Bukefalos 28 år!

Klicker träning

Only_Me

Trådstartare
Nån som klickar sin hund här? Går det bra/dåligt? Har ni gått kurs för det eller bara börjat själva?
 
Sv: Klicker träning

Jag klickar mina hundar.
Har använt klicker i många år, redan innan det blev så populärt.
När jag började fanns inga klickerkurser så jag har gått efter eget huvud och det har blivit bra:idea:

Jag ser många fördelar med klickern. Jag kan exempelvis berömma när hundarna gör rätt på avstånd, tex plockar upp rätt skor eller hämtar rätt tidning.

Ett suveränt hjälpmedel tycker jag!
 
Sv: Klicker träning

Jag klickar oxå, har bara hållt på ett par år med början på hästar. Men nu har jag en snart 14 veckors bc valp som jag tänkt klicka med från början.
Har inte gått nån kurs utan läst på nätet samt köpt en bok från canis hemsida. Och jag tycker det funkar jätte bra samt är hur kul som helst!
 
Sv: Klicker träning

Började köra med klicker i samband med en kurs i kantarellsök.
Har sedan dess använt den flitigt i träning och det har fungerat utmärkt. Använder den och rösten lika mycket tror jag, det går så mycket fortare att klicka än att säga "Bra!".

När min hund vill träna händer det att hon kommer med klickern själv, hon vet ju att man får godis när den låter :D!
 
Sv: Klicker träning

hej.. har börjat att klicka min schäfer tik på 7 månader. Vi har gått en kurs på klubben här hemma och tränar även hemma. Ska fortsätta att använda klicker på träningar/tävlingar fram över. Tycker att det fungerar JÄTTE bra och rekomenderar detta starkt att använda!!! :banana: //MW
 
Sv: Klicker träning

jag har klickertränat i några år, hade en privat instruktör som lärare. jag tycker det går jättebra, de är helt andra hundar nu än innan jag började. jag försöker ha med min klickertänket överallt, och är mer intresserad av metoden än ljudet (jag slarvar dessutom jämt bort mina klickers).
 
Sv: Klicker träning

Jag kan inget om detta. Hur tränar man. Och vad har man som kallas klicker. Har bara hört talas om detta.
Vad skall det vara bra för ?
 
Sv: Klicker träning

det har skrivits mängder av böcker om ämnet, och det hade varit lite fåfängt att tro att jag skulle få med ens det viktigaste på ett kort inlägg. men jag gör väl ett försök.

i princip handlar det om att man har uppmärksammat all den nya forskning som beskriver hur inlärning fungerar inne i hundens (eller vilket djur som helst) hjärna.

man kan kalla det belöningsträning, vilket innebär att man förstärker det man vill ha och ignorerar det man inte vill ha. en förstärkning innebär att det ökar sannolikheten för att beteendet kommer att upprepas, vilket vanligen innebär beröm. motsatsen är en bestraffning, vilket hämmar hunden.

vidare delar man in förstärkningarna i två delar, positiv och negativ. en positiv förstärkning innebär att hunden tillförs något, en negativ att något tas bort. obs att förstärkningen fortfarande leder till att beteendet upprepas och att en förstärkning upplevs som något positivt av hunden!

klickerträning i sin renaste form kallas shaping, där formar vi beteendet efter det vi ser. delfiner och många andra djur kan enbart tränas genom shapingmetoden.

att man använder klickerdosan beror på att ljudet alltid är exakt, och det har visat sig att hundar reagerar bättre på ett klick än på en visselsignal. men för att hunden ska förknippa ljudet med något positivt (och klicket ska bli en förstärkning) krävs det att hunden "klickas in", och då ger man hunden godis samtidigt som man klickar (lite förenklat). i sverige är det vanligast att man klickar in en gång och därefter ger hunden en godisbit efter varje klick.

man ska också skilja på en belöning och en förstärkning. en belöning får hunden EFTER önskat beteende, en förstärkning får hunden UNDER TIDEN beteendet utförs. förstärkningar har visat sig vara långt mycket mer effektivt.
 
Sv: Klicker träning

Vad kul att folk är så positivt inställda till klicker träning här, jag har precis börjat med min Amstaff å han fullkommligt älskar det.
Nu slipper man plocka undan hans leksaker för det kan han ju själv, så skönt.
 
Sv: Klicker träning

Vi har precis börjat med klickerträning.

Jag köpte en bok och fick många "aha upplevelser" när jag läste den.
 
Sv: Klicker träning

Jag klickertränar en hel del, tycker att det är ett suveränt hjälpmedel. Däremot kan jag inte säga att jag lever helt efter klickertränarnas filosofi.

Jag använder klickern som ett hjälpmedel för att lära in moment, och använder det helt i träningen, men i vardagslydnaden klickertränar jag inte.

Nu i veckan ska jag klicka in nya valpen
 
Sv: Klicker träning

Ja men det är ju det som är så bra med den, att man inte behöver använda den hela tiden.
 
Sv: Klicker träning

Precis!
Men enligt äkta klickerträningsfilosofi ska man aldrig bestraffa hunden, utan alltid bara belöna det possitiva beteendet. Hela tiden. Hade min hund bitit på skorna i hallen skulle jag enligt äkta klickerträning tagit bort henne från skon och sedan när hon inte tuggade på skon belönat henne. Så gör jag inte, istället tar jag henne i nacken, säger bestämt NEJ, och ger henne sedan en leksak.

Kommer inte hunden på min inkallning går jag och hämtar den och fyar, enligt klickerträning ska man träna bort det på annat sätt (orkar inte förklara nu)

I vardagslydnaden kräver jag att hunden lyder mig, utan att den får något för det.

Men i lydnadsträning ska det alltid vara kul, och där är klickerträning oslagbart tycker jag!

Så, jag använder klicker som ett redskap i min träning, men jag klickertränar inte
 
Sv: Klicker träning

fast de hundar som jag sett klickertränas från dag 1 och där föraren har vetat vad denne har gjort så har det faktiskt fungerat! nu är inte detta tillräckligt många hundar (10-20 st?) för att jag ska säga att det alltid funkar, men jag kan med säkerhet säga ATT det funkar.
 
Sv: Klicker träning

Javisst, det kan jag tänka mig. Men det är inte det sättet jag har valt att träna mina hundar på. Jag tror också att det är till viss del individuellt, på Lady, min taxkorsning, hade det aldrig funkat att enbart jobba med klicker i vardagssituationer. Eller jo, det hade det kanske, om någon som var riktigt grym hade gjort det. Det är inte jag.

Samtidigt så bygger ju klickerträning på att man istället för att bestraffa hunden för felbeteende belönar rätt beteende.

Detta tror jag på till 100% när det gäller till exempel lydnadsträning. Men i vardagssituationer vill jag inte att min hund lyder mig för att den kanske för en godbit, utan att den lyder mig för att den vet att den ska.

Jag skiljer alltså på träning och vardagsliv. Därför kan jag inte påstå att jag klickertränar.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 502
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Herr hund visar med all önskvärd tydlighet att det är dags att träna lite med klickern. Men jag kommer bara på trick han redan kan...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: farin
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
926
Senast: Krumben
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 521
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp