Bukefalos 28 år!

Hur valde ni uppfödare?

Jag visste ras sedan väldigt länge. Hade dock inte följt rasen så noga att jag hade björnkoll på uppfödare etc.
Så när jag förlorade min förra letade jag efter annonser och kollade hunddata och avelsdata.

Hittade valpar hos en uppfödare som verkade ha ett vettigt tänk och verkade ha bra hundar.
Det fanns ett par hanar kvar av olika orsaker. Jag bestämde mig via mail, film och uppgifter att en av dem var intressant.

En fantastisk bukefalist åkte dit och hälsade på. Den jag bestämt ratade hon :D och det blev en annan som fick följa med och mellanlanda på halva vägen. Där hämtade jag. Och är nöjd! Både med hund och uppfödare.
Jag har inga ambitioner vare sig i vänstervarv eller tävling så att det bara finns en kula nere och ett öra inte ligger lika platt som det andra. gör mig inget.

Tillägg.
Jag fastnade för phalène nån gång på 80-talet. Det här är min första. ;)
 
Första hunden: tiken i stallet fick valpar. Hon var trevlig och valparna var både söta och billiga. Hästen skulle säljas så...

Andra hunden: "hon kommer avlivas nästa vecka om du inte tar henne"

Tredje hunden: Det finns några olika uppfödare som jag hade kunnat tänka mig att köpa från, men valet föll på att det var en uppförde som dels hade en tik med kanonstam och dels är hon transparent och väldigt ärlig. Och otroligt engagerad i sina valpköpare!

Något halvår efter att jag mailat henne första gången vann hon SM i spår med aktuella tikens mamma och jag kan tänka mig att listan på intressenter var lång! Men jag hade tur och fick köpa en av valparna.

Fjärde hunden: omplacering från kullen före trean, förmedlad via uppfödaren.

Nästa år är det dags för nr 5 och der blir samma uppfödare igen. Men återigen väldigt många intresserade, hela kullen är tingade ett år innan leverans...
 
Påminner mig om när jag ganska nyligen sa till en uppfödarvän att om hon någon gång ska ha valpar efter sin ena hane, eller sin ena tik, båda två mina storfavoriter i hennes flock där hemma, då vill jag ha valp. Svaret? Jo, hon hoppas på att i framtiden kunna använda just den hanen till den tiken :rofl: Tiken är dock ung och hanen kommer vara åt det äldre laget när det väl är dags för valpar, så mycket kan hända, men ja, blir den kombinationen av, jag har ledig plats hemma och det föds en tikvalp, då ska den hit.
Det var vad jag sade till min kompis. :cool:

Men jag sade det inte för att hon hade det bästa exemplaret av hund i världen, utan för att... tja... verkar vara en rolig ras den där... OM du tar en kull, så vill jag nog ha en av dig.


Valpen är ett år nu och bor hos oss. :D
 
Min första blev från samma uppfödare som vi haft två hundar från tidigare. Det var inte meningen egentligen - tiken jag skulle haft valp efter fick bara en tikvalp och den skulle uppfödaren behålla själv. (Wachtel)

Min andra var en parningsvalp efter mina föräldrars hane. (Wachtel)

Min tredje var ett impulsköp av rang. Hade visserligen bra koll på uppfödaren via gemensamma bekanta och hade träffat henom innan, men hade inte alls planerat att köpa en valp när de fick ett återbud i en kull som var sex veckor gammal.. (jaktlabbe)

Min fjärde är en valp efter min första hund och är född hemma i gästrummet. (Wachtel)

Min femte hund är från samma kennel som min första jaktlabbe, och delvis samma linjer. Var väldigt engagerad i detta köpet, och var med på intresselistan långt innan hane var bestämd. (jaktlabbe)

Min sjätte hund är också en jaktlabbe, köpt från min instruktör. Hade sett tiken en hel del och ville ha en valp från henne, och blev väldigt nöjd med valet av hane.

Så jag har väl blivit mer nitisk i takt med att jag blivit nördigare helt enkelt :p
 
Min första polarhund va egentligen ett spontanköp, såg en annons på blocket o hade genomgått flera missfall på kort tid o behövde någon som gav mej glädje o åkte o köpte honom 8 veckor gammal i augusti 2022 o de va ju uppfödarna glada för för dom behövde bli av med hela kullen så fort de bara gick o jag fick min älskade prins. Dom fyra andra behövde hem akut så jag åkte o hämtade 3 stycken, en vuxen tik på 3 år o två tikvalpar på 13 veckor i slutet på september 2023 o sen bara 1-2 månader senare fick den fjärde (kullbror till tikvalparna av dom tre jag hämtade) transporteras hit då hans tilltänkta hem gick upp i rök. O dom sista tre e födda här februari i år, oplanerat på grund av korkade gäster o trots abortsprutor men dom e älskade :love:

Tidigare hundar har vart mer genomtänkta än dom nuvarande :angel: Så på 5 månader gick jag från 1 till 8 hundar o en sambo som slutat bli förvånad över vad jag tar hem :rofl:
 
Vi hade inte en tanke på hund. Hästtjej, fullt upp, dottern allergisk. Men, ponnyerna fasades ut, barnen flyttade hemifrån, maken behövde nåt mer intresse, jag hade ju fortfarande hästar. Umgicks med grannarna som hade uppfödning, gillade deras hundar, så när det kom på tal blev det en därifrån. Maken tränade lite agility ihop med grannen, för att göra nåt mer med hunden, och det gick rätt bra (femma på SM som bäst) så det blev en till därifrån. När vi ville ha en till var det lite rörigt hos grannen, med skilsmässa mm, så vi hämtade en i Italien, hos en uppfödare jag följt på Facebook. Nu hade vi några bra tikar, varför inte ta nån kull själv?! Så nummer fyra och fem är våra egna uppfödningar. Den siste skulle vi inte haft, men fick tillbaka (hade sålt på prov) och han är så trevlig, så vi behöll honom ❤️
Så nu har vi fem, som det kan gå 🤣
 
Googlade, snokade och slog en signal till den enda jag tyckte verkade riktigt intressant. Det sade klick, köpt tre från samma uppfödare och vi har stadig kontakt.
 
Jag har just valt uppfodare av en for mig ny ras. Jag valde den uppfodare som hade mest oppen data om hundarna pa deras website och som ringde for att prata med mig och se vem jag var. Det ar inte alls lika latt har som I Sverige att kopa hund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 441
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 653
Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 662
Senast: Nirvana
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp