Bukefalos 28 år!

Lägga om tak på stall

lizzie

Trådstartare
Vi har ett jobb att göra när det gäller taket på mitt stall. Det är en 100 år gammal byggnad och tegeltaket ligger ovanpå det gamla spåntaket. Nu behöver vi lägga om teglet och byta ut trasiga pannor och rutten läkt. Vi tänkte låta spåntaket ligga kvar, men funderar på om det kan vara idé att lägga oljebehandlad board mellan tegelpannorna och spåntaket.

Någon som har några idéer?

/Lizzie
 
Vi har ett jobb att göra när det gäller taket på mitt stall. Det är en 100 år gammal byggnad och tegeltaket ligger ovanpå det gamla spåntaket. Nu behöver vi lägga om teglet och byta ut trasiga pannor och rutten läkt. Vi tänkte låta spåntaket ligga kvar, men funderar på om det kan vara idé att lägga oljebehandlad board mellan tegelpannorna och spåntaket.

Någon som har några idéer?

/Lizzie
Been there, done that - på flera gamla lagårdar/stall/logar.

Jag skulle börja med att fundera på om det är en god idé att ha ett tegeltak på byggnaden.

Om det saknas tegelpannor, och dessa är gamla, så hade varje lokalt tegelbruk sina egna mått och fasoner på pannorna (olika bredd, längd, djup kupa, olika hörn, olika fals), och det kan vara enormt svårt att få tag i passande pannor för komplettering, för att inte nämna dyrt. Det finns begagnat tegel att få tag via byggnadsvårdsföretag, men det är ett äventyr att hitta en rätt sort.
När man byter tak och vill ha gamla tegelpannor, så har man ofta det bästa av gamla taket på ena sidan huset, och så köper man begagnade likartade pannor och lägger på andra sidan huset.

Helt nya tegelpannor kostar kring 500 kr/kvm. Begagnade pannor kanske 300-500 kr/kvm, men det kan vara svårt att hitta stora partier, alltså 50-100 eller fler kvm.

Man får också fundera över tyngden - en ekonomibyggnad som ursprungligen var avsedd att bära ett lätt spåntak, kanske har klarat lätta gammaldags tegelpannor utan sättningar, men kan ha svårt att klara något tyngre utan förstärkningar.

Vi har landat i plåttak.

Plåttak är lättare, och kräver inte ett så gediget underarbete för att kunna bära vikten av taket. De läggs dessutom, förutom att det behövs läkt att skruva i, direkt ovanpå spåntaket.
Till skillnad från tegeltaket, så behöver man heller inte klättra upp på taket varje eller vartannat år för att fixa med trasiga pannor, eller pannor som flyttat sig.

Ett "vanligt" plåttak (tp20) kostar från drygt 100 kr/kvm

Miljömässigt så finns det ju plåttak av olika slag, som passar i olika miljöer.

Om det är vanligast i grannskapet med tp20 tak, så väljer man det, om det är vanligt i grannskapet med "pannplåt" (en mer gammaldags profil) så väljer man det.

På gårdar är det vanligt sedan gammalt att ekonomibyggnaderna har andra tak än bostadshuset.

En gammal ladugård/stall med spåntak, har haft spåntaket som yttertak en gång i världen. Spåntak behöver mer eller mindre ständig omvårdnad, så när man fick råd, så lade man tegel ovanpå spåntaket. Nu byts de flesta av tegeltaken till plåttak istället, eftersom det är stora ytor det handlar om.
 
Been there, done that - på flera gamla lagårdar/stall/logar.

Jag skulle börja med att fundera på om det är en god idé att ha ett tegeltak på byggnaden.

Om det saknas tegelpannor, och dessa är gamla, så hade varje lokalt tegelbruk sina egna mått och fasoner på pannorna (olika bredd, längd, djup kupa, olika hörn, olika fals), och det kan vara enormt svårt att få tag i passande pannor för komplettering, för att inte nämna dyrt. Det finns begagnat tegel att få tag via byggnadsvårdsföretag, men det är ett äventyr att hitta en rätt sort.
När man byter tak och vill ha gamla tegelpannor, så har man ofta det bästa av gamla taket på ena sidan huset, och så köper man begagnade likartade pannor och lägger på andra sidan huset.

Helt nya tegelpannor kostar kring 500 kr/kvm. Begagnade pannor kanske 300-500 kr/kvm, men det kan vara svårt att hitta stora partier, alltså 50-100 eller fler kvm.

Man får också fundera över tyngden - en ekonomibyggnad som ursprungligen var avsedd att bära ett lätt spåntak, kanske har klarat lätta gammaldags tegelpannor utan sättningar, men kan ha svårt att klara något tyngre utan förstärkningar.

Vi har landat i plåttak.

Plåttak är lättare, och kräver inte ett så gediget underarbete för att kunna bära vikten av taket. De läggs dessutom, förutom att det behövs läkt att skruva i, direkt ovanpå spåntaket.
Till skillnad från tegeltaket, så behöver man heller inte klättra upp på taket varje eller vartannat år för att fixa med trasiga pannor, eller pannor som flyttat sig.

Ett "vanligt" plåttak (tp20) kostar från drygt 100 kr/kvm

Miljömässigt så finns det ju plåttak av olika slag, som passar i olika miljöer.

Om det är vanligast i grannskapet med tp20 tak, så väljer man det, om det är vanligt i grannskapet med "pannplåt" (en mer gammaldags profil) så väljer man det.

På gårdar är det vanligt sedan gammalt att ekonomibyggnaderna har andra tak än bostadshuset.

En gammal ladugård/stall med spåntak, har haft spåntaket som yttertak en gång i världen. Spåntak behöver mer eller mindre ständig omvårdnad, så när man fick råd, så lade man tegel ovanpå spåntaket. Nu byts de flesta av tegeltaken till plåttak istället, eftersom det är stora ytor det handlar om.

Tack för ditt svar.

Mitt uthus har haft samma tegeltak i 70 år så tyngden verkar inte vara något problem. Takstolarna är har blivit förstärkta i samband med att de la på tegeltaket.

Jag har inte haft några problem med att hitta begagnade tegelpannor att komplettera med. Jag har till och med köpt nya tegelpannor från K-Rauta som passar. Det är ett fåtal tegelpannor som är trasiga, utan det är tegelläkten under som blivit dålig och då flyttar sig tegelpannorna.

/Lizzie
 
Vad avser den oljehärdade boarden, så är det inte nödvändigt.
På bostadshus gör man ofta då när undertak av t.ex. råspont saknas.

Om spåntaket är rimligt ok, så är den ett jättebra undertak.
 
Vad avser den oljehärdade boarden, så är det inte nödvändigt.
På bostadshus gör man ofta då när undertak av t.ex. råspont saknas.

Om spåntaket är rimligt ok, så är den ett jättebra undertak.
Jag vet att spåntaket är dåligt på ett par ställen, men kan vi ju lägga oljehärdad board just där. Det skulle vara skönt att inte behöva lägga om hela taket då det inte är dåligt jämt över.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 289
Senast: Angel
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 339
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp