pedagogisk person, manlig eller kvinnlig.
 
Men jag håller med din proffesionella bedömning.

Varför fick de inte remiss till vårdcentral med en tid? En bara undrar varför fixade inte en snäll och gullig sjuksköterska remisstid åt dessa? En extremt inkännande pedagogisk person, manlig eller kvinnlig.

Nu är jag inte alls med?
Vem skulle ha utfärdat remissen och till vilken vårdcentral och under vilken frågeställning?

Jag ska inte "skylla" på patienterna: de valde visserligen nyårsdagen till att kontakta sjukvårdsupplysningen och vilja ha åtgärdat sina problem.
Men det var ju personalen på sjukvårdsupplysningen som valde att tillmötesgå patienternas önskemål om läkartid, i stället för att rekommendera en kontakt med vårdcentralen kommande vardag för några av ärendena och ge lugnande besked i andra ärenden. Eller ge råd att vända sig till sjukgymnast gällande nackspärren.

Så: en olycklig samverkan där patienterna kontaktar om ärenden och personalen (som dock är rätt bunden av ett inte helt bra data"stöd") valde att ge tider på jouren.
 
Någon får veta ens yrke - och direkt ska man stå till svars för något som hänt någon annan stans.
Ja och det spelar ingen roll vilket yrke det är heller.
När jag tränade hästar och tävlade på SM-nivå så fick jag stå till svars för oegentligheter inom all häst- och rid-sport.
När jag arbetade som ingenjör inom IT och Telecom så var det alla datorer och mobiltelefoner som det var fel på.
Som hyresvärd så får jag höra om alla dumma hyresvärdar som finns, och det är ju en del.
Och då slutligen som busschaufför så är det på nivån om varje buss som någonsin har kommit för sent.

Vad är det egentligen med folk?
 
Bra minne vete sjutton om man kan se på MR,
Det finns en avvikelse som går att se.
När man inte kan glömma.
Det finns misstankar om att jag har den avvikelsen i alla fall delvis.
Som huvudpersonen i serien "Unforgetable".
När jag såg den så kände jag så igen hennes sätt att uppleva omvärlden.
Just det där med att kunna gå tillbaka till en plats i minnet och titta på den en gång till har jag, bl.a.
 
Jag tycker att det är märkligt resursslöseri att ha så mycket läkartillgång att man kan söka för sådana ärenden på storhelg.
Det är egoismen som talar.
De vill gå till doktorn när de är lediga.
Så att de inte behöver vara borta från jobbet, för det är så besvärligt.

Jag tror att en hårdare sortering av när folk skall söka vård vore en bra besparing.
Och en höjning av säkerheten.
En sjukvårdare som står i dörren och sorterar helt enkelt.
T.o.m. jag skulle kunna sortera bort eksem, blåmärke och nackspärr från akuten till VC utan att patient-säkerheten skulle äventyras alls.
 
Men det var ju personalen på sjukvårdsupplysningen som valde att tillmötesgå patienternas önskemål om läkartid,
Du har ju ingen aning om vad de sade i telefonen.
Jag har nu den hårda vägen fått lära mig att folk ljuger.
Och att de ljuger mycket för att få sin vilja igenom.
De vill ha en tid så de ser till att få en tid om de så skall hitta på en rövarhistoria för att få den.
 
Du har ju ingen aning om vad de sade i telefonen.
Jag har nu den hårda vägen fått lära mig att folk ljuger.
Och att de ljuger mycket för att få sin vilja igenom.
De vill ha en tid så de ser till att få en tid om de så skall hitta på en rövarhistoria för att få den.

Det är inte så sällan det ges råd om det på ett internetforum nära dig - "åk till akuten och vägra gå därifrån, överdriv dina symtom"
 
Men jag håller med din proffesionella bedömning.

Varför fick de inte remiss till vårdcentral med en tid? En bara undrar varför fixade inte en snäll och gullig sjuksköterska remisstid åt dessa? En extremt inkännande pedagogisk person, manlig eller kvinnlig.

Akuten remitterar inte till vårdcentral och bokar inte tid där, åtminstone inte nånstans jag känner till.

Den där extremt gulliga, pedagogiska och inkännande personen brände ut sig för tre år sen.
 
Akuten remitterar inte till vårdcentral och bokar inte tid där, åtminstone inte nånstans jag känner till.

Den där extremt gulliga, pedagogiska och inkännande personen brände ut sig för tre år sen.
Bra, eller inte bra. Nu fick vi äntligen en konkret situation med absolut görbar lösning. Det är tyvärr bara ni som arbetar som måste se till att det fungerar bättre.
1) kolla vad de sa till vårdupplysningen.
2) sätt in en sjuksköterska vid dörren så försvinner iallafall blåmärket och förmodligen bältrosen och eksemet.
3) det är inte lätt men ni måste ju finna lösningar
4) se till att ni får remittera till vårdcentral.

Detta är kanske inte lösningen men ni får väl tänka till lite.
 
Det är egoismen som talar.
De vill gå till doktorn när de är lediga.
Så att de inte behöver vara borta från jobbet, för det är så besvärligt.

Jag tror att en hårdare sortering av när folk skall söka vård vore en bra besparing.
Och en höjning av säkerheten.
En sjukvårdare som står i dörren och sorterar helt enkelt.
T.o.m. jag skulle kunna sortera bort eksem, blåmärke och nackspärr från akuten till VC utan att patient-säkerheten skulle äventyras alls.
jag kan också stå där, jag är elak. Nej det var dumt, jag ska inte stå där.

Nackspärr måste en släppa vidare, det kan vara annat, hjärnhinneinflammation tror jag.

Blåmärke och lätt eksem och bältros borde en sjuksköterska klara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp