Bukefalos 28 år!

eventingmania

Trådstartare
Har lag-SM någonsin ridits som en distriktstävling modell lag Stockholm, lag Dalarna 1., lag Dalarna 2. osv. Om ja varför tog man bort det om nej varför inte?
 
Skulle nog inte bli många lag utanför skåne på en sådan tävling om det ska vara på någon slags nivå att tala om.

Enstaka arrangörer kör lagtävlingar vid sidan om de vanliga klasserna.
 
Jag måste säga att jag tycker det är bra som det är nu, dvs du får låna ryttare från andra klubbar och även rida för annan klubb även om din egen har ett lag. Det öppnar upp för väldigt många fler att vara med, speciellt på ponnynivå där det är många som aldrig kommer till vanliga ponny sm som går i *-igt.
 
Fast måste det vara högre än 100 för häst och motsvarande nivå på ponny om man nu nödvändigtvis måste ha ponny? Vår lagtävling går i 1m (L-klass) fördelat på distriktslag med max sex ryttare i varje lag, totalt är det 90 startplatser i mästerskapet. Något som är möjligt eftersom bredden är stor och bygger på att kvalificering och degradering genom klasserna är baserat på vinstpoäng.

L-klass är även instegsnivån på de övriga individuella KNHS-mästerskapen som rids i L, M, Z (för både häst och ponny) och i CIC2* (uppenbarligen bara häst). Dessa mästerskap, lag-tävlingen, L, M, Z och CIC2* som självklart inte är öppna för vemsomhelst (man kan vara både okvalad eller överkvalificerad) håller en hög nivå både tävlings och prestigemässigt.

Ett snarlikt system återspeglas även i dressyr och hoppning och i ett större perspektiv känns t.ex KNHS mästerskapet i CIC2* (som avgörs nu i helgen) mer prestigefyllt än seniorernas NK som avgöras i CCI3* Boekelo eftersom det är så många fler som rider om det och för att det är stängt för 3*-ekipage.
 
Vad står KNHS för?

Nej egentligen skulle man sänka häst lag-sm till 100-klass då det skulle bli väldigt många fler deltagande lag men för ponny är det ett jättebra upplägg då man måste ha både P80 och P90 ekipage med. Det öppnar upp för att ge unga ryttare blodad tand men ändå få deltaga i ett mästerskap.

I ditt nya hemland finns det ju oändligt många fler som rider FT så jag förstår att man kan ha ett speciellt mästerskap men här finns ju bara lag-sm och vanliga SM och tror det är svårt att få deltagare till ytterligare mästerskap.
 
Vad står KNHS för?

Nej egentligen skulle man sänka häst lag-sm till 100-klass då det skulle bli väldigt många fler deltagande lag men för ponny är det ett jättebra upplägg då man måste ha både P80 och P90 ekipage med. Det öppnar upp för att ge unga ryttare blodad tand men ändå få deltaga i ett mästerskap.

I ditt nya hemland finns det ju oändligt många fler som rider FT så jag förstår att man kan ha ett speciellt mästerskap men här finns ju bara lag-sm och vanliga SM och tror det är svårt att få deltagare till ytterligare mästerskap.
KNHS = SvRF fast i Holland :) Internationellt är vi inte större än Sverige men basen är någonstans runt plus 2000 ryttare vilket känns som fler. Fälttävlan växer så det knakar just på grund av att "alla" kan vara med och rida om prestigefyllda titlar och för att vi har fått många fler starttillfällen på instegsnivå i sporten efter införandet av B-klass utan dressyr ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Tjejerna från Norrby Ryttarsällskap i Kolbäck tog i helgen silver vid lag-SM i fälttävlan som avgjordes i Bräkne-Hoby i Blekinge. Det...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 847
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Hästnyheter Tjust Distansklubb tog hem guldet när klubben själv arrangerade lag-SM i distansritt på lördagen.
Svar
0
· Visningar
392
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 553
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp