Jag vill inte vara så trött 😭

Kan inte göra någonting. Knappt skriva ens. Ångesten sliter mig i stycken för jag blir så arg och frustrerad på mig själv. Fick nyss ett meddelande om ett hundtäcke jag har till salu. Orkar inte ens svara trots att jag vill. Jag orkar ingenting. Hela dagen har jag legat i sängen utom när jag släpat mig upp för att kissa hundarna och mata marsvinen. Jag har flera meddelanden att svara på men jag kan inte. Det är så jävla lätt men jag kan inte
 

Varför måste alla envisas med att kalla mig värdelös?! Jag är värd precis lika mycket som alla andra! Jag har aldrig sagt att jag är värdelös! Oduglig är inte samma sak! Om du har en ring i 24 karats guld och råkar köra över den med bilen så den blir mos så blir den ju absolut inte värdelös trots att den, som ring, nu är totalt oduglig. Ens värde sitter inte i ens förmåga!
 
Och jag VILL ändra mig själv, men jag KAN INTE för jag vet inte hur man gör! Jag får ingen terapi och jag klarar det inte själv 😭 När jag kan tänka och har energi så kan jag iallafall strunta i det mesta av allt som är dåligt, men när inte det finns så kan jag inte hantera livet alls 😭
 
Varför måste alla envisas med att kalla mig värdelös?! Jag är värd precis lika mycket som alla andra! Jag har aldrig sagt att jag är värdelös! Oduglig är inte samma sak! Om du har en ring i 24 karats guld och råkar köra över den med bilen så den blir mos så blir den ju absolut inte värdelös trots att den, som ring, nu är totalt oduglig. Ens värde sitter inte i ens förmåga!
Självklart sitter inte värdet i ens förmåga. Det är det nog ingen som tänker. Men oduglig och värdelös är synonymer.

Synonymer till oduglig

  1. oanvändbar, obrukbar, mycket dålig, dålig, värdelös, onyttig, usel, risig, kass, förstörd, skämd; oförmögen, inkapabel, inkompetent, oskicklig, rudis
 
Självklart sitter inte värdet i ens förmåga. Det är det nog ingen som tänker. Men oduglig och värdelös är synonymer.

Synonymer till oduglig

  1. oanvändbar, obrukbar, mycket dålig, dålig, värdelös, onyttig, usel, risig, kass, förstörd, skämd; oförmögen, inkapabel, inkompetent, oskicklig, rudis
Bara för att de är synonymer så betyder inte det att de betyder EXAKT samma sak! För i så fall hade guldringen tappat allt värde så fort den gick sönder! Jag har aldrig sagt att jag är värdelös! Det är bara ni här som hela tiden försöker trycka på om att jag är värdelös!
 
Bara för att de är synonymer så betyder inte det att de betyder EXAKT samma sak! För i så fall hade guldringen tappat allt värde så fort den gick sönder! Jag har aldrig sagt att jag är värdelös! Det är bara ni här som hela tiden försöker trycka på om att jag är värdelös!
Nej, folk försöker tala om för dig att de inte håller med när du trycker ned dig själv och använder negativa beskrivningar och glåpord hela tiden. :heart
 
Nej, folk försöker tala om för dig att de inte håller med när du trycker ned dig själv och använder negativa beskrivningar och glåpord hela tiden. :heart
Men jag har aldrig sagt att jag är värdelös! För det är jag inte! Trots det så är det det enda ordet alla slänger sig med!
 
Och om man nu vill hjälpa mig att inte trycka ned mig själv så är det väl mycket bättre att låta bli att kalla mig värdelös när jag många gånger genom tråden har fått upprepa att jag inte är värdelös! Istället så har jag flera gånger fått upptryckt att oduglig och värdelös är synonymer PUNKT
 
Men sluta, det är faktiskt ingen här som trycker på om att du är värdelös, det är ingen här som sagt att du är det.
Eftersom jag flera gånger har fått hårt förklarat för mig att oduglig och värdelös är exakta synonymer så jo, flera har sagt det
 
Men jag har aldrig sagt att jag är värdelös! För det är jag inte! Trots det så är det det enda ordet alla slänger sig med!
Det är ju bra att du inte ser det som synonymer och inte tycker du är värdelös men det är verkligen ingen här som sagt till dig att du är dålig på något sätt utan det är du som beskriver dig själv så. Om det gör dig så upprörd att jag använder en väldigt vanligt synonym till ett ord så får du ju förstå att folk inte vågar skriva i din tråd heller. Samtliga här vill att du ska må bättre och ingen av oss vill få höra att användandet av ett ord gör att vi skulle kalla dig värdelös. Det är faktiskt inte rättvist alls och då låter jag hellre bli att skriva ärligt talat
 
Det är ju bra att du inte ser det som synonymer och inte tycker du är värdelös men det är verkligen ingen här som sagt till dig att du är dålig på något sätt utan det är du som beskriver dig själv så. Om det gör dig så upprörd att jag använder en väldigt vanligt synonym till ett ord så får du ju förstå att folk inte vågar skriva i din tråd heller. Samtliga här vill att du ska må bättre och ingen av oss vill få höra att användandet av ett ord gör att vi skulle kalla dig värdelös. Det är faktiskt inte rättvist alls och då låter jag hellre bli att skriva ärligt talat
Fast när jag flera gånger har fått upprepa att jag aldrig har sagt att jag är värdelös och absolut inte tycker att jag är värdelös så känns det inte snällt att fortsätta använda det ordet. Hade det bara varit någon som skrivit det i förbifarten, som jag gissar att du gjorde för jag vet att du inte tycker att jag är värdelös, så hade jag inte brytt mig mycket, men när det hela tiden upprepas så blir jag faktiskt ledsen
 
Fast när jag flera gånger har fått upprepa att jag aldrig har sagt att jag är värdelös och absolut inte tycker att jag är värdelös så känns det inte snällt att fortsätta använda det ordet. Hade det bara varit någon som skrivit det i förbifarten, som jag gissar att du gjorde för jag vet att du inte tycker att jag är värdelös, så hade jag inte brytt mig mycket, men när det hela tiden upprepas så blir jag faktiskt ledsen

Det upprepas endast för att det är ett vanligt synonym. Det finns verkligen ingen djupare mening än så för oss andra. Jag tycker du beskriver dig själv som värdelös med dom orden du använder, jag tycker som sagt att det är jättebra att du inte själv tycker du är det, men det är ändå det ordet jag hade använt för att beskriva hur du pratar om dig själv. Du verkar ha en helt annan åsikt om ordet men jag lägger verkligen inte in den betydelsen du verkar göra och jag tror inte nån annan gör det heller. Så du får nog se det som att folk har olika åsikter om ordet helt enkelt
 
Jag vill ut och gå! Långa promenader som jag gjorde innan! Men promenader som innan har tagit en kvart tar en halvtimme nu och sedan är jag helt slut 😞 Träningen går inte bra heller för jag kommer inte iväg när jag är så trött och har så mycket ångest som denna veckan. Det hade varit mycket bättre med lagom dåligt och stabilt än bergochdalbanan mellan bra och katastrof som jag sitter fast i nu
 
Jag tog första tabletten modafinil i morse. Känner kanske av lite av den när jag ligger ned, men så fort jag reser mig så blir jag lika trött och matt som vanligt och kan inte göra något. Huvudet funkar absolut inte och det känns som att tankarna sitter inne i en glasbubbla och jag sitter på utsidan utan att kunna nå dem. Det blir bara helt blankt i skallen så fort jag försöker få fram eller fånga en tanke. Och innan någon säger att jag ligger ju och skriver här så kräver inte skriva precis vad jag känner just då särskilt mycket tankar. Att försöka läsa och svara någon eller gå tillbaka och ändra något kräver dock massor
Ge det lite tid. Jag har inte själv använt den medicinen men har endel vänner som den funkar toppen för (vid hjärntrötthet pga dysautonomi eller ME) och andra som upplever att de får ”falsk energi” av den så det egentligen bara gör det svårare för dem att inte krascha. Att den ”lurar in dem i energiskuld”.

Fattar precis att vissa aktiviteter funkar men andra är omöjliga. Det är inget konstigt alls. Du är inte konstig alls. Så funkar vissa sjukdomar eller kombinationer av sjukdomar.
Varför måste alla envisas med att kalla mig värdelös?! Jag är värd precis lika mycket som alla andra! Jag har aldrig sagt att jag är värdelös! Oduglig är inte samma sak! Om du har en ring i 24 karats guld och råkar köra över den med bilen så den blir mos så blir den ju absolut inte värdelös trots att den, som ring, nu är totalt oduglig. Ens värde sitter inte i ens förmåga!
Heja dig! Tycker du är stark och stringent som klarar att hålla i dina definitioner och äger din rätt att uttrycka det du menar på ditt sätt, utan att låta andra övertala dig till att du menar något du inte menar eller att du tycker fel. Bra liknelse med guldringen!

Önskar dig mitt i allt att kunna hitta en vardag utan push och krasch och där du, även med de stora begränsningar du har kan vara tillfreds med livet. Det är en revolutionär handling i vår prestationsinriktade och resursexploaterande (även av människan som resurs) samtid. :heart
 
Förlåt att jag inte orkar svara er och förlåt om jag har missat att trycka gilla till någon som svarat mig snällt. Jag känner mig fullständigt golvad just nu och vet inte om jag bör fortsätta tråden alls för det har varit så mycket tjafs, fultolkande och medvetna missförstånd sista tiden. Jag är som sagt jättetacksam för era (trevliga) svar, men jag är bara så trött och ledsen för all skit just nu. Så nu lär väl vissa sitta och tycka att jag drar på mig offerkoftan och blablabla men då får ni tycka det.

Jag vill bara sova och slippa allting
 
Det är ju det, känslan är inte fakta, lita inte alltid på känslan och gå inte efter den. Och nej, jag skriver inte att det är lätt att trotsa känslan men det är ett litet måste om man ska komma loss.

Spinner vidare på detta utan att egentligen svara just dig.

Nej de är de ju inte, men jag läser in i den jämförelsen att de därför inte är värda att lyssnas på, så som fakta är. Depression betyder rent bokstavligt nedtryckthet och min erfarenhet är att känslor rutinmässigt ses med på och ska bortses från i vår samtid. Känslor som trycks undan är lite som en badring som
Med möda går att få ner under vattenytan men så fort den ansträngningen upphör poppar den upp snabbt och kraftfullt. Att hålla nere och inte lyssna på sina känslor kan skapa otroligt mycket problem. Nu säger jag inte att de tankar och ”berättelser” vi gör kring känslorna är värda att ta på allvar och upprätthålla, för det kan i min erfarenhet bli destruktivt och svårt att ta sig ur. Men känslorna i sig är inget problem (förrän vi inte låter dem vara). Jag har läst någon forskning om att känslor rent kroppsligt/kemiskt pågår en dryg minut. Sedan kan vi självklart upprätthålla dem/ge dem energi antingen genom att göra berättelser om dem ”nu känner jag hopplöshet vilket betyder att allt är hopplöst” och då kan den känslan hållas vid liv i oändlighet. Eller så kan vi ge dem energi genom att hålla dem ifrån oss ”neeej, inte hopplösheten igen, jag vägrar känna så, jag vill inte jag orkar inte”. Bådadera upprätthåller känslan lika effektivt. Att låta känslan gå genom kroppen gör i min upplevelse inte det ”hej hopplöshet min gamla vän, var i min kropp har du landat just nu?” varken motstånd eller att investera sig.

Att känslor inte är fakta gör inte att de inte är värdefulla eller värda att lyssna på! Men det kan ta otroligt mycket jobb med att bara låta alla olika ”badringar” som man tryckt ner i pratal komma till ytan. Då har känslorna heller sällan samband med nuet utan kommer fördröjt och kanske sammanblandat. För mig är det så att sammanblandade undanhållna känslor ofta blir ångest. Typ som om varje känsla är en dagstidning som blivit liggande i en hink ute i regnet. Tar jag upp en så är det helt omöjligt att ”läsa nyheten” utan det är bara en grå, läbbig sörja. På det sättet är känslor inte fakta. Men ju mer jag tömt den där hinken av gamla lagrade osköna känsloreaktioner jag inte tillåtit mig (att ha menar jag, inte att agera ut)desto mer blir känslorna ”fakta” på det sätt att de ger mig värdefull info om hur nuet känns och funkar för mig. Värdefull inte att grotta ner mig i, utan i att använda som kompass till hur jag väljer att leva och agera. Lika lite som vi behöver förneka fakta, behöver vi förneka känslor. Bara lära oss vad de är verktyg för i vårt liv och bruka dem till just det. I min erfarenhet är känslor i sig aldrig farliga. Utan det som kan bli knas är när vi skapar berättelser i vårt huvud eller i vårt liv som underhåller eller fördjupar känslorna.

Men detta arbete kan såklart försvåras av bristande mental energi. När jag varit väldigt begränsad kognitivt, så blir hela känslobearbetningen också begränsad. Det är något som jag själv upplevt både skrämmande och spännande. Men för mig har nyckeln hela tiden ändå verkar vara att vara med det som är, utan att skjuta undan och utan att hålla fast. Det enda vi vet är att saker ändrar sig. Om inte bostad och ork och sådana stora saker ändrar sig, så är det åtminstone ett faktum att vårt hjärtas rymt ändrar sig, t.o.m. slag för slag, våra andetags rytm ändrar sig. Temperaturen av andetaget i näsborrarna ändrar sig från varje utandning till varje inandning. Det finns alltid förändring. Även om den är så liten att den flyger oss under radarn. Ingen idé att göra berättelser om de jobbiga känslorna för det får dem mer statiska än de behöver vara.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 757
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 153
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 216
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 614
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp