Bukefalos 28 år!

Kattsnack 10

Det kanske var en rolig grej men annars är det nog bra att katterna ansåg chipsen som oätbara. Chips är ju både fett och väldigt salt för en liten katt.
Katterna är så kräsna att jag aldrig kunnat tänka mig att de skulle äta någon människoföda öht, så jag blev paff och erbjöd resten. Enjoy liksom. Men det dög inte, vilket jag starkt misstänkt. Det var nog grejen att smaka i smyg på soffbordet som var grejen :)
 
Megara får nu sin vanliga portion Bozita som hon åt innan operationen och hennes mage kraschade. Dvs, en 370g tetra/två dagar. Plus att hon fortfarande får lite RC för att hålla ordning på magen. Trots det fortsätter hon att vara odräglig och går omkring och klagar högt och är på mig för att få mer mat hela tiden.

Hon var verkligen inte så innan. Om något så får hon mer mat nu, men är hungrigare. RC är verkligen knark :meh:
 
  • Gilla
Reactions: kma
Köpte öronproppar för att jag skulle börja ignorera Nicke på natten. La även ut kuddar och annat mjukt på golvet vid bokhyllorna så han kunde putt ner böcker och annat i godan ro.
Vad händer, jo natt ett puttar han ner böcker en gång. (Jag hade inte tagit på öronproppar utan låg och läste). Sen efter det har han varit knäpptyst på nätterna O_o ska det vara så enkelt verkligen eller vad kommer hända snart :D jag ska fortsätta ha kuddar på golvet…
 
Har fortsatt prova foder och nu får det vara lite lugnt ett tag. Han vill inte ha annat än ”kuddar” dvs Royal canin ageing 12+ vilket är helt ok men han behöver få i sig lite till.

Blandar jag vill ha inte äta alls. Lägger jag bredvid sniffar han och väljer sen kuddarna.

Har inte provat RC kitten än. Blir nästa på tur om några dagar.
Men RC hair and skin och digestive gick inte hem.

Veterinärerna tjatar om laktulos för att hålla igång hans mage. Men nej det går inte. Alla gånger han fått det kräks han efter 5 min. Så tycker inte det är värt att stöka med det. Han får kattmalt som innehåller lite paraffinolja för det funkar faktiskt och ger jag mellan måltider så ska det inte vara ett problem. Och kankse går att ge ca var tredje dag eller så vartefter.

Har nu små slattar av kanske 10 olika foder hemma. T o m Sune dissar vissa av dem.
 
Har fortsatt prova foder och nu får det vara lite lugnt ett tag. Han vill inte ha annat än ”kuddar” dvs Royal canin ageing 12+ vilket är helt ok men han behöver få i sig lite till.

Blandar jag vill ha inte äta alls. Lägger jag bredvid sniffar han och väljer sen kuddarna.

Har inte provat RC kitten än. Blir nästa på tur om några dagar.
Men RC hair and skin och digestive gick inte hem.

Veterinärerna tjatar om laktulos för att hålla igång hans mage. Men nej det går inte. Alla gånger han fått det kräks han efter 5 min. Så tycker inte det är värt att stöka med det. Han får kattmalt som innehåller lite paraffinolja för det funkar faktiskt och ger jag mellan måltider så ska det inte vara ett problem. Och kankse går att ge ca var tredje dag eller så vartefter.

Har nu små slattar av kanske 10 olika foder hemma. T o m Sune dissar vissa av dem.

Jag använde psyliumfrön till Megara innan hon fick RC. Använde även laktulos men vill inte att hon ska få det konstant. Fröna höll hennes mage i schack tycker jag. Ett drygt kryddmått och la det i vatten i ca 20 minuter. Hällde sedan på Bozita och blandade. Eftersom hon är en glufsglufs så gick det ner galant.

Funderar på att kanske gå tillbaka till det eftersom hon är så odräglig och går omkring och skriker och är uppe på diskbänken, även när jag står där. Häromdagen så bredde jag leverpastejmackor. Tittade åt sidan och hon satt och stirrade stint på mig (eller snarare leverpastejen) där hon satt på spisen :meh: Varje gång jag ska laga något får jag stänga ute henne ur köket tills det svalnat. Och stoppa in allt i ugnen. Vilket resulterat att jag någon gång fått rädda bestick, kastruller och annat när jag glömt bort att det ligger därinne. Speciellt när jag lagat kyckling eller annat kött men all mat är smaskens 😸 Kan inte ens ha ugnsluckan på glänt för att släppa ut värmen eftersom hon lärt sig att stå på två ben och öppna luckan.
 
Jag använde psyliumfrön till Megara innan hon fick RC. Använde även laktulos men vill inte att hon ska få det konstant. Fröna höll hennes mage i schack tycker jag. Ett drygt kryddmått och la det i vatten i ca 20 minuter. Hällde sedan på Bozita och blandade. Eftersom hon är en glufsglufs så gick det ner galant.

Funderar på att kanske gå tillbaka till det eftersom hon är så odräglig och går omkring och skriker och är uppe på diskbänken, även när jag står där. Häromdagen så bredde jag leverpastejmackor. Tittade åt sidan och hon satt och stirrade stint på mig (eller snarare leverpastejen) där hon satt på spisen :meh: Varje gång jag ska laga något får jag stänga ute henne ur köket tills det svalnat. Och stoppa in allt i ugnen. Vilket resulterat att jag någon gång fått rädda bestick, kastruller och annat när jag glömt bort att det ligger därinne. Speciellt när jag lagat kyckling eller annat kött men all mat är smaskens 😸 Kan inte ens ha ugnsluckan på glänt för att släppa ut värmen eftersom hon lärt sig att stå på två ben och öppna luckan.
Royal Canin finns ju som blötmat också. Den är på riktigt svindyr och inte alls lika smaklig som torrfodret (vilket är anledningen till att jag ger mina torrfodret).

Men, med tanke på att hon kanske inte behöver så mycket, du kan ju blanda ut det med annan blötmat, kanske det kan vara en idé att prova i och med att hon blivit bättre av torrfodret.
 
Royal Canin finns ju som blötmat också. Den är på riktigt svindyr och inte alls lika smaklig som torrfodret (vilket är anledningen till att jag ger mina torrfodret).

Men, med tanke på att hon kanske inte behöver så mycket, du kan ju blanda ut det med annan blötmat, kanske det kan vara en idé att prova i och med att hon blivit bättre av torrfodret.

Undrar om det är RC eller bara torrisarna som är knark. Det är nog inte värt priset med RC blötmat utan hon klarar sin mage bra på lite RC och resten Bozita. Problemet som sagt var är att hon påstår att hon svälter ihjäl och är uppe på diskbänken konstant. Frågan är om hon nu lärt sig att hoppa upp på bänken eller kommer sluta vara där om hon får enbart Bozita.
 
Visst är det helt normalt att köpa en stor fontän för en tusenlapp för att katten tycker att vattenkranar är jätteroliga? :D (Den kommer stå i badrummet som de inte får vara i när vi inte är hemma, så jag tror inte det kommer göra så mycket från eller till för deras drickande...)
 
Visst är det helt normalt att köpa en stor fontän för en tusenlapp för att katten tycker att vattenkranar är jätteroliga? :D (Den kommer stå i badrummet som de inte får vara i när vi inte är hemma, så jag tror inte det kommer göra så mycket från eller till för deras drickande...)

Vilken fontän funderar du på?
 
1707486126299.png


😁
 
Lina har haft sönder sitt första föremål idag. En lampa från min farmor. Med glasskärm.. Det var splitter överallt. Men Lina klarade sig med blotta förskräckelsen.
Och jag är glad att det var en lampa som gick sönder och inte fönstret. När det kraschade lät det precis som en fönsterruta.
 
Lina har haft sönder sitt första föremål idag. En lampa från min farmor. Med glasskärm.. Det var splitter överallt. Men Lina klarade sig med blotta förskräckelsen.
Och jag är glad att det var en lampa som gick sönder och inte fönstret. När det kraschade lät det precis som en fönsterruta.
Fy vad läskigt när det är glassplitter vad skönt att hon klarat sig.
 
Lina har haft sönder sitt första föremål idag. En lampa från min farmor. Med glasskärm.. Det var splitter överallt. Men Lina klarade sig med blotta förskräckelsen.
Och jag är glad att det var en lampa som gick sönder och inte fönstret. När det kraschade lät det precis som en fönsterruta.
Just detta är (bland annat) orsaken till att jag inte har något som kan gå sönder i min lägenhet som katterna kan nå.

Blomkrukorna är fastsatta med dubbelhäftande tejp och då få glasföremålen som finns är högs upp i bokhyllan.

Sen måste erkännas att avsaknaden av glasföremål egentligen inte är katterna ”fel”. Jag är själv oerhört fumlig och tar sönder allt i min väg. I köket har jag bytt ut allt till antingen trä eller rostfritt stål. Tallrikar och glas går sönder med jämna mellanrum. Jag har lovat mig själv att köpa porslin i hårdplast när allt nuvarande porslin gått sönder…
 
hur ofta är normalt att en katt kissar egentligen? Min förra katt ville helst inte gå på låda inomhus (hon va mycket ute) så jag tänkte inte på det. Just nu är Moa inne hela tiden eftersom hon precis flyttat in, det känns som hon går och kissar heeeela tiden men det är nog typ 4 gånger per dygn. Det känns liksom inte som så ofta att det skulle va typ urinvägsinfektion? hon verkar inte bekymrad heller när hon kissar och vad jag kan se så dricker hon ok. Hon får mest våtfoder, rätt så ofta, kanske det kan inverka?

Hon är också lite snörvlig och jag gissar att hon fått med sig nåt från katthemmet då dom inte vaccinerar där nere men hon är absolut inte allmänpåverkad, ska ner och vaccinera henne i nästa vecka och det borde väl inte va nån fara så länge hon inte verkar må dåligt? ska såklart prata med vet när vi kommer dit
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 865
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 410
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 694
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp